Hej på er!
Jag har experimenterat lite med en LM1084 (ELFA 73-067-75). Denna beter sig mycket lustigt (tycker jag). Jag har först kopplat in den med 2.2uF på både in och ut och driver in med 12V. På ut har jag ett 330 Ohm motstånd som konstant last. Ur denna pryl får jag en 0.5V sågtand överlagrad på 5V. Hopp.
Om jag (under drift) hänger på 100 Ohm till på utgången minskar sågtandssvinget till 200mV. Om jag stänger av och sätter på prylen (utan att ta bort 100 Ohm lasten) får jag 40mV sving (vilket jag anser vara något sånär normalt i sammanhanget).
Det hela är mycket lustigt. Det verkar som om regulatorn fastnar i någon självsvängning om man startar den med för lite last. Jag vet att avkopplingen är för liten, men borde det inte gå ändå? Databladet förespråkar 5mA som min.-last.
Det är inte så viktigt att få detta att fungera, eftersom jag redan har ersatt LM1084:an med en 5V väggvårta, men det vore ju kul att veta varför det inte funkar.
Några idéer eller teorier?
Regulatorknas
> Exakt varför tror du att de skriver som de gör i databladet ??
På ingången brukar man behöva stor avkoppling (för att slippa svängningar) om man har långa kablar, t.ex. Min ingång ligger stabilt på 12V. På utgången brukar motivationen ibland vara att avkopplingen förbättrar transientförmågan, vilket knappast är ett problem vid ren resistiv last. I det här fallet kanske det finns andra motiv dock...
På ingången brukar man behöva stor avkoppling (för att slippa svängningar) om man har långa kablar, t.ex. Min ingång ligger stabilt på 12V. På utgången brukar motivationen ibland vara att avkopplingen förbättrar transientförmågan, vilket knappast är ett problem vid ren resistiv last. I det här fallet kanske det finns andra motiv dock...
Alltså.... du frångår de krav som ställs i databladet och undrar sedan varför den reagerar konstigt...?
Häller du diesel på en bensinbil (har jag faktisk sett :-D) och undrar varför den kör konstigt (om alls) också????
Det finns en anledning till att databladet anger minst 5mA t.ex.
Man kan fint behöva avkoppling på ingången även med korta kablar, allt beror på Rs på matningen och inte på kablarna.
Häller du diesel på en bensinbil (har jag faktisk sett :-D) och undrar varför den kör konstigt (om alls) också????
Det finns en anledning till att databladet anger minst 5mA t.ex.
Man kan fint behöva avkoppling på ingången även med korta kablar, allt beror på Rs på matningen och inte på kablarna.
> I det här fallet kanske det finns andra motiv dock...
So what ?
Du använder 2.2 uF och rekomendationen är *MINST* 10 uF tantal
eller *50* uF elektrolyt. Eventuellt mer under vissa omständigheter.
EDIT :
OK, om det nu spelar någon roll, så ser du av databladet att det är
av stabilitetsorsaker som kondingarna ska vara det rekomenderade.
D.v.s för att förhindra/minska tendenser till självsvängning.
Inte igentligen det man normalt menar med "avkoppling"...
So what ?
Du använder 2.2 uF och rekomendationen är *MINST* 10 uF tantal
eller *50* uF elektrolyt. Eventuellt mer under vissa omständigheter.
EDIT :
OK, om det nu spelar någon roll, så ser du av databladet att det är
av stabilitetsorsaker som kondingarna ska vara det rekomenderade.
D.v.s för att förhindra/minska tendenser till självsvängning.
Inte igentligen det man normalt menar med "avkoppling"...