+ 10k pin3 1k GndSka jag alltså koppla typ såhär VCC - 10K - Pin3 och 10K - 1K - GND
Atmega32 -> 16x2 LCD problem
Om du tänker dig en pot som två ihopkopplade motstånd, så kanske
det är tydligare. Mitten-uttaget är alltså punkten mellan motstånden.
Men som sagt, för test kan du prova med att lägga Vo till 0 V.
0.5 V / 0.1 A = 5 Ohm. Japp, jag halkade visst en 10-potens fel där...
Hur som helst, så bör du ha *något* motstånd där, jag skulle börja med
lite mer och gå ner om strömmen/ljuset inte räcker till.
det är tydligare. Mitten-uttaget är alltså punkten mellan motstånden.
Men som sagt, för test kan du prova med att lägga Vo till 0 V.
0.5 V / 0.1 A = 5 Ohm. Japp, jag halkade visst en 10-potens fel där...

Hur som helst, så bör du ha *något* motstånd där, jag skulle börja med
lite mer och gå ner om strömmen/ljuset inte räcker till.
Sitter och funderar på hur man disablar JTAG på port c nu, och har kommit fram till följande.
Enl. databladet s.257 så ska fuse high byte programmeras som följer om man vill ha jtag avstängt.
Bit 7 - Bit 0
1 1 0 1 1 0 0 1
lfuse ska enligt orginal vara 0xE1 och hfuse 0x99
efter jtag är borttaget borde då lfuse vara kvar på samma och hfuse bli 0xD9
Vilket borde göra att jag ska köra
avrdude -c dapa -p m32 -P lpt1 -U hfuse:w:0xD9:m
Är jag rätt ute, har läst om väldigt många som ställer till stora problem på det här sättet ?
Enl. databladet s.257 så ska fuse high byte programmeras som följer om man vill ha jtag avstängt.
Bit 7 - Bit 0
1 1 0 1 1 0 0 1
lfuse ska enligt orginal vara 0xE1 och hfuse 0x99
efter jtag är borttaget borde då lfuse vara kvar på samma och hfuse bli 0xD9
Vilket borde göra att jag ska köra
avrdude -c dapa -p m32 -P lpt1 -U hfuse:w:0xD9:m
Är jag rätt ute, har läst om väldigt många som ställer till stora problem på det här sättet ?

Yay, fick till kontrasten nu i varje fall, men tror jag har bränt min 7805a på kuppen... den blir kokhet och hela kretsen blir instabil efter bara ett litet tag... BL är det sämre med, ingen respons trots ändringarna :/
Edit: WHAAAA, hade kommit åt växelströmsvippan på labbagget... Shit pommes, ajja atmelen och 7805an verkar funka fint i varve fall... Men displayen verkar inte vilja vara med...
Edit: WHAAAA, hade kommit åt växelströmsvippan på labbagget... Shit pommes, ajja atmelen och 7805an verkar funka fint i varve fall... Men displayen verkar inte vilja vara med...
Right, gissa varför jag anser att "labb-agg" är värdelösa för att driva
sina AVR/PIC uppkopplingar. Det är alldeles för lätt att kommaåt en
"spak" eller "ratt" och ställa till det för sig...
Kör med en vanlig 500mA eller 1A 9-12 V DC "väggvårta"och sedan
en enkel 7805 stabb, antingen direkt på labbplattan eller som en liten
separat enhet.
sina AVR/PIC uppkopplingar. Det är alldeles för lätt att kommaåt en
"spak" eller "ratt" och ställa till det för sig...
Kör med en vanlig 500mA eller 1A 9-12 V DC "väggvårta"och sedan
en enkel 7805 stabb, antingen direkt på labbplattan eller som en liten
separat enhet.
Woho, nu har jag fått till allt... Jag hade tydligen ac på när jag försökte ställa om fuse bitsarna så det hade inte gått igenom... (gick endå att få kontakt med den), efter det var fixat kunde jag se texten i displayen, dock utan backlight...
Efter vidare mekande med backlighten kom det fram att den är polvänd, kopplade + på minus och - på plus så var saken biff! Nu funkar hela fadirallan!
Efter vidare mekande med backlighten kom det fram att den är polvänd, kopplade + på minus och - på plus så var saken biff! Nu funkar hela fadirallan!

kimmi: Japp, disablade jtag i fuse bits så gick det att använda port C, tack för tipset.. Det hade jag aldrig kommit på själv
sodjan: Det var sant... + och - både i databladet och det som är printat där dioden är fäst är fel, fick till det då jag kopplade - där doidens infästning var märkt + och tvärtom.
Bild följer!
http://www.frekvenslista.com/filer/helloworld_lcd.jpg
Edit: LCDn är en 16x2 med blå bakgrundsfärg märkt 2006-03-08 på PCBn och QC passed 2006-12-22 köpt på kjell & co igår. Om nån skulle råka få en likadan

sodjan: Det var sant... + och - både i databladet och det som är printat där dioden är fäst är fel, fick till det då jag kopplade - där doidens infästning var märkt + och tvärtom.

Bild följer!
http://www.frekvenslista.com/filer/helloworld_lcd.jpg
Edit: LCDn är en 16x2 med blå bakgrundsfärg märkt 2006-03-08 på PCBn och QC passed 2006-12-22 köpt på kjell & co igår. Om nån skulle råka få en likadan

-
[quote="sodjan
Sen är det lite roligt att Kjell på sin websida skriver "För tekniska data, se webshop."...
[/quote]
Det är så svårt att få tag på duktig personal numera. Vet ej om den fanns tidigare, men nu finns det en länk "datablad pdf". Det sorgliga är att pdf-filen bara består av blanka tecken. De andra pdf-filerna på hemsidan verkar fungera.
Fantastiskt att grejorna verkar ha överlevt alla felkopplingar.
Sen är det lite roligt att Kjell på sin websida skriver "För tekniska data, se webshop."...

Det är så svårt att få tag på duktig personal numera. Vet ej om den fanns tidigare, men nu finns det en länk "datablad pdf". Det sorgliga är att pdf-filen bara består av blanka tecken. De andra pdf-filerna på hemsidan verkar fungera.
Fantastiskt att grejorna verkar ha överlevt alla felkopplingar.
Kan bero på teknisk kunnigt folk kanske jobbar med utveckling istället för stå i en kassa. Finns förvisso undantag säkert.
Edit: Jag tycker pdf på hemsidan är bra, tyvärr så har de inte pfd över sina lådor. Blir annars att man får ha skjutmåttet med sig och testmäta på en box i affären.
(Med mått menar jag var innermått, var skruvhålen sitter för kretskortet och alla kanter som är rundade.)
Edit: Jag tycker pdf på hemsidan är bra, tyvärr så har de inte pfd över sina lådor. Blir annars att man får ha skjutmåttet med sig och testmäta på en box i affären.
(Med mått menar jag var innermått, var skruvhålen sitter för kretskortet och alla kanter som är rundade.)