tankevurpa eller ej, blybatterier
tankevurpa eller ej, blybatterier
kommer göra en liten samling av ups och reservkraft i källaren om ett tag och funderar på en annan sak, jag har en hel del 12v batterier i olika kondition, från hyggliga till relativt dåliga, på den kommande ups och reservkrafts banken är det tänkt att jag ska ha alla batterierna parallellkopplade och ha en kraftig batteriladdare på 13.7v, kanske runt max 30A, alla batterier som inte är i bruk någon annanstans kopplade på den och även ups och växelriktare
meningen är två, det ena är att ha alla batterier på underhållsladdning så när jag behöver batteri så tar jag bara ett lämpligt och vet att det är fulladdat
det andra är att maximalt antal Ah för ups och reservkraft
man bör ju inte ha batterier i olika konditioner i samma batteribank, men i detta fallet så är det ju enbart 12v och underhållsladdaning till 13.v när det finns ström
det är varmt och jag kan inte tänka klart, några nackdelar med att ha olika batterier parallet i detta fallet?
meningen är två, det ena är att ha alla batterier på underhållsladdning så när jag behöver batteri så tar jag bara ett lämpligt och vet att det är fulladdat
det andra är att maximalt antal Ah för ups och reservkraft
man bör ju inte ha batterier i olika konditioner i samma batteribank, men i detta fallet så är det ju enbart 12v och underhållsladdaning till 13.v när det finns ström
det är varmt och jag kan inte tänka klart, några nackdelar med att ha olika batterier parallet i detta fallet?
Vad jag minns från tråden om han som enbart hade solceller ute på sin ö så kom vi väl fram till att så länge batterierna är parallellkopplade så är det inga problem, eller minns jag helt galet nu? Som jag förstog det så var det iaf ok att parallellkoppla, men seriekoppla var inte att rekomendera.
Sen är väl frågan den, hur många batterier med olika kondition ska du koppla in? Är det bara två så lär det ju vara lungt, men snackar vi typ 30st så kan man ju fundera på om det verkligen är så lämpligt.
Sen är väl frågan den, hur många batterier med olika kondition ska du koppla in? Är det bara två så lär det ju vara lungt, men snackar vi typ 30st så kan man ju fundera på om det verkligen är så lämpligt.
Parallelladdning är inget bra heller!
Batterierna har, precis som LED, olika Vf. Lägsta Vf bestämmer då och får ta stryk, argumentationen är precis samma som med LED.
Lösning: En diod + ett motstånd för varje batteri och en högre laddningsspänning.
Eller bättre: var sin laddningsstyrning, 1 st per batteri.
Batterierna har, precis som LED, olika Vf. Lägsta Vf bestämmer då och får ta stryk, argumentationen är precis samma som med LED.
Lösning: En diod + ett motstånd för varje batteri och en högre laddningsspänning.
Eller bättre: var sin laddningsstyrning, 1 st per batteri.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31539
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Glöm inte erforderlig aktiv ventilation. 
Vid inkoppling av batteri med okänd status, kan man ju skaffa ett ordentligt effektmotstånd att sätta i serie tills dess batteriet är redo att kopplas in i banken.
En diod går väl inte att ha. När det är dags för strömavbrott kommer ju ingen ström ut från batterierna. Och det eldas upp onödig effekt i motstånden. Hade det varit enbart för laddning så hade det väl varit OK.

Vid inkoppling av batteri med okänd status, kan man ju skaffa ett ordentligt effektmotstånd att sätta i serie tills dess batteriet är redo att kopplas in i banken.
En diod går väl inte att ha. När det är dags för strömavbrott kommer ju ingen ström ut från batterierna. Och det eldas upp onödig effekt i motstånden. Hade det varit enbart för laddning så hade det väl varit OK.
hm, får nog fundera lite mera på det, har i och för sig två banker med likadana batterier, kan ha en sådan som primär bank och alla andra som sekundär på något vettigt sätt, när man har 10 batterier och ska ta ut 100A som mest blir det ju inte mycket per styck, så man kan göra det enkelt för sig och ha vanliga 30A bilrelän som kopplar ihop batterierna vid nätbortfall, i kombination med lagom tunna ihopkopplingskablar som får agera utjämningsmotstånd på några tiondels volt, samt en vanlig bilsäkring till varje batteri
Ser väl inget större hinder att paralellkoppla - men ha säkring till varje batteri ifall du får cellhaveri.
