Lcd visa hastighet bränslemängd etc på moped

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Christian

Lcd visa hastighet bränslemängd etc på moped

Inlägg av Christian »

Är det någon som har koll på hur hastighetsmätaren och bränslemängdsindikatorn fungerar på en moped/motorcykel?
Tänkte byta ut den analoga instrumentpanelen mot en lcd display och läsa av givarna som redan finns på mopeden och presentera informationen på lcd-displayen istället.. Men som sagt, någon som vet hur de analoga instrumenten fungerar?
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Kan variera beroende på mopeden. Börja med att leta efter el scheman på din moped.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

De brukar väll inte vara elektriska :?:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nope en vajer!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hastigheten är nog det enklaste att mäta, en spola vid hjulet och en magnet på hjulet. Det svåra blir nog tankmätaren skulle jag tro, då jag aldrig har haft moppe är jag ingen expert men jag är mycket tveksam till att de fördyrar med en elektronisk sensor och där ligger alltså utmaningen.

Resten av designen beror självklart på dessa input, alltså måste det komma klarhet om dessa först.
xxargs

Inlägg av xxargs »

en bränsletålig tryckgivare i botten/slangen kanske - du får ev lägga in en tabell per dl bränsle etc. microkontroller för att kompencera för tankens ojämna form om du vill ha högre precision.
Skriv svar