Saknar fjärr till min Hitachi 28w410tan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX

Saknar fjärr till min Hitachi 28w410tan

Inlägg av GuruX »

Det här är en longshot.
Har lyckats laga en Hitachi 28" widescreen-tv. Men tyvärr har jag ingen fjärrkontroll till denna. Tv:n har modellbeteckningen 28w410tan. Efter lite googlande har jag kommit fram till att själva fjärren heter Hitachi Cle921A eller Clk213B.
Är det kanske så att någon sitter och klämmer på en sådan fjärr (eller har någon såndär fin dyr som man programmerar med datorn) och dessutom har en IR-mottagare. I så fall skulle jag bli sjukt glad om någon kunde spela in kommandona i LIRC eller WinLIRC och posta. Då skulle jag kunna skaffa mig en fjärr av lite billigare programmerbar sort och programmera själv.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Iofs har jag en logitech USB-ansluten fjärr som skulle kunna göra jobbet, men borde inte billiga "knappa koder fjärrar" fungera?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag har en fetingfjärr men som bengt-re så fint påpekar så tror jag 99:- på clasohlson fungerar och ger mindre krångel. Funkar den inte så har man ju öppet köp. Biltema har också fjärrar. Hitachi är/var ett stort märke så det fungerar nästan garanterat.

Annars kan du säkert kolla på http://www.remotecentral.com/ och läsa dig till en lösning, koderna finns säkert det gäller bara att tolka om dem till din TV.

Problemet med den andra (dvs jag programmera min fjärr) är att ofta finns flera olika koder för varje tillverkare så det kan ta ett tag att fixa. :?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

König har en fjärrkontroll Supermaster, programeras med PC, den
klarar säkert din TV.
Kostar mer än en fjärr från Clas, runt 200-300 kr.

Bör finnas hos en radio/TV reparatör.

Kjelle
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag köpte en universal-fjärrkontroll av fabrikat Philips, den programerades så här enkelt:

1) Slå på TV'n.
2) Tryck en skum tangent-kombination på fjärrkontrollen.
3) Håll en knapp intryckt tills TV'n slocknar.

Fjärren skickade alltså Standby-kommandot för en apparat i taget.
Det gick även att mata in koder manuellt enligt en bifogad lista.

"Phillips Universal Remote 400" tror jag den hette, köpte den på On/Off eller Power.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Problemet med att köpa en lite billigare förprogrammerad universalfjärr a la Clas Ohlson är att de inte har några knappar för att ändra bildformat vad jag har förstått. Jag pallar inte att behöva knappa frampå tv:n så fort det ändras mellan de olika programmen, eller när jag vill se på film.
Johan.o
EF Sponsor

Inlägg av Johan.o »

Hälsa på en radio/tv-rep firma, dom brukar kunna ordna ersättningsfjärrkontroller med samma funktioner som orginalfjärren.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Eller rent av en originalfjärr.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Jagh har tittat på originalfjärrar, men de skulle gå lös på ungefär 50 dollar utan frakt från staterna. Så det blir nog ingen billig historia.
Skriv svar