Behöver lite datortips!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Behöver lite datortips!

Inlägg av warpcore »

Tjena,

har nu blivit, som innan inte var så stor deal, till en störigt problem som jag fan inte riktigt vet hur jag ska fixxa på bästa sätt..

Problem 1:

Jag har inga Comportar på datorn, så kör med 2st USB->RS232 istället, dom funkar bra, problemet är bara att de hamnar på alldels för högt nummer i windows (com 5 och com 6) Och då har jag några program där man inte ens har möjligheten att välja så höga comnummer??? Varför gör man program på det sättet!!!! :evil: :evil: :evil: :evil:

Så hur flyttar jag enklast ner dessa till com1 och 2 kanske, eller 3 iaf. Det ligger något annat på dom portarna nu självfallet, men går det inte att prioritera om. Hur går man det, kör Win XP Pro..

Problem 2:

Jag kör även dualscreen, med 2st 19" TFT, och kör extended desktop i windows, men om man tex öppnar ett fönster på den andra skärmen, VLC tex, och kör fullskärm, så hoppar den tillbaks till förstaskärmen, och vise versa.. Jag undrar då om det finns något smart sätt/program för att sätta prio, vilka program som ska öppnas i fullskärm etc på vilken monitor, kan man göra detta i windows enbart eller finns det något program som sagt..

Tack på förhand, hoppas någon där ute kan hjälpa mig :)

Mvh Micke
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

kontrollpanelen->enhetshanteraren->portar->egenskaper för den porten du vill ändra->portinställningar-> Ändra till önskat portnummer. Se bara till att ingen annan port använder det numret, isåfall för den byta först.
steppen7

Inlägg av steppen7 »

1:
Högerklicka den här datorn->egenskaper->filken hårdvara->enhetshanteraren->portar->dubbelklicka com5->fliken portinställningar->avancerat-> framme!

2:
Det där brukar vara drivrutinsspecifikt hur det beter sig när man kör video med dubbla skärmar. På en del kan man välja vilken monitor som ska vara video-fullscreen-monitor. Gå in och labba i ditt Catalyst eller Nvidia prog.

EDIT: Det var visst nån som hann före...
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

2:
Själv så använder jag UltraMon, och jag tycker att det fungerar perfekt!

http://www.realtimesoft.com/ultramon/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Det kan vara svårt att flytta ner USB/RS232 portarna på låga nummer
om de redan är upptagna. Du kanske har hårdvaran för "vanliga" COM
portar på moderkortet, men de är inte utdragna till panelen ? Kanske kan
det även gå att disabla COM portarna i BIOS.
Eller är det kanske en laptop ?
Skriv svar