Nerskalare från 720p till typ 480 / Xbox

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TJosefsson

Nerskalare från 720p till typ 480 / Xbox

Inlägg av TJosefsson »

Jag ska koppla in en 5" TFT skärm till min xbox som jag vill kunna ha igång samtidigt som min projektor. Problemet är att jag kör 720p till projektorn via komponent utgång, och TFT:n kopplas in via vanlig komposit video och stöder inte 720p.

Så på något sätt måste jag alltså koppla in TFT via komponent och samtidigt måste bilden skalas ner för att skärmen ska klara av att visa bilden!

Finns det någon som har en bra lösning på hur jag kan lyckas med detta? Eller det är rent omöjligt?

Alternativt vore att hitta en tft som redan från början klarar 720p. Men denna måste alltså vara jäkligt liten då den skall byggas in i ett chassi! Någon som vet var man finner en sådan?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Att skala ner en signal från 720p till 480p är en ganska jobbig procedur som kräver DSP/FPGA eller liknandde hårdvara. Dock finns det ju ett alternativ, och det är om du skulle hitta en färdig IC-krets som kan skala ner bilden. Du skulle ju kunna kolla upp de stora tillverkarna av IC-kretsar, typ Analog devices, Maxim med flera. Många av dom har redan en drös andra olika typer av vido-kretsar, så med lite tur kanske de gjort en "HDTV-nerskalare" :)

Jag vet inte om man kanske skulle kunna köra någon "fulresize" och bara ändra syncsignalerna så att skärmen tror det är en 480p och plockar ut den data som behövs. Det skulle ju funka hyffsat om det är filmer och liknande som ska visas. Dock brukar text och sånt bli skit om man gör såhär.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Nu vet jag inte exakt vad du är ute efter. MEn här har du lite hårdvaru moddar du kan göra på xboxen. Själv håller jag på med att testa att sätta in en vga. Har etsat ett kort för att underlätta detta.
Observera att du måste patcha bioset ifall du vill ha vga till att fungera. Mycket info finns på xbox-scene.com, på forumsdelen.
Så bilden:

Bild

Observera att du måste patcha bioset ifall du vill ha vga till att fungera. Mycket info finns på xbox-scene.com, på forumsdelen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

förmodligen billigare och snabbare att få resultat med 2 Xboxar, den ena visar 720p och den andra kör komposit - och uppspelningen matat från videolan (vlc) eller liknande från någon källa (kanske från ena boxen) för hyffsad synkning.

Det är inte lätt att fixa detta i efterhand när det väl kommit ut på kablar, även om det numera troligen är möjligt med dom olika chipseten som kan finnas från TFT-skärm explosionen.

räkna dock med att det är en stor historia utvecklingsmässigt och programskrivarmässigt mot någon MCU som intefacear mot dessa videokretsar - dock kanske det finns en större marknad om du får till detta :-)
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Tack för all respons!

Anledningen till att jag vill göra detta är för att jag ska ha xboxen som mediacenter inbyggt i ett snyggt htpc chassi. Boxen kommer vara inkopplad till projektor och därför vill jag ha den lilla 5" skärmen som alternativ för bildvisning då jag bara vill sätta på lite musik istället för att behöva dra igång projektorn.

Dom alternativen som du visar Housepainter är precis så jag tänkt göra, på baksidan chassit skall det installeras alla dessa utgångar förutom just VGA. Problemet är då att jag måste ha en omkopplare mellan TFT skärmen och projektorn för att välja respektive utgång. Och när man switchar mellan dessa utgångar, så startar xboxen om!! Vilket gör att om jag tex endast har igång den lilla skärmen och spelar musik och sedan får för mig att dra igång projektorn så stängs allt av och startar om igen.

Att ha en switch för att välja rätt ugång stör mig inte, och både tft och projektorn måste inte vara igång samtidigt MEN jag vill inte att den ska starta om när jag växlar mellan dom olika bildvisarna.....

Hoppas ni förstår hur jag menar! =)

Det finns inte någon lite TFT skärm som stöder 720p då?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Finns väl 5" med VGA som sväljer 1024x768.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Funkar dom med 720p också då?
Var kan jag hitta dessa?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Hittade denna 7" som sväljer högre och sedan skalar om (om jag fattar rätt) http://www.datorbutiken.com/home/defaul ... t=X-TFT7T2

och denna 4.3"
http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=95034

Lite i överkant den andra skärmen kanske.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Tack! Fast tyvärr är båda dessa alldeles för stora... skärmen skall vara typ 2-4" För att göra det lite jobbigare för dig..... :P
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Säg gärna till om du hittar en lösning sen. JAg har inte funderat så mycket på projektet än. Men jag håller på att skissa på ett eget chassi till en xbox som också skall tjäna som mediamaskin. Men jag har inte kommit så långt än.
Skriv svar