Klick, svaj och konstigheter i datorns ljud

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Klick, svaj och konstigheter i datorns ljud

Inlägg av JimmyAndersson »

Först lite info:
Dator: Dell Dimension 8250. 512MB minne.
Två uppsättningar av WinXP på olika partitioner. Det ena (nedan kallat "Musik-XP") är trimmat för att bättre passa ljudarbeten.
Ljudkort: M-audio Delta1010.

Nu till problemet:
Något har hänt med min studiodator. Spelar man upp en ton så varierar den i frekvens med jämna mellanrum, inte mycket, men ca 10Hz. Det märks på både mjukvarusynthar (VST-format) och "vanliga" ljud i Wav och MP3. Dessutom blir det små klick-ljud när man spelar in.

Det har fungerat kanonfint i flera år, men problemen kom samtidigt som jag skaffade en USB-tv-tuner från Pinnacle. Jag hade problem med den när jag installerade i mitt "vanliga" WinXP, läs mer här. Men i Musik-XP har jag inte installerat det.

Första gången jag startade Musik-XP så hittade förstås Windows en ny maskinvara, men jag valde att inte installera det. Sedan gick jag in i enhetshanteraren och avaktiverade enheten med frågetecknet (USB-tunern.) Det borde väl räcka för att Windows inte ska bry sig om enheten?

Tyvärr kvarstår problemet med klick och svaj, och det är helt omöjligt att jobba när det är såhär. Det låter som om jag spelat in på en bandspelare med dålig motor.. :roll:

Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Problemet kan vara C3-powersave funktionalliteten som throtlar cpun i något försök att spara ström.

Testa genom detta:

To change the C3 latency setting in the Windows registry, perform the following steps:

Click the Start button and then click Run.
In the Open box, type: regedit
Click OK. The registry editor will open.
In the registry editor, locate the following key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Processor
In the Processor key, right-click CStateFlags? and select Modify.
Change the Value data to 8.
Exit the Registry Editor.
Reboot
Note: The Processor key may not exist. If it does not exist, you will need to create it. To create the key, perform the following steps:

Right-click the Contol key and select New and Key from the menu.
Rename the new key as: Processor.
Click on the Processor key. From the Edit menu, select New and DWORD value.
Rename the new DWORD value to: CStateFlags?.
Right-click CStateFlags? and select Modify.
Change the Value data to 8.
Exit the Registry Editor.
After you make any changes to the registry, you must restart the computer for the changes to take effect.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra tanke! Har testat nu. Det är en aning bättre, har inte lyckats få några klick-ljud, men det svajar fortfarande.

Jag har provat att stressa datorn lite genom att samtidigt styra några USB-enheter, mata in/ut cd-släden, koppla in en USB-enhet, starta en installation av ett spel, allt samtidigt som jag skickar ut ljud till ljudkortet. Oftast fungerar det utan svajj.

Sedan jag kopplade ur USB-tunern och kopplade in den igen så är det mycket mindre svajj. Min enda gissning här är att de andra USB-enheterna fick "lite mer att säga till om" efter detta. Det blir visserligen lite konstiga ljud när jag bara använder en mjukvarusynth och samtidigt försöker läsa en CD-skiva eller en stor fil från hårddisken, men det ska man ändå inte göra när man spelar... :)

Det jag har kopplat till USB-portarna (6st USB-hubbar som sitter på moderkortet) är:
*Digitalmixer - Med extern spänningsförsörjning.
*TV-tuner
*Synth
*Trackball
*Muspenna (C-pen 10)
*Midi-interface

Det borde väl datorn klara?
Synthen drar 120mA, pennan drar 200mA, något (står inte vad det är) drar 500mA.

Datorkraften som USB-hostarna drar:
VIA Rev 5 or later USB Host: 13%, 10%, 10%, 10%
VIA Enhanced USB Host: 10%, 11%

Tyvärr är det proppfullt med kort i datorn, så jag får inte plats med något extra USB-kort. Hm.. dags att köpa ny dator märker jag.. :roll:
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

fint ljudkort du har! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

föredrar äkta multitasking , en dedicerad dator till varje viktigt hårdvara :D

och det ska komma från den som plockar datorerna från skrotcontainern 8) :wink:

personligen skulle jag inte lite på någon instalation om detg börjar strula, antiongen plockar man fram en backupp eller instalerar man om, det måste ju ändå göras med jämna mellanrum, tyvärr
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Housepainter: Tack. Jo det är inte skräp direkt. Värt varje öre. :)
Har även ett SoundBlaster-Live med externa omvandlare (från Mindprint och det höjde kvalitén enormt.

