Ersätta kondensator
-
Ersätta kondensator
De här med avkopplingskondensatorer är lite klurigt för en nybörjare som mig själv.
Om man inte har rätt (avkopplings-) kondensator tillgänglig, vad kan man ersätta den med då? Det viktiga är väl att den är tillräckligt snabb (alltså att det är samma typ t.ex. keramik eller elektrolyt) och att den har tillräckligt stor kapacitans. Det borde väl inte göra nåt om den har större kapacitans? Är det dåligt att byta ut en mot lägre kapacitans?
Avkopplingskondensatorer kallas väl de som brukar kopplas mellan en ledare och jord för att jämna ut små strömpikar och fördröjningar?
Om man inte har rätt (avkopplings-) kondensator tillgänglig, vad kan man ersätta den med då? Det viktiga är väl att den är tillräckligt snabb (alltså att det är samma typ t.ex. keramik eller elektrolyt) och att den har tillräckligt stor kapacitans. Det borde väl inte göra nåt om den har större kapacitans? Är det dåligt att byta ut en mot lägre kapacitans?
Avkopplingskondensatorer kallas väl de som brukar kopplas mellan en ledare och jord för att jämna ut små strömpikar och fördröjningar?
Avkopplingskondensatorer använda för att leda växelspänning i kretsar där man vill få högre förstärkning på lägre frekvenser (eller vad man nu anpassar kondensatorn till för frekvens) (rätta mig någon om jag har fel här)
Till detta så brukar det vell användas plastfilms kondensatorer.
För att jämna ut växelspänning så använder man glättningskondensatorer.(oftast elektrolyt)
Till detta så brukar det vell användas plastfilms kondensatorer.
För att jämna ut växelspänning så använder man glättningskondensatorer.(oftast elektrolyt)
En avkopplingskondensator skall ha så låg impedans (motstånd) som möjligt vid de frekvenser den skall avkoppla.
En kondensator är inte en ren kapacitans utan har även andra egenskaper, bl.a. induktans (impedansen hos denna ökar med frekvensen).
En kondensator med större kapacitans har sannolikt även högre induktans, varför man inte automatiskt kan anta att dess impedans är lägre vid en given frekvens.
Generellt kan man säga att en kondensators impedans vid låga frekvenser är beroende av dess kapacitans medan den vid riktigt höga frekvenser mest beror på dess induktans. Här kan dock även andra egenskaper hos kondensatorn (beroende på material och typ) spela in.
En kondensator är inte en ren kapacitans utan har även andra egenskaper, bl.a. induktans (impedansen hos denna ökar med frekvensen).
En kondensator med större kapacitans har sannolikt även högre induktans, varför man inte automatiskt kan anta att dess impedans är lägre vid en given frekvens.
Generellt kan man säga att en kondensators impedans vid låga frekvenser är beroende av dess kapacitans medan den vid riktigt höga frekvenser mest beror på dess induktans. Här kan dock även andra egenskaper hos kondensatorn (beroende på material och typ) spela in.
Fundera även på ESR vid ditt val av kondensator.
Läs exempelvis den här artikeln:
http://www.niccomp.com/eleknordpress.html-ssi
Läs exempelvis den här artikeln:
http://www.niccomp.com/eleknordpress.html-ssi
Nja... det är nog mindre lämpligt...pagge skrev:så egentligen bör man alltid avkoppla med en 1pF kondensator?
Självklart måste man välja en tillräckligt stor kapacitans för att kondensatorn ska kunna leda de frekvenser den skall avkoppla. Det jag syftade på är att valet av kondensator måste göras inte bara utifrån kapacitans utan även utifrån dess övriga egenskaper.
Skall kondensatorn bara avkoppla låga frekvenser är det bästa en så stor kapacitans som möjligt. Ska den däremot avkoppla högre frekvenser måste man i högre utsträckning ta hänsyn till det jag tidigare nämnde.
Ett sätt att komma runt problemet är att paralellkoppla flera kondensatorer med olika egenskaper.