Dator: Dell Dimension 8250. 512MB minne.
Två uppsättningar av WinXP på olika partitioner. Det ena (nedan kallat "Musik-XP") är trimmat för att bättre passa ljudarbeten.
Ljudkort: M-audio Delta1010.
Nu till problemet:
Något har hänt med min studiodator. Spelar man upp en ton så varierar den i frekvens med jämna mellanrum, inte mycket, men ca 10Hz. Det märks på både mjukvarusynthar (VST-format) och "vanliga" ljud i Wav och MP3. Dessutom blir det små klick-ljud när man spelar in.
Det har fungerat kanonfint i flera år, men problemen kom samtidigt som jag skaffade en USB-tv-tuner från Pinnacle. Jag hade problem med den när jag installerade i mitt "vanliga" WinXP, läs mer här. Men i Musik-XP har jag inte installerat det.
Första gången jag startade Musik-XP så hittade förstås Windows en ny maskinvara, men jag valde att inte installera det. Sedan gick jag in i enhetshanteraren och avaktiverade enheten med frågetecknet (USB-tunern.) Det borde väl räcka för att Windows inte ska bry sig om enheten?
Tyvärr kvarstår problemet med klick och svaj, och det är helt omöjligt att jobba när det är såhär. Det låter som om jag spelat in på en bandspelare med dålig motor..

Vad ska jag göra?