CNC uppgradering [Ny film 2008-03-04]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Är det ett Rittal AE-skåp du har? 600x600 mm²? Jag har tittat lite på att köpa ett till mitt eget avstannade fräsprojekt... kul att se hur de ser ut på insidan, så att säga!

Intressant projekt för övrigt! Kul att följa!

Edit: vad ska du ha för knappar på fronten? Hur gör du med nödstopp och huvudströmbrytare?

Arvid
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Skåpet är 600*600mm iallafall, blev det skåpet eftersom vi använder dom på jobbet och kunde därför få bättre pris på det, men jag är inte helt säker på märket men jag ska kolla.
Huvudbrytaren har jag nu monterat och den sitter nertill på högra sidan av skåpet. Använde 36-106-56 och 36-108-47 på elfa.
På framsidan har jag änsålänge bara monterat två knappar, den ena är nödstopet och den andra är kraft till.
Hade tänkt att breakout-kortet får ström direkt man slår på huvudbrytaren och "kraft till" ger ström till frekvensomriktaren och servonätdelen.
Jag funderar på vad mer man kan behöva, en indikatorlampa skulle kanske inte vara helt fel. :)
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Vilket fint jobb med styrlådan LaRdA :D
Om du inte köpt Gecko´s driver till servomotorerna än så kan jag tipsa om att just nu är det extrapris på dom och andra drivers, köpte själv 3 st. G203V :)
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

ska köpa ett breakoutcard nästa löning.

Vad tyckte du om det du köpte :?:
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har visserligen inte testat det skarpt på fräsen men jag känner mig iallafall nöjd med det.
Köpte det eftersom det hade istortsett alla funktioner som jag ville ha och då på samma kort.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu när jag ska göra nytt Breakout-kort till min nya kontroller kan det vara kul/bra att veta.

Vilka funktioner var det du verkligen ville ha?
Vilka funktioner måste finnas med?
Vad kan man skippa helt å hållet?
Nåt annat som är bra att veta?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

När jag sökte breakout-kort så hade jag svårt att hitta något som uppfyllde mina önskemål.

+ Integrerad chargepump
+ Lysdioder för alla inputs/outputs (Gärna så man kan sätta dem externt t.ex. genom en flatkabel ansl.)
+ Optoisolerare
+ Separerad 5v matning för resp. sida av optoisolerarna. (Jag kör drivning från USB porten på PC sidan)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Håller med ovanstående talare.
Du kan skippa inbyggda reläer och dylikt, de vill man ändå ha externt.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

vad används "chargepumpen" till? Jag läste om den igår i Mach3 manualen men fattade inte riktigt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Om programmet i datorn kraschar så försvinner ett pulståg (på t.ex 10kHz) och chargepumpen detekterar då detta och kör ett nödstopp eller liknande.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är mao en slags watchdog.
Bra att detta kom på tal. Detta ska jag försöka knåpa in i mitt "styrskåp". :)
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Chargepumpen tar emot en 12,5Khz signal som Mach3 (tror jag det var) ger ifrån sig. Detta ger signal till Enable så att ifall signalen försvinner så stannar maskinen.

I praktiken innebär det att om inte Mach3 är igång så rör sig inte stegmotorerna. Problemet är nämligen Windows sätt att skicka ut skräp på skrivarporten och om du konfar något fel eller datorn kashar så kan ibland maskinen röra sig stokastiskt.

Mycket bra safety feature.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Tack för förklaringen! Det låter som en sund pryl att inkludera i styrningen. Jag fick precis hem mitt break-out-kort från cnc4Pc och de har ju ett sånt kort med såg jag. Det lyckas ta sig igenom tullen utan problem också. Det gjorde tyvärr inte mina 3 Gecko 203v. Det blev 800 spänn extra till staten :(
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

800 spänn extra. Det är det mitt kort kostar totalt, för alla tre kanaler, inkl moms och allt. :shock: :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Charge pump är egentligen lite missvisande om det nu bara används som en koll att programmet är igång.
En spänningsdubblare/inverterare som bara använder kondingar, det är en charge pump. MAX232 använder charge pump för att fixa +/-12V från 5V.
Sitter det en sådan krets som dubblar en spänning och använder datorn som oscillator, och så kollas det att det blir en sådan hög spänning? :P
Räcker ju med en monostabil vippa som resettas av datorn hela tiden. En watchdog helt enkelt. Varför döpa det till charge pump... :roll:
Skriv svar