Felsöka stömförsörjning eller teleport för IP-telefonib

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stefan_l

Felsöka stömförsörjning eller teleport för IP-telefonib

Inlägg av stefan_l »

Hej hej,

Blixten tog min IPtelefoniburk i helgen.
När jag kopplar i strämmen (230Vac) så knäpper det bara i enheten.
Inga lampor startar.

Så jag misstänker stömförsörjningsdelen.

Ser ni några kretsar jag bör felsöka på dessa bilder?
(kanske några som brukar gå sönder oftare än andra?)

Kan ju vara en teleport som orsakat problemen då strömsidan varit UPS-skyddad (Online UPS)

Mvh
Stefan

Bild
Senast redigerad av stefan_l 12 augusti 2007, 20:13:37, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

bilderna är för breda, länka istället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad är det svarta på kondensatorn där uppe till vänster (brevid kondensatorn med ett rött streck)?? Ser lite ut som en uppeldad kondensator tycker jag (?).

Mvh. Daniel Andersson
peter555

Inlägg av peter555 »

Det låter som något drar för mycket ström så att inte nätagget startar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En bränd kondensator kan väll kortsluta kretsen?
peter555

Inlägg av peter555 »

Eftersom det knäpper är antagligen nätagget helt, ganska otroligt att den kondingen skulle gå sönder. Börja felsök runt telelinjeinterfacet.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

OK

Jag har 8 telelinjeinterface på denna maskinen.

Vad skall jag hålla ögonen öppna för?

/Stefan
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Det röda på kondningen är en tuschpenna.

konstruktören hade väl tråkigt....

Ursäkta bildstorleken

/Stefan
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag klarar precis bilderna på min skärm.
Fast de får max vara 700px
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Märket med en röd penna på en kondensator kan bra betyda att den är kontrollerad.

På sommarjobbet så målades skruvarna med olika färger efter att de vridits i moment, och med en annan färg då en annan person testat att de är i rätt moment. Troligt att det är något liknande här.
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Så då var bildstorleken fixad..

Här är 2 bilder på teleportarnas ovan och undersida.

Bild
Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Det verkar sitta några överspänningsskydd där, är de kopplade så det kan bli kortis mellan matning och jord ?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Kollat försäkringen ??

Om åskan har gått i den så är det inte kul, precis vad som helst kan ha gått och det är bara dom som repar dessa som kan säga vad som 'brukar' gå sönder - om man alls gör sådant idag.

Att nätaggregatet tickar indikerar att den går i sk. 'hick-mode', ett skyddsbeteende när utgången är närmast skortsluten (också därför som standard switchade aggregat inte kan användas som laddare till urladdade blybatterier - dom kommer helt enkel aldrig i gång...)

Så, det blir till och leta vad och vilket som drar en massa ström. Har du tur så är det konding eller diod som är knäckt - har du otur och dessvärre trolig orsak, så är det en av de många mångbeniga kretsarna som har tagit stryk, och om det är reparebart eller inte beror på tillgången av komponenter samt oskadad, läsbar firmware i dess flashar.

En metod är att försöka lista ut vilka spänningar det handlar om - är det 3.3 Logik så får man med labbagregat mata med den spänningen på troliga matningsspänningsledare och se om det strömrusar bortom orimlighetsnivå - och avvaktar lite så kanske någon krets blir varm trots att man kanske bara har 0.5 Volt och 3 ampere. nästa steg så får man mäta spänningsfall i spänningsmatningsledarna - så länge diffen ökar ju längre bort från matningspunken du kommer så är du fortfarande på den strömslukande ledaren, när det inte längre rör sig så har du hamnat i fel gren.

sådanthär är jättejobbig om man inte har schemor och än värre om det är multilayerkort med matnings och jordplan...

---

Själv har jag dålig erfarenhet med åskslagna telelinjeanslutna prylar i 'yrket' sas. Även om det mesta verkar fungera - utom just en liten detalj, så när man försöker få just dessa detaljer att fungera så brukar det i slutändan innebära att man har bytt varenda mångbenig krets med svart plast på sig.

- tyvärr...

Efter några sådana tidsödande lagningar så var den snabbaste vägen - om det inte kunde ersattes med helt nytt kretskort - att blåsa/klippa bort varenda 'svart' krets och löda in nya, då kondingar och motstånd brukar hålla betydligt bättre än lågvolts-logik @ 3.3 och 5 Volt...

---

Om du ändå vill spana - så försök titta vilken väg smällen verka ha kommit i form av brända komponenter och se vilka ledare de har varit anslutna till och se va dom sticker iväg vidare - har du tur fins det bufferktresar ala open collector (typ ULN2800), op-ampar etc, innan det går in i digitalsnusket, om inte - tja, då kan du nästan utgå från att digitalkretsarnas ingång/utgång är dragna... har du en eller flera trafo och/eller reläer - löd loss eller försök titta ändå - är det blå metallånga under (vilket har hänt fast kortet ser i övrigt helt oskadat) så är det i princip bara återvinning som gäller...
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

xxargs: Tack för ditt utförliga svar ! :)

Jo garantin täcker skadorna än så länge.

Jag har bränt flera sådana här burkar under de två senaste åren.

Sulle vara bra att veta vad prblemet är så att man kan fixa själv
om garantin sluta gälla.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du så stora problem är det nog en god ide att sätta skydd på inkommande telelinor.
Skriv svar