favorit i repris, flugfälla

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

För några dagar sedan såg jag en såndär insektsdödare med blått ljus.
Det var en liten modell i samma storlek som sånadär förgreningskontakter med två uttag. Stickproppen satt monterad i chassit. Ljuset kom från en blå lysdiod.

Myggorna brydde sig inte om ljuset. Enda sättet att kunna använda den var att låta myggorna sätta sig på en slät yta och sedan sätta över insektsdödaren med gallret ovanför myggan, så att den *råkade* flyga in och bli grillad.

Minns inte märket, men det stod någon enkel svensk URL på baksidan, liknande www.insektsdodare.se eller nåt sånt..

Hur som helst så är den inte direkt att rekommendera. :D

edit: Såg att jag hade tagit en bild på den in action:
Bild

Ingen bra bild, men det var mest storleken jag tänkte visa. Ölburken får vara storleksreferens. :)
SM5JAB

Mer om flugor... och dödare som inte gör det.

Inlägg av SM5JAB »

Jag köpte en "industriell" insektsdödare på prov förra året. Det var inte nåt att ha mot flugor. Det är möjligt att den tar mygg, men det är flugor som är problemet här. Det var en sån där högspänningsapparat med blå lysrör - och den struntar flugorna helhjärtat i. Efter några dygns test fick järnaffären ta tillbaka sin "kludge".

Om man lyckas fånga flugorna och tappa ner dom i gallren så fräser dom till och förintas. Så elektriciteten funkar. Problement är att få dom att komma tillräckligt nära. Att hoppas att de till slut flyger överallt i ett rum är en utopi. Jag ställde apparaten vid det soliga fönstret där de ofta håller till i sina fåfänga försök att komma ut, men inte fan flög dom in i spänningen inte:(

Det bästa jag åstadkom var att lägga apparaten på sidan över en tallrik med mjuk kattmat. Kattmaten luktar godis för de små kräken så dit lockades de i rätt stor utsträckning. I pratiken gick det till så att de lockades dit, åt sig mätta och skulle starta igen varvid de flyger rakt upp ett stycke och rakt in i gallren. Och pfzshsh! Borta! Annihilated! Brouahahahaha!!!

En bra dag kunde tiotalet flugor tas på det här sättet - och det är ändå ett rätt kasst sätt. Den ABSOLUT bästa metoden var trots allt att engagera sig själv i jakten. Inte genom att slå ihjäl dem utan genom att ränna runt med dammsugaren och slurpa dem en och en. Om man närmar sig odjuret ovanifrån med dammsugarslangen utan munstycke börjar de, rätt vad det är, tycka att "det blåser rätt bra nu, måste hålla mig fast så jag inte blåser bort". Man ser detta genom att de liksom stelnar till. Då kan man närmas sig med slangen ytterligare, för när de beslutar sig att "nu blåser det så mycket att jag lika gärna kan dra" (eller om det bara är att de lossnar av vinddraget?) då är det för sent för dem att fly undan suget. Det var inga problem att slurpa 40 flugor på några minuter på det här sättet. Med lite träning missar man inte en enda, dvs 99% eliminiationssannolikhet! Ofantligt mycket bättre än något jag provat hittills. Det är ju lite jobb involverat så det är ingen kul metod.

Alltså: Som jag ser det är problemet att söka upp flugorna eller att få flugorna att söka upp spänningen. Elektricitet dödar fort och med obetydlig lukt. Man skulle kanske kunna prova en "malaise-fälla" som biologerna använder för att fånga insekter med? Men det är normalt en rätt stor sak, kanske inget man vill hänga upp i kökstaket. Att köra med kattmatsmodellen ovan är effektivare än ir-ljusrör men den kattmat som är godast för flugorna luktar illast för människor, återigen inget man vill satsa på i köket - om man själv förväntas äta där.

Så hur kanaliserar man flugorna för inmarsch i elfältet?

/Micke
PS Vi bor nära ett djurstall, det är därför det är så många flugbesökare.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag testade att lägga lite socker med nån droppe vatten på inuti maskinen ocd smällde det en del fast ändå inte helt tillfredsställande.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ett riktigt lockbete vore nog en riktigt bra utgångspunkt
funderade lite på blchobbyduchedfanagg, med 500w motor effekt borde man kunna starta den snabbare än vad flugan kan hinna flyga därifrån
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

surströmmings-spad lockar också till sig flugor men andra varelser flyr denna lukt så det är väl inget att ha på en arbetsplats
Användarvisningsbild
nova

Inlägg av nova »

Kolla såpfilmerna här
http://www.maartenrutgers.org/science/g ... tsoap.html
kan kanske vara bra om de formas till en fälla?
Dessutom fastnar väl mindre kryp i dem om de flyger in?
peter555

Inlägg av peter555 »

Annars kan man alltid skaffa en sån här.
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

förra året införskaffades just en flugdödare av lysrörsvariant. kan bara säga att värre masaker aldrig skådats, dom stackars små liven drogs som i trans till det obarmhartliga högvoltsgallret. vissa hade tur och dog omedelbart medans andra grillades till röken låg tät i taket med den juvliga doften av friterad fluga !

vet att denna gick på några tusenlappar men i slutändan var värd varendra krona, köpte själv en liten cylindervariant på hobbex för en massa år sen men jag tror inte ens en myggstackare flög in i den av misstag ^^

häromdagen la lysrören av och vi for in för att byta, när det visade sig att 2stycken skulle gå av för 400:- fick det bli två akvarie lampor, men det visade sig vara en tabbe då det inte vistats en fluga i närheten sen dess..

slutstats: bra lysrör är A och O ! resterande bokstäver står nog för den lokala flugans intelligenskvot :D

trevlig kväll gott folk och länge döda flugan!
SM5JAB

Inlägg av SM5JAB »

Vad var det för märke/fabrikat på den dyra apparaten?

/Micke
Användarvisningsbild
Turbosharp

Inlägg av Turbosharp »

kan tyvärr inte märket vet bara att den var köpt på lantmännen. ser dock ut som de man nu kan köpa för runt tusenlappen lite varstans
Skriv svar