Irriterande tjut, vad kan det vara och hur går det hitta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
larsson

Inlägg av larsson »

> ... få råttor och annat som flyger.

Om det finns flygande råttor där du bor röstar jag på att det är en skadedjursskrämmare som piper. Vem skulle inte vilja bli av med såna mardrömmar..?
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Kan du inte testa att spela i oljudet?
Kanske kan ge lite bätte vägledning om vad det kan vara.
Så kan ju alltid någon även göra en FFT på ljudet..
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Frisk: starta en omröstning och se vad folk tror att det är liksom 50/50 i vemvillblimiljonär? ;D
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Vet inte om en omröstning ger så mycket, men en inspelning kanske kan hjälpa, har tyvärr inget direkt bra att spela in med, men kan göra ett försök med mobilen, får se om det låter något sånär lika.
Nu börjar väl trafikbullret avta så kanske kan vara idé att ta sig utåt snart.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Jag skulle nog undvika mobilen, då chansen är att du spelar in med någon typ av diktafon-funktion, och då skär den bort det mesta över 3-4KHz.

Har du mikrofon till datorn så försök nå ut med lång kabel.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Måste passa på att ge dig beröm för att du har beskrivit ljudet och miljön på ett väldigt bra sätt, så tillochmed en ljudtomte (ljudmakare sedan över 20 år) som jag är nöjd. :D Jag fick direkt en bild av läget. Annars brukar liknande trådar beskriva ljudet så att man istället sitter som ett frågetecken. :)

En inspelning skulle kunna ge lite ledtrådar om vågform och om det finns några återkommande mönster. En del mobiler (särskillt nya) klarar det, så prova gärna att spela in det.

edit:
Analoga inspelningsprylar kan ofta spela in upp till 120kHz. Men ibland kan man ha tur med digitala grejjer. Inte upp till 120kHz förstås, men så långt behövs ju inte heller. :)
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Tack för berömmet!

Tyvärr var det som jag befarade, fick inte med tjutet på inspelningen, tror tyvärr inte jag har någon mic liggandes här, har väl en i datorskärmen, inte så portabelt, tror dessutom inte jag har någon sladd, och en i laptopen, tror dock inte ljudet blir mycket bättre mobilen från denna.
Är inte van vid att bedömma ljud, men jag hör inga speciella återkommande mönster (inte med över 1s duty cycle)

Ska testa en snabbis med laptopen, tror tyvärr inte på något possitivt resultat.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Du tror inte att du har fått tinnitus :wink:
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Lyckligtvis är det inte tinnitus, men är ett liknande ljud.
Försökte spela in med laptopen, men inte heller den klarade de höga frekvenserna.

Lyssnade lite noggrannare på ljudet igår, när det tystnat lite ute, upplever ljudet som lite spetsigare än en sinus, kanske lite åt trekants-våg-hållet, sen fick jag nästan för mig att det var två toner, i ganska lik frekvens, kanske som du undrade, JimmyAndersson, ett återkommande mönster nästan lite "tickande" som sagt i väldigt lik frekvens som det kontinuerliga gissningsvis något lägre, eller om det är samma fast amplitudökningen får mig att anta det är lägre.

Det är i alla fall en väldigt jobbig frekvens, tillräckligt hög för att flera inte ens ska höra den, och vissa inte alls är berörd av den, samtidigt som jag nog är lite överkänslig mot tjutande TV-apparater och sånna ljud.
(flickvännen hör knappt ens tjutet och kan inte alls förstå att jag kan uppleva ett sånt ljud så hemskt, och må dåligt av det)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Såna ljud är högst irriterande, och det blir ändå mer irriterande när ingen förstår vad man gnäller över. Suck.
När jag är hemma hos nån polare och de har en 50Hz-TV t.ex. De varken ser flimret eller hör pipet. Själv håller jag på att få krupp. "Hur kan du uthärda det här?" -"Vadå?" :P
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Det är iaf. inte en sådan sorkskrämma som ser ut som en svamp.
Sorkskrämmor av svampmodell innehåller en elektromekanisk summer @ ~1kHz som piper i typ 2s en gång per minut.
Användarvisningsbild
Nightsmoke
Kontakt:

Inlägg av Nightsmoke »

Bor du i en ny lägenhet/villa?
Jag hör ochså något liknande där jag bor.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Kan det vara någon belysningsarmatur? I bland kan man höra ett högfrekvenst ljud från exempelvis gatubelysningar. Nu skrev du att ljudet kunde höras dygnet runt vilket rent logiskt skulle utesluta en belysningsarmatur, men det finns de som av någon outgrundlig anledning alltid är tända.
Frisk
Kontakt:

Inlägg av Frisk »

Oj, missat flera svar här såg jag.
Sorkskrämmor och liknande har jag hört, nästan ännu mer irriterande ljud då det varierar så.
Vet inte när huset kan vara byggt, är studentlägenheter nu, men tveksam till om det alltid kan ha varit så.
Fått upfattningen om att det är byggt som det är nu någon gång runt 90.
oj, så fel jag hade, spanade lite i köket, hittade produktionsår på diskhon, v36 å98. Känns dock som om att huset är äldre, blandat gipsväggar och betongväggar, och betongväggarna är runt ½m tjocka, men vet inte kanske skulle kunna vara byggt då..

Har med funderat lite på belysning, neonrör och sånt kan ju ibland låta med otrevliga frekvenser, men har inte kunnat se något sånt. skulle vara om brandkåren har någon mast med belysning, men har jag aldrig tänkt på.
Den belysning som är tänd dygnet runt (eller i alla fall dagtid) är de spotligths byggarbetarna har på lyftkranarna, men har låtit redan sen innan de stäldes upp så är inte därifrån.
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

En kamrat till mig har ett liknande problem och när jag var där senast så uppfattade jag det som att ljudet kom från en lyktstolpe. Kolla om du har en lyktstolpe i ljudriktningen så kanske du kan slå en signal till vägverket eller komunen.

/Fredde
Skriv svar