ERSA RDS80

danne_linkinpark

ERSA RDS80

Inlägg av danne_linkinpark »

Någon här som har ERSA RDS80 lödkolv som kan ge lite synpunkter om den om den är värt sitt pris. Positiva och negativa saker? :)
Elias

Inlägg av Elias »

Jag har en RDS80 lödstation och måste säga att jag är nöjd med den.

Jag har ingen direkt erfarenhet av andra lödstationer så jag har svårt att avgöra om den är värd sitt pris eller ej jämfört med något annat.

Kan inte direkt komma på något negativt, skulle väl vara att spetsarna är något dyrare än Weller. Men dom kanske är bättre? vad vet jag...
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Jag är också nyfiken på om någon har ris eller ros att säga om den. Den är nämligen nedsatt till 1249:- på Clas Ohlson för att den skall utgå ur deras sortiment.

Främst om den lämpar sig väl till ytmonterat. Fanns 0.8mm rund spets som kanske kan funka. Jag använder dock helst "böjd" spets till smd men det verkar inte finnas till den.

Men jag tror jag köper en imorgon om ingen säger något illa om den innan dess.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Den är okej förutom en ganska styv sladd.
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Jo det märkte jag också när jag kollade lite snabbt på den idag. Men vad kostar en riktigt bra lödstation då. Det lär ju snabbt hamna på 3 tusingar.

Frågan är snarare om det finns en bättre lödstation i prisklassen? Det är väll bara riktigt dyra stationer som har riktigt smidig kolv och sladd eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Ganska styv sladd och kolvstället väger absolut ingenting (ja ok då, men bara liiiiite) och flyttar sig runt på bordet vilket jag stör mig massvis på.

Jag har haft svårt att få leverans på spetsar någongång, över en månad.

Annars är jag nöjd, hyffsat snabb uppvärmning, enkel temperaturjustering och vad jag kan se så håller den temperaturen väl (förutom den extremt långa 0,8 mm spetsen)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har kört båda ERSA och Weller och jag har ingen tvekan: Weller!

ERSA är bra .... men inte lika bra som Weller IMHO.
spaceniggah

Inlägg av spaceniggah »

Tja! Har kollat med en kille som ska se om han kan fixa en begagnad Weller WSD 81 eller liknande för runt 1000 -1300:-. Men det lär jag ju inte få köpa en för om hans ens hittar en. Men som sagt tror jag köper en ERSA kommer få en ny sådan för 1050 och det är väldigt billigt så den blir bra prisvärd iaf. återkommer när jag vet vilken det blev och med omdöme om det blev en ERSA.

Tack för hjälpen.
Skriv svar