Grym:
"en dedicerad dator till varje viktigt hårdvara"

Har funderat i de banorna, men inte hittat något bra sätt att länka ihop datorerna så att man styr allt från en burk. Annars har jag en labb-dator, en surfdator, mm.

Undviker så långt det går att installera om "Musik-XP". Har installerat 1385st VST-plugins, 51st DirectX-plugins, gjort veckolånga inställningar och moddar av OS och ljudinställningar, mappar och filer som måste ha en viss struktur, osv osv, så.. nä, helst inte. Jag kommer troligen byta ut studiodatorn inom ett år, så jag får tillräckligt med jobb då. För att inte tala om tiden det tar innan man kan börja jobba med musiken igen. :roll:

"personligen skulle jag inte lite på någon instalation om detg börjar strula"

Men jag har inte gjort någon ny installation. Lät bara USB-kabeln från TV-tunern vara inkopplad när jag startade "Musik-XP". Det hade varit trevligt om Microsoft designat ett OS som låter användaren bestämma vad som ska försöka installeras... :roll:

Jag gör inget i Musik-XP om jag inte är helt säker på vad det får för konsekvenser för stabilitet och snabbhet. Därför har jag klarat mig från ominstallation i 4-5 år. Det är annat om man installerar massa småprylar hela tiden och låter webläsaren ladda "skumma" ActiveX-grejjer utan vidare. Tyvärr verkar inte Microsoft ha samma policy, så ibland har jag fått hem någon uppdatering till XP som ätit mer datorkraft än vad det gjort nytta. Tänker först och främst på Mediaspelaren V.10. Tyvärr verkar den inte gå att avinstallera utan att bli av med en stor del av Windows huvudfunktioner på köpet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

suck, håller med dig, borde få windows i ett låst läge, eller att det börjar komma drivrutiner till linux

och jag håller tyvärr med om att det är icke kul arbete att instalera om, man har ju en hel lista med sådant som måste in
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ett år senare: Problemen är tillbaka. :(

Det började strax efter att jag bytte till ett bättre grafikkort (ett WinFast A310 Ultra, samma som GeForce FX5600 Ultra). Skaffade även ett trådlöst tangentbord. Symptomen är exakt likadana som i första inlägget, dessutom hörs det störningar när man spelar in ljudspår.

TV-tunern är bortkopplad sedan många månader. I kväll provade jag att koppla bort det trådlösa tangentbordet eftersom USB drar så mycket datorkraft. Det blev lite bättre. Provade även att dra ner grafikkortets Maskinvaruacceleration till det lägsta vilket också gav lite bättre resultat. Testade även att ladda ner de senaste drivrutinerna till ljudkortet, men det gav ingen skillnad.

Tyvärr (med stora bokstäver) så har moderkortet VIA-chipset. Det ihop med Intel-processor och kraftigt grafikkort kan ge sånahär symptom.

Finns det inget sätt att dra ner grafikkortets CPU-stjälande ännu mer?
Jag har dubbla WinXP-installationer. I ena behöver jag mycket grafik-kraft och i andra behöver jag bara kunna se på skärmen, så allt extra-lyx får gärna stängas av. Men hur?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns möjligen inga inställningar i bios?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det finns några grejjer där som jag inte labbat med. T.ex:

PNP OS Installed
PCI Delay transaction
PCI Master read caching
PCI Device timer latency

Tyvärr påverkar de även ljudkortet negativt.
Minns inte om det finns något som rör AGP. Det är inte varje dag man är i BIOS ..lyckligtvis. :)

Är det något speciellt du tänker på?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jodå det finns lite man kan ändra på som drar ner hastigheten på ett AGP en del men det är beroende på hur pass modernt moderbordet är som bestämmer hur mycket som det finns att ställa in.