Man skall _inte_ köra med motstånd och som kompensation höja laddspänningen - bra batterier med låg självurladdning kommer då ha för hög spänning och dess inre korresion öka 10-falt, Dom dåliga kommer kommer att dra så mycket ström ändå att de kanske fortfarande bli underladddade och sulfatiserar.
Vi pratar här mellan extremerna sulfaticering med tiden och snabbare korression i intervallet 0.4 Volt på en 12-voltsbatteri...
< 13.4 Volt => sulfaticering
13.4 Volt, 6 - 10 års hålbarhet men mycket långsam uppladdning
13.6 Volt 3 - 6 års hållbarhet, ganska lång uppladdning men fortfarande hyffsad hållbarhet
13.8 Volt 2-3 års hållbarhet, brukar vara i UPS, larmutrustning och annat för snabb återladdning och för att man skall kunna sälja nya batterier var 3:e år till kund, det går inte att sälja 10-årsbatterie pga. återförsäljaers ovilja att tappa kundunderlag pga. större bytesintervaller... det är kunden som måste insistera på detta...
> 13.8 Volt - batterier korriderar snabbt invändigt ock kan vara slut från 14- dagar till 1 år beroende på hur mycket överspänning. 14.4 Volt på ett bilbatteri med påfyllnadspropp ger blymos av sina plattor på 14- 21 dagars laddning. MF-batterier och SLA/AGM batterier tål lite längre tid, men brukar inte fungera efter ett par månader med så hög laddspänning.
Att parallellkoppla är bra vid stora uteffekter - peikerts effekt (surfa) ger indikation hur mycket tillgängliga batterikapasiteten sjunker ju högre strömuttag man gör på batteriet realtivt sin kapasitet - är urladdningströmen maximerad inom 3 timmar drifttid så får man i regel inte ut mer än ca 40-50% av den totala Ah-kapaciteten. Peikert konstanten brukar ligga mellan 1.1 - 1.3, som också ändrar sig beroende batteriålder, vill man vara nogra så föreslår jag urladdningsprov i området 1-3 timmar på varje batteri och sedan räknar ut och märker batteriet med konstanten, då kan man några år senare prova igen och se om konstanten ändrat sig mycket...
---
Är man ute efter maximalt lång hållbarhet på sina batterier så skall dom inte underhållsladdas med 13.4 -13.8 Volt konstant, utan stå oanslutna och laddas var 6-e månad (AGM/SLA och kanske MF) och sådana med proppar ungefär varannan - var tredje månad.
med reläer och timerstyrning kan man alltid automaticera detta, framför alternativ med dioder och annat då det är ofta ör läckströmmar inblandat...
framförallt är diodspänningsframfallet otäck då du inte får kontroll på polspänningen på batteriet bid 'blind laddning' - du kan altså inte räkna med 13.6 Volt + 0.7 Volt laddspänning som dimmensionering - då den visserligen ger 13.6 Volt när du ansluter och kontrollerar - men efter en vecka och den sista % av batteriet har laddats - så är polspänningen 13.9 Volt för att framspänningsfallet är bara 0.4 Volt vid 100 uA genom om dioden - och batteriet börja snabbkorridera - dina 6 års beräknad livsläng går nu ner under 1-2 år... - har du beräknaf för 13.8 Volt så är du ännu mera illa ute...
till slut glöm, inte temperaturkompencering av laddspänningen om det inte är temperarurstabil miljö om du är ute efter maximal hållbarhet.
---
Konstantspänningsladdning sliter mera än oansluten förvaring - så länge laddningen hålls på topp med periodvis laddning.
Man skall _inte_ köra med motstånd och som kompensation höja laddspänningen - bra batterier med låg självurladdning kommer då ha för hög spänning och dess inre korresion öka 10-falt, Dom dåliga kommer kommer att dra så mycket ström ändå att de kanske fortfarande bli underladddade och sulfatiserar.
Vi pratar här mellan extremerna sulfaticering med tiden och snabbare korression i intervallet 0.4 Volt på en 12-voltsbatteri...
