Kraftigare fartreglare till RCbil?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Magnusvr

Kraftigare fartreglare till RCbil?

Inlägg av Magnusvr »

Hej!
Jag dammade av min radiostyrda bil häromveckan, en Tamiya Lunch Box från 1987 och fick igång den, vansinnigt roligt :razz: . Min kompis som provade var därför tvungen att själv köpa en fräck radiostyrd bil, en Tamiya Blackfoot Extreme.
Problemet är hans nya bil har ett modern elektroniskt fartreglare, i kontrast till mitt analoga med en arm som sluter olika kontaktplattor osv.
Min bil har en starkare ersättningsmotor som ger den en jäkla kraft :twisted: , men hans standardmotor var minst sagt en besvikelse. Min bil klarar vilken elmotor som helst tack vare det gamla fartreglaget, men hans nya bil klarar inte starkare motor pga det elektroniska fartreglagets begränsning i ström. Han måste därför köpa ett starkare fartreglare för ca 1000:-

Nu till frågan: Är det lönt att bygga ett eget fartreglage? Jag kan programmera AVR:er hjälpligt och göra kretskort osv, men jag kan inte konstruera analog elektronik som ju behövs här.
Jag tänker mig en lösning som har följande
utgång till motorn, 7,2volt DC.
Ingång är matning från batteriet, 7,2 volt,
samt inkommande servosignal (PCM) som talar om hur mycket man gasar.

Jag har inte mätt upp vilka strömmar det rör sig om än, men det kan jag göra om det hjälper. Det är antagligen ganska rejäla...

Går det att göra vettigt? Är det lönt, ekonomiskt sett? Vi kan bortse från kostnader för AVR och kretskort...Kanske rent av någon som vet om något befintligt projekt, jag borde inte vara den första som tänkt tanken? Men jag har inte hittat något via google eller här på forumet.

Tacksam!

Mvh
Magnus von Rosen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Behöver ju inte vara specifikt för bilar. Funkar lika bra med sånt för flyg. Finns små fartreglage som klarar 100A och inte är större än femma. Har inte koll på vad de kostar, men 1000 spänn kan jag inte tänka mig...
Magnusvr

Inlägg av Magnusvr »

De jag kollar på på t.ex. Hobbex börjar på 600:-, men den kraftigare som är något att ha går loss på en tusing. Jag har kommit så långt i mina efterforskningar nu att jag hittat diverse färdiga recept, men inget som är perfekt för mig ännu, antingen så saknas back, eller så är det bara för små "400-motorer" som verkar vara ganska små motorer.
Och servona kör förstås vanlig PWM, inte PCM som jag skrev överst. :)

/Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hobbex är dyrt...

T.ex http://www.mjhobby.se har en hel del.
Vad sägs om ett GWS fartreglage för 5-8 celler, 15A kontinuerligt, 25A peak, 255kr?
JETI, 25A kontinuerligt, 398kr?

fler butiker: http://www.rcflyg.se/links.php
Magnusvr

Inlägg av Magnusvr »

A, vafasen, det är ju för enkelt! :)

Då skrotar vi bygg-idén. Sorgligt.

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, ledsen om jag gjorde dig besviken. ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

M&M. Inte för att jag hittade nåt hos dom första du visade till, men är du säker på att det är back på det?
Hittade "bara" massa om tåg där.

Madnus: Ska din kompis köra med borstlös motor eller vanlig?
Magnusvr

Inlägg av Magnusvr »

Jag hittade inte heller det. Jag hittade sidan som säljer radiostyrt tror jag, men inte precis den artikeln som nämnde. Återkom gärna med fler produkttips.

Det ska nog vara med borste :) antar jag, billigare. Det är trots allt bara en onödig leksak för en 30-åring. :)

Jag brukar ta med min 4-årige son, så att jag har en ursäkt att köra...

/Magnus
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Back var det ja... :oops:
Men länken skulle vara http://www.mjhobby.se/sodersrchobby/default.asp

De här då? I skåne och allt.
http://www.skanehobby.se/index.php?cPat ... 29c192de6b

SX3r, 32A, 4,8-12V. Programmerbar broms och back...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Annars funkar det inte bara att hänga på en effekt-fet-transistor på det ordinarie fartreglaget? Om det är pwm från fartreglage borde det ju funka.
Magnusvr

Inlägg av Magnusvr »

Oh! Bra idé låter det som! Fler som kan hålla med?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tja... det blir ju lite krångel eftersom de två kablarna byter polaritet vid backning, eller kortsluts vid bromsning, men omöjligt är det väl inte att fixa antar jag. Skulle tro att en H-brygga blir nödvändig. Men på det viset kan man ju köpa det billigaste fartreglaget. :)
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

En sida som i alla fall har väldigt billiga servon är http://www.rztec.se verkade ha några fartreglage med, men vad jag såg bara för borstlösa, men fanns ju samtidigt ett par borstlösa, relativt billiga motorer, så skulle ändå motorn bytas i samband med reglaget kanske du kan hitta både och där.
/Frisk
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

För borstlösa motorer så har www.dealextreme.com billiga kontrollers, mellan 10 och 70A, mellan 100 och 250kr.

http://www.dealextreme.com/products.dx/category.802
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Hej!

www.hab.se har ett med fram och back som klarar 96A kontinuerligt och 140A peak för 599:-, bra drag. Har köpt en del grejer från dem, ok killar....

Sedan finns det ju som sagt borstlöst också, har blivit mycket billigare på senare
år. Fortfarade inte gratis dock...

/W
Skriv svar