Felsöka stömförsörjning eller teleport för IP-telefonib

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

(förbaskat svårt att svara när man vill - det verkar vara dragkamp på vilken DNS-som bestämmer här och pekar på vad och det är ping pong fram och tillbaka, tror det är på forumsidan problemet fins och inte hos oss användare... OK, jag vet att det är fel ställe att klaga, men...)

Peter555:s kommentar är mycket viktig - och teleskyddet skall göras nere i elcentralen då det är just spänningen mellan elnätet och telenätet som kraschar utrustningen - då är det bättre med utjämning mellan el och telenät nere vid elcentralen först innan alla spänningar klättrar vidare in i huset. Detta jobb skall utföras av elektriker och med avsedda prylar..

Stefan_i:

Om leverantörerna låter det här gå på garanti så är dom snälla mot dig eller har inte kunnande att kunna avgöra felorsaken - för det här är inget garantiärende då utrustningen bevisligen är driven långt utanför sina specar (blixtnedslag/stark transient) - sådant här är egentligen ett försäkringsärende med självrisk och allt vad det innebär och det är installatören/kundens sak att se till att utrustningen inte utsätts för orimliga spänningar.

---

Att repa när 'garantin' gått ut var lättare förr när mycket var diskret byggt - nu med SLIC-kretsar, AD/DA-omvandlare och DSP etc. i stora mackor så är det mycket som går sönder på en gång då överslag via tex. linjerelät tenderar hitta en ledare (typ adress/data-ledare) som grenar sig till alla kretsar och smällen tar alla kretsar med en gång - inte alltid att det tvärdör, utan att vissa in och ugångar ändra betende, orka inte driva riktigt, hög och låggränserna har flyttat sig lite, det hela blir temperaturkänsligt etc. etc. skummbeteende som är svårt att koppla till specifika händelse men ändå irriterar otroligt...

Det är därför som i prinsip 'allt svart' måste bytas innan alla konstigheter är borta igen - och det gällde även förr med enklare, diskreta komponenter...
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Jag har för mig att vi har provat sådana som man sätter rakt på plinten.
utan resultat.

Televerket hade någon sorts lådor (stora som en liten glasskartong) som tydligen fungerar. Men dessa går inte att få tag i.

Hur kan jag göra då?

Kan man bygga ett litet blixtskydd?

/Stefan
peter555

Inlägg av peter555 »

Här har du riktiga prylar.

http://www.elrond.se/
Skriv svar