< 13.4 Volt => sulfaticering
13.4 Volt, 6 - 10 års hålbarhet men mycket långsam uppladdning
13.6 Volt 3 - 6 års hållbarhet, ganska lång uppladdning men fortfarande hyffsad hållbarhet
13.8 Volt 2-3 års hållbarhet, brukar vara i UPS, larmutrustning och annat för snabb återladdning och för att man skall kunna sälja nya batterier var 3:e år till kund, det går inte att sälja 10-årsbatterie pga. återförsäljaers ovilja att tappa kundunderlag pga. större bytesintervaller... det är kunden som måste insistera på detta...
> 13.8 Volt - batterier korriderar snabbt invändigt ock kan vara slut från 14- dagar till 1 år beroende på hur mycket överspänning. 14.4 Volt på ett bilbatteri med påfyllnadspropp ger blymos av sina plattor på 14- 21 dagars laddning. MF-batterier och SLA/AGM batterier tål lite längre tid, men brukar inte fungera efter ett par månader med så hög laddspänning.
Att parallellkoppla är bra vid stora uteffekter - peikerts effekt (surfa) ger indikation hur mycket tillgängliga batterikapasiteten sjunker ju högre strömuttag man gör på batteriet realtivt sin kapasitet - är urladdningströmen maximerad inom 3 timmar drifttid så får man i regel inte ut mer än ca 40-50% av den totala Ah-kapaciteten. Peikert konstanten brukar ligga mellan 1.1 - 1.3, som också ändrar sig beroende batteriålder, vill man vara nogra så föreslår jag urladdningsprov i området 1-3 timmar på varje batteri och sedan räknar ut och märker batteriet med konstanten, då kan man några år senare prova igen och se om konstanten ändrat sig mycket...
---
Är man ute efter maximalt lång hållbarhet på sina batterier så skall dom inte underhållsladdas med 13.4 -13.8 Volt konstant, utan stå oanslutna och laddas var 6-e månad (AGM/SLA och kanske MF) och sådana med proppar ungefär varannan - var tredje månad.
med reläer och timerstyrning kan man alltid automaticera detta, framför alternativ med dioder och annat då det är ofta ör läckströmmar inblandat...
framförallt är diodspänningsframfallet otäck då du inte får kontroll på polspänningen på batteriet bid 'blind laddning' - du kan altså inte räkna med 13.6 Volt + 0.7 Volt laddspänning som dimmensionering - då den visserligen ger 13.6 Volt när du ansluter och kontrollerar - men efter en vecka och den sista % av batteriet har laddats - så är polspänningen 13.9 Volt för att framspänningsfallet är bara 0.4 Volt vid 100 uA genom om dioden - och batteriet börja snabbkorridera - dina 6 års beräknad livsläng går nu ner under 1-2 år... - har du beräknaf för 13.8 Volt så är du ännu mera illa ute...
till slut glöm, inte temperaturkompencering av laddspänningen om det inte är temperarurstabil miljö om du är ute efter maximal hållbarhet.
---
Konstantspänningsladdning sliter mera än oansluten förvaring - så länge laddningen hålls på topp med periodvis laddning.
låter bra
temperaturen är stabil innom några grader året om , det är ett skäl till att jag vill ha dom där
ser ut som om jag borde kunna köra med 13.4-13.5 v
kanske vore väst att ha dom urkopplade under icke aktivitet, lätt ordnat
det ända motstånd jag vill ha mellan batterierna är så att man fördelar strömmen mellan batteriern vid hög last, det räcker med lagom kablar och säkringen till vart batteri
kommer ha en sinusväxelriktare på åtminstånde en bank och kunna köra en del av labbutrustningen via den, och den ups som jag har till datorerna
temperaturen är stabil innom några grader året om , det är ett skäl till att jag vill ha dom där
ser ut som om jag borde kunna köra med 13.4-13.5 v
kanske vore väst att ha dom urkopplade under icke aktivitet, lätt ordnat
det ända motstånd jag vill ha mellan batterierna är så att man fördelar strömmen mellan batteriern vid hög last, det räcker med lagom kablar och säkringen till vart batteri
kommer ha en sinusväxelriktare på åtminstånde en bank och kunna köra en del av labbutrustningen via den, och den ups som jag har till datorerna