Att en transistor kan fungera som en zener om man driver den i backrikningen är känt. Om man dessutom lägger till ett par vanliga dioder i serie får man en zener på ca 9,5V med låg temperaturkoefficient, typ 0,001% per grad.
Mitt problem är att jag vill simulera detta. Är ingen fena på spice men har provat med både LTspice och TINA. utan att lyckas. Enbart diodernas temperaturdrift går fint att simulera, men lägger jag till den backspännda transistorn fungerar inte simuleringen.
Det går att köra en transistor baklänges men egenskaperna blir usla. Ibland använder bas-emitter-spänningsfallet som spänningsreferens. Men den förevisade kopplingen vet jag inte hur den är tänkt att fungera.
Jag vet inte om det är "primary breakedown voltage" ni är ute efter. Då skulle den visade kopplingen fungera, dock lär det inte bli någon väldefinierad z-spänning. Det vore intressant om någon som är hemma på halvledarteori kan kommentera. Jag provade att simulera lite men jag antar att de parametrarna inte är definierade i modellen så det blir inget vettigt resultat. Iofs testade jag med att backspänna bas-emitter, som jag tror är ett mer realistiskt driftfall.
Exakt vill jag väl inte påstå, det är angivet som (ca) men det ligger i mitten av det område jag brukar hamna. Ärligt talat så har jag inte testat praktiskt på PNP, bara på NPN bl a BC547 och 2N3904 plus några till. Det brukar ligga mellan 6,8 och 8,2V. Den omvänt förspända emitter-bas övergången uppför sig som en zener med ca 6,8V och den har en positiv temp kurva när man sedan lägger till den fram förspända kollektor-bas övergången med negativ temp kurva får man en ganska stabil zenerdiod. Jag är lite förvånad (men det stämmer säkert) att du fick över 10V på en BC556 som ju får betraktas som en standard trissa eller var det med två dioder till jord (-)?
Det var C typen utan dioder med 10 k motstånd. Jag provade med upp till 40 V matning. Vad jag förstod efter att ha läst lite, så ges spänningen av dopningsgraden.
såå... med andra ord är det ordentlig filtrering som gäller om man använder det som referen i olika kopplingar med hög förstärkning - dock blir man väl aldrig av med 1/f-bruset helt och hållet..