Sitter och funderar lite på hurvida man skulle kunna bygga en enkel polisradio med en uC (ATmega) som styr frekvenserna.
Hur skulle det fungera, om alls? En FM mottagare kan jag bygga, och en atmega kan jag programmera. Men nu handlar det ju inte om någon standardmottagare för rundradio utan 78-79 MHz och 12.5 kHz steg mellan kanalerna?
Någon som har invändningar eller synpunkter? Är det "omöjligt" ?
En sån + en Digital VCO (DCO) + en atmega + antenndelen för att kunna koppla in en rejäl antenn + erfordeliga förstärkare borde väl kunna fixa biffen? Eller?
( Är inte speciellt bra på just radiodelen, brukar mest lyssna på radio )
Jag har en FM-sändare med programmerbar frekvens hemma som jag köpte som byggsats från USA för några år sedan. Jag tror den kan innehålla nåt som är användbart i ditt fall.
Det sitter en PIC på den och nån PLL vet jag. Ska kolla närmare på den när jag kommer hem.
Mjo, nu börjar det klarna! Men jag sitter och funderar på mottagarkretsarna som jag skrev om ovan, är de i sig tillräckligt känsliga eller behövs det specialgrejer? Hittar inga bättre på elfa i varje fall, men frekvensomfånget är ju från 1,5 - 109 MHz så de kan väl inte bara vara gjord för rundradio?
Låter som att du kan använda den kretsen.
Sen om det är 12,5kHz, 25kHz eller 50kHz kanaldelning är väl bara en fråga om hur branta filter man har utanför kretsen?
Jag gissar att dom flesta mottagarkretsar har nån slags extern filter-loop för att anpassa sånt.