På mitt som det är ca 3 år sedan jag köpte så kan man ställa in bla Fast writes (eller vad det nu hette) och om AGP kortet skall köras i 8X hastighet vilket ger optimal prestanda från det. Dessa saker kan man stänga av på mitt vilket drar ner prestandan hos kortet en hel del, speciellt om man stänger av det sistnämnda. Det kanske finns något liknande på ditt moderbord? Eller så dra helt enkelt bara ner allt vad AGP heter (förutom matningsspänningen till det om det finns ett sådant alternativ) eller sätt allt som har med det att göra till disable och se om det blir någon skillnad. :)

Det där med PCI skall man nog inte bråka med för mycket för det kan det faktiskt bli problem om det inte är inställt rätt.

Fungerar ingenting alls så kan du kanske bara som ett test sätta allt i BIOS till default och se om det kanske kan göra någon skillnad.

Min allra första dator tex som jag köpte jag från en kompis kompis hade den extremt irriterande egenskapen att den när den kände för det bara startade om utan anledning. Rätt enerverande då jag skaffade den för att kunna göra ett specialarbete i skolan där jag var tvungen att ha en dator. När jag var klar med arbetet och fick tid över så tog jag tag i det hela och testade både det ena och det andra i bios men utan någon lycka så jag tänkte att det får bära eller brista och tog och satte allt till default i bios. Och se på fasen datorn fungerade perfekt från den dagen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hittade bara en inställning om AGP: AGP Aperture, men eftersom grafikkortet inte får slut på minne så ska det kvitta om man ändrar där.

När jag hade startat om datorn och just gått in på forumet så tappade datorn kontakten med PS2-musen. Ett problem kommer sällan ensamt. :roll: Nåväl, jag har fler möss. :)

Jag testade förresten att sätta allt i BIOS till default för några dagar sedan, men tyvärr blev det ingen skillnad. Jag hade iofs ändrat så mycket från default.. :)

En sak som är lite udda förresten: Det är bara i den WinXP-installation som jag använder för musikproduktion som jag upptäcker störningarna i ljudet. De finns inte i den "vanliga" installationen, trots att det är betydligt mer grejjer installerade här.

När jag installerade grafikkortet i "Musik-XP" så installerade jag aldrig NVIDIA-inställningarna. Tänkte att ju mindre grejjer desto bättre. Men nu när jag tittar i NVIDIA-inställningarna i "vanliga" XP så ser jag flera inställningar som vore intressanta att testa för att få grafikkortet att inte stjäla så mycket av CPU'ns uppmärksamhet.

Så less (software) kanske inte är more (performance) i det här fallet. :)

Svaret kommer i morgon. Det finns en tid på dygnet då man inte bör ändra för mycket i en dator. :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

"Jag kommer troligen byta ut studiodatorn inom ett år..."
"Ett år senare: Problemen är tillbaka."

Där har du ju lösningen. :lol:

Annars kan du ju göra som jag. Tröttnade på windows efter ett tag och skaffade Mac. Nu försöker man lära sig Digital Perfomer, vilket verkar vara ett bra program.

Ljudkort, drivrutiner, latency och allting funkar klockrent. Enda problemet är att DP fuckar sönder MIDI-interfacen ibland när man stänger ner programmet. :x
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Jag kommer troligen byta ut studiodatorn inom ett år..."
"Ett år senare: Problemen är tillbaka."

Där har du ju lösningen.

:lol:

Jag bytte aldrig ut datorn. Jag investerade i en CNC istället. :oops:

Väldigt många som gör musik använder ju Mac.
När jag berättade för sambon att det blivit problem så var hennes första kommentar: "Typiskt PC och Windows". :lol:

All hårdvara jag här är Mac-kompatibel. Har även samma version av Cubase för Mac. Tyvärr är mina Mac'ar lite för gamla för allt det jag behöver göra. Den snabbaste stationära är på 400MHz. Den snabbaste bärbara (1GHz) får jag inte in ljudkorten i... :)

Men det är helt klart ett intressant alternativ att gå över till Mac för musikproduktion. Digital Performer är trevligt. Nackdelen är bara att jag har långt över 1000 låtar i Cubase-format, för att inte tala om alla effekter.
Pitbull_dog

Inlägg av Pitbull_dog »

Menar du att det svajar som att frekvensen pitchas upp och ner?
ISF har jag lite svårt att förstå hur CPU-belastning skulle kunna åstadkomma något sådant.

Däremot skulle jag kolla upp strömförsörjningen. Vad händer med ljudkortet
om spänningen faller någon procent?
Skriv svar