AVR och serieresonans?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PaNiC

AVR och serieresonans?

Inlägg av PaNiC »

För det första, hur kopplar man en kristall avsedd för serieresonans?

Andra, kan man nyttja sådana med AVR?

Undrar eftersom att jag glömde beställa en kristall när jag beställde från Elfa sist och jag vill helst inte beställa en gång till. Har hittat en kristall i gömmorna men vet inte om den är för serie eller parallellresonans.
Max_jammer

Inlägg av Max_jammer »

Hmm Parallellresonans???

Du kan koppla 2 eller flera AVR kretsar med endast 1 kristall, då jobbar de med samma klockfrekvens. På AVR kretsen har du 2 ben som heter XTAL1 och XTAL2. XTAL1 är ingång, XTAL2 är utgång. Du kopplar kristallen på första kretsen som vanligt, mellan XTAL1 och XTAL2 och kopplar bägge XTAL med kondensatorer till jord.

För att driva en annan AVR krets drar du en ledning från XTAL2 på första kretsen till XTAL1 på den andra (slav) kretsen. Du kan driva hur många kretsar som helst genom att koppla XTAL2 på andra kretsen till XTAL1 på den tredje osv. Det är väl serieresonans???
Vet inte vad parallellresonans skulle vara.
Hoppas det hjälper

/D
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Parallellresonans är då du kopplar kristallen parallellt över xtal1 och xtal2 på mikrokontrollern, vilket jag tror att PaNiC är fullt medveten om.

Kan tyvärr inte komma med ett svar jag heller... :roll:
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag ska inte komma här att påstå att jag vet något om det hela. Men här kan ni läsa en "mini primer" om kristaller. Jag blir inte mycket klokare på deta vad gäller Panic's fråga. Men ni kanske begriper er på appnoten mer än jag...

http://www.raltron.com/cust/tools/appno ... rt%201.pdf

Parallel Crystal: A crystal calibrated to the desired frequency at one of the inductive regions of the crystals reactance curve. Since it is a region, the designer must identify exactly where in the region he/she needs the crystal to operate. The exact point in the region is controlled by the value of the load capacitance.

Series Crystal: A crystal calibrated to the desired frequency at one of the resistive points on the crystals reactance curve . The resistive point can be on the fundamental or one of the overtone responses. No Load Capacitance needs to be specified, since it is a point of operation and not a region.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den här appnoten from Atmel kanske kan sprida lite ytterligare ljus i ämnet http://www.atmel.com/dyn/resources/prod ... oc4363.pdf
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Bilden visar en 4521-baserad oscillator kopplad till en kristall avsedd för serieresonans.

Inkoppling av serie-resonans-kristall till en AVR-processor blir likadan.
(ben 4 motsvarar osc1 och ben 6 motsv. osc2)

Värdena gäller för just denna kristall.

Nedanstående dokument hittade jag på nätet för längesen, lägger helt fräckt ut det.

http://members.chello.se/thedlund/kristall.txt

Bild
Skriv svar