Var finner jag den minsta atx nätdelen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TJosefsson

Var finner jag den minsta atx nätdelen?

Inlägg av TJosefsson »

Är i behov av en atx/itx nätdel på minst 130W. Den får vara som störst 100x100x50mm, gärna något mindre till ett billigt och bra pris?

Är det någon som kan komma med förslag på detta? Köpte ett silverstone chassi mini-itx och där följde en liten smidig nätdel med men denna är bara på 60W! =/
Det gör inget om jag behöver en extern nätadapter för att transformera ner till 12V, huvudsaken är att den är en ATX/ITX nätdel på minst 130W i ett smidigt utförande!

Jättetacksam för hjälp! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det finns en del på 120w, men det går inte?

picopsu finns i 120w och är inte mycket större än atxkontakten

ebay, Item number: 150141168631
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Kolla här: http://www.icd.se/

Kolla under kategorin "Nätaggregat" - där finns ett antal PSU'er för mini-ITX. Den kraftigaste kan hantera 200W. Du bör veta att dessa typer av "nätagg" kräver en extern 12V-källa, då dessa inte tar 230VAC direkt. En fet laptop-adapter med justerbar utspänning är en bra källa till dessa 12VDC (finns hos både Classe i Sjön och Kjell & Co)
Borre

Inlägg av Borre »

Jag har eventuellt ett passande du skulle kunna köpa av mig, 160W inkl. extern nätadapter, helt nytt och oanvänt nyss kommit från RMA.
Ska ta och kolla upp lite mer info om det är av intresse.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Tack för alla svar!

picoPSU:n är tyvärr aningen för klen, men det finns någon liknande som är något större och klarar 200W. Men jag tycker tyvärr dessa är lite för dyra eftersom mitt projekt redan rusat iväg i pengar... hehe, dessutom behöver jag inte ha den riktigt så liten.

Kollade på www.icd.se och det är ju just då dessa för 700-800:- som är just så små. Det enda jag hittar som är lite billigare är Micro-ATX nätagg, denna är ju ganska liten men tyvärr då för lång... :( Dock så har ju denna variant inget behov av en extern nätkälla. Men något liknande denna fast lite mindre hade varit perfekt. Finns det någon annan leverantör jag bör kolla på?

Borre: Jag har skickat ett PM till dig. Kontakta mig med lite mer info så jag får veta vad det rör sig om!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har tidigare visat på forumet när jag byggt om en "pizzakartong"-dator så att den ska vara tystare.

PSU:n där hade en fläkt på ca 4cm som gick på 10000rpm typ.

Lösningen blev ett helt vanligt ATX kraft agg med 12cm fläkt som fick ligga på golvet. Så köpte jag en 30cm förlängningsladd som jag förlängde till 1,5m.

Jord 3,3V 5V och 12V fick varsin tjock ledare istället för massor av små. Statuskablar fick nöjasig med vanlig kopplingstråd. Härvan sammlas i en vit plastslang avsedd för att samla kablar...

Funkar jättebra.
Skriv svar