Stroboskop
Jag tror det är ganska olönsamt att bygga. Jag köpte ett stroboskop på Billebro med 3 parallellkopplade 1500ST rör. Det kostade 1300:-
Det är ett otroligt drag i den, om man bygger om elektroniken så går det antagligen att få ut ännu mer då rören vad jag kan förstå klarar 1500 W styck.
http://billebro.se/item_images/853.jpg
Det är ett otroligt drag i den, om man bygger om elektroniken så går det antagligen att få ut ännu mer då rören vad jag kan förstå klarar 1500 W styck.
http://billebro.se/item_images/853.jpg
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
De brukar väl vara bgränsningar på dels blixenergi, dels peekström och till sist medeleffekt. Konstruktionen måste ligga under på alla parametrar för annars håller inte rören så länge och rör är inte gratis även om de går hitta skapligt billigt om man letar lite. Såg hääromdagen på Ebay någon som sålde 1000Ws rör för ungefär 30 pix styck nya.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
tja, med varsin serieresistor/induktor så borde det gå, troligen behöver du en tändtrafo per rör, men vem vet till dess man har testat ? Testa även här med en seriereistor per rör så att tändspänningen kan fortsätta att stiga efter första röret tänt - finns nog risk att röret som råkar ligga lite högre i tändspänning inte tänder annars, men bara att testa 

I min strobe sitter det tre såna här som triggas parallellt. Man kan dra ner energin så de endast blixtrar svagt och då ser man att alla verkar ha samma ljusstyrka. Jag tittade på lite andra rör och där verkade medeleffekten som de klarade ligga på 1/10 av energispecen. Då borde man kunna kräma ut ca 500W blixteffekt kontinuerligt.
Ja jag får ta och prova det när banken är helt klar.
Har du någon länk till rören på ebay du pratade om?
Edit: Någon som har några siffror på vad rören klarar för strömmar och efekter vid en enda urladdning?
Eftersom banken blir på över 28Kj så tror jag det krävs några rör, men J**lar vad det kommer att lysa upp.
Har du någon länk till rören på ebay du pratade om?
Edit: Någon som har några siffror på vad rören klarar för strömmar och efekter vid en enda urladdning?
Eftersom banken blir på över 28Kj så tror jag det krävs några rör, men J**lar vad det kommer att lysa upp.