Vart köper man olja till glidytor här i Göteborg?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ChrioN

Vart köper man olja till glidytor här i Göteborg?

Inlägg av ChrioN »

Jag behöver verkligen spruta in olja i mitt koordinationsbord, det går rätt trögt nu. Vart kan man köpa olja för glidytorna i liten kvantitet, t.ex. 1 liter?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Måste det vara någon speciell variant? Personligen så hade jag nog ev annars kört med tjock motorolja. Fast visst det kanske kräver speciella typer.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Heter rätt och slätt gejderolja... borde finnas i vilken järnaffär som helst.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har själv börjat använda teflonolja på sprejburk. Det tycker jag är bra till det mesta. Tål kyla och värme och smörjer bra, dessutom kletar det ej ner lika mycket som vanliga oljor. Bra även till gummilister och lås i bilen. Ofta livsmedelsgodkännt. Rökare bör dock se upp!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för saker med rullblock och kulskruvar wg10 och metall mot metall wg 40 , vanlig olja, men ibland när jag vill ha bärkraft och lite mera långtidsegenskaper har jag smörjt med hypidolja för bakaxlar, ger lite tjockare oljefilm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Vet inte om jag är utet och cyklar nu, men åtminstone för mig brukar det funka med någon för ändamålet lämplig universalsmörjolja (typ sådan man använder till jordbruksredskap och liknande) av litet tjockare kvalitet. Har använt sådan till en gammal excenterpress jag använder i verkstan där oljan i princip rinner rätt igenom en stor vertikal gejderstyrning (så det går åt en del under drift... :) ), och det har funkat bra hittills. Undvik om möjligt vegetabilisk olja, det funkar menskyddar inte särskillt bra mot fukt och korrosion.

Tiggde till mig litet gejderolja på förra arbetsplats, så är ju inte omöjligt det går att få köpa/förhandla till sig litet hos något företag som använder sådan.

Fast verkar inte vara så stor skillnad egentligen mer än att gejderoljan är litet tjockare och segare (antagligen tål den också något större belastning).

Edit: om det är ett litet bord skulle jag också reckommendera någon tunn teflon eller grafitolja, vanligt symaskinsolja av bra kvalitet kunde nog också funka.

Edit2: "Symaskinsolja"; "spindle oil"(vet ej vad sådan heter på svenska) torde annars vara ett säkert kort. Isht. så är då risken rellativt liten för eventuell "kollision" mellan olika smörjmedel i framtiden.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

tack för alla svar, det verkar inte vara så supernoga med val av olja för en hobbymaskin med andra ord. Ska försöka få tag på gejderolja men om inte det finns så kör jag på något liknande...

Ett problem är bara att jag inte har en sån där grej att spruta in oljan i nipplarna med. Är oljan extremt trögflytande, typ fett?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nej , som vanlig motorolja,

glömde en sak, för riktiga maskiner med glidlagrade ytor där man har stål mot lagerplast(specialmaterial) så har man vg 10, ungefär som symaskinsolja

det som man måste ha koll på i cncmaskiner med lite noggranhet är oljefilmenstjocklek, byter man olja så ändras oljefilmens tjocklek och man får fel i toleranserna på dom körda bitarna

jag har kört med wg 10 till min fräsmaskin och vanlig motorolja till svarven, funkar bra
Vicke

Svenska Shell

Inlägg av Vicke »

Shell har en geidolja som heter Tonna32 kan beställas på tappen eller hämtas på deras depå. Antar att Gtb har depå. Annars får du den fraktfritt från Jönköping.
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Jag köpte nått fett för kullager och andra glidytor. Märket är statoil, model "Uniway LiX 625".
http://www.statoil.no/mar/lu/sto00131.n ... iX_625.pdf

vad tror ni om det? Fräsen jag äger är en Mattson & Zetterlund VF600

Detta är alltså "grease", fett, inte olja. Valde jag fel? :oops:
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Jag köpte själv Tonna 32 till min fräs. Problemet är att de jag köpte av hadde minsta kvantitet 20l. Hur mycket vill du ha?

Jag ringde till Shell så gav de mig telefonnummer till ett antal försäljningsställen. Men som sagt det var minst 20l. Annars är det väl bara gå till verkstad som helst som fräser eller dylikt med en påse bullar :-)

/Daniel
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Jo det blev nog lite fel där. Tonna verkar vara riktigt bra. 32 är lite låg viskositet dock, enligt manualen (ja, jag fick orginalmanualen när jag köpte den, vilket jag tycker var lite extra roligt) så ska maskinen smörjas med "Gulf Harmony 53", och jag gissar på att 53 står för viskositeten. Men det kanske inte spelar så stor roll? Jag behöver MAX 1 liter. Säg till om du behöver bli av med lite. Det verkar ju som sagt vara en kanonolja.
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Jag kan skicka en liter till dig till självkostnadspris. Skicka ett PM om du vill ha.

/Daniel
ChrioN

Inlägg av ChrioN »

Tack ska du ha, men nu har jag fixat riktig olja. Jag gick till en mekanisk verkstad, jag fick 1 liter för 100kr. Det får anses vara helt okej.
Oljan var Statoil Multiway 68 om jag inte missminner mig, jag tror det blir fint.

Föresten, det var bannemig en riktigt fin maskin du har Daniel.
Jag sommarjobbade på en mekanisk verkstad för massor av år sedan, och dom hade en sådan. Där kan vi snacka stabila grejer...väl investerade pengar om du frågar mig.
Skriv svar