Lågpassfilter. Tips?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

Lågpassfilter. Tips?

Inlägg av Andax »

Tänkte höra om tips på implementation av analogt lågpassfilter med brytfrekvens på ca 10-20 kHz.

Vilket är enklast/ger hyffsat resultat?

o Passivt RC-nät (Är det känsligt för källans utimpedans?)

o Op-ampbaserat (Vilken typ är enklast stabilast)

Om op-amp, tips på op-amp som klarar +-15V matning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur många db per oktav?

impendans på det som matar filtret och impendans på det som filtret går till?

några speciella filteregenskaper?
frågor om fasförskjutningar och rippel i övergången

men om allt är simpelt så rc rakt av
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

När det gäller impedans på det som matar filtret så är den okänd, därav min fråga om RC-näts känslighet för källans utimpedans.

När det gäller impedansen på det som filtret går till kan jag styra det själv, eftersom det ska vara en ingång på en komparator.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ska man ha många poler är passivt att föredra, med tanke på storlek. Annars är aktiva butterworth-filter lättare att konstruera.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

för min del så brukar jag göra som så att om jag inte vet impendansen på det som leverar signalen så sätter jag alltid en op, om spänningsnivåerna medger det, och då kan man likaväl göra filtrerna aktiva, det finns en hel del val av filterparametrar då, 2 poler (6db/oktav per pol vid rc) per op, flera kan kopplas efter varandra
ogillar passiva filter med flera poler eftervarandra utan att ha full koll på impendanserna

enkla passiva brukar jag ha om man vet att källan har låg impendans i förhållande till filtret som i sin tur ska vara lågimpendivt i förhållande till det som är efter

så man vill veta så mycket som möjligt innan , för att få bra filter, behöver inte vara svårt men det finns fina fallgropar
Skriv svar