Parallax propeller UART??

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
marcla

Parallax propeller UART??

Inlägg av marcla »

Hej!

Exprimenterar lite med gps-mottagare till min propeller men när jag skall ansluta gps:en så hittar jag ingen UART. Läste i databladet att man kunde göra på någt annat sät men min propeller går vel på 3.3v och Ut från gps:en blir vel 5v??
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida, under "Freebies" finns det en enkel 3V<->5V konverter.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Kod: Markera allt

1k
5 Volt --> ──── Propeller

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går bra med bara en enkel spänningsdelare 10k och 4,7k i serie med utgången - koppla 10k närmast jord och propellerpinnen mellan motstånden. Fungerar bra det
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

"To input from a 5V system, a series resistor in the 1k-100k range is probably the best approach. There are parasitic catch diodes on every pin of the device which will clamp incoming out-of-range voltages to within ~0.4V of the VSS and VDD rails. This will force the resistor to drop 1.3V (5.0V-(3.3+0.4)) for an incoming high signal.

To output to a 5V system might be a simple matter if the threshold voltage is TTL (~1.4V) or CMOS (2.5V). You can connect straight in. For bidirectional pins, just use a series resistor."

Parallax Forums - HOW TO SAFELY INTERFACE A 5V SIGNAL TO THE PROPELLER?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tha, dessutom brukar nmea sändare ha rn bra strömbegränsning så egeneltigen går det helt utan motstånd, men varför chansa? Motstånd är gratis nästa...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för denna info - tänkte precis starta en tråd om just detta. Fast då gäller det en PIC18LF + LCD med Hitachikontroller. Jag antar att BEEP's citat gäller för detta också (1k i serie mot displayen).
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja det lär fungera, Men är det tvärtom så att du har en 3,3V LCD och en 5 V pic så behöver du oftast spänningsdelare och finns risk att det är svårt att läsa ifrån displayen, men det finns ju 3,3/5 LCD också som fungerar säkert med båda spänningarna.
Skriv svar