Aktiv strömbegränsare - zenerdiod
Aktiv strömbegränsare - zenerdiod
Hej, jag har gjort en aktiv strömbegränsare med en op-amp. För att ha något att jämföra med så har jag kopplat ett 10k motstånd och en zenerdiod mellan + och -, (zenerdioden mot -). Men den späningen varierar ca. 0,1v när jag ändrar + från 5v till 12v.. (zenerdioden är på 3v). Är det normalt att det varierar så mycket??
Mvh. Daniel Andersson
Mvh. Daniel Andersson
Senast redigerad av squiz3r 7 augusti 2007, 22:00:00, redigerad totalt 1 gång.
- prototypen
Zenerdioder är ingen exakt vetenskap.
Det brukar vara så att de ska drivas med 10 mA för att ge någorlunda rätt spänning och de har en inre resistans och då varierar spänningen med strömmen. Bygg en strömgenerator så blir det stabilare, och tänk på att zenrar brusar en del, en kondensator tvärs över förbättrar. Zenerdioder runt 6 V är stabilast.
Prototypen
Det brukar vara så att de ska drivas med 10 mA för att ge någorlunda rätt spänning och de har en inre resistans och då varierar spänningen med strömmen. Bygg en strömgenerator så blir det stabilare, och tänk på att zenrar brusar en del, en kondensator tvärs över förbättrar. Zenerdioder runt 6 V är stabilast.
Prototypen
Nu har jag lyckats bränna upp en 2,5v voltrefferens och fått en att fungera efter mycket arbete. Jag har lödit på den (den kastas runt bara man andas lite
) på ett mönster kort jag har skurit (!) ut.
Den ger en exakt spänning på 2,49v enligt min multimeter ända ner till ca. 2,7v. Efter att jag kopplade in den till strömbegränsaren fungerar det utmärkt!
Men när jag kör 1A genom den blir transistorn riktigt värm trots en stor kylfläns och att den ska klara 4A.. Men men..
Shunt motståndet jag använder nu är två parallel kopplade effektmotstånd på 4,7ohm dvs. 2,35ohm. Men det är lite för mycket.. Vid en A får jag strax över 2v spännings fall på dem vilket betyder att jag bränner bort över 2w på dem på maximal uteffekt vilket är lite mycket.. Det bör ju inte behövas mer än 0,1ohm (?) och då behöver det inte vara effektmotstånd.
Mvh. Daniel Andersson

Den ger en exakt spänning på 2,49v enligt min multimeter ända ner till ca. 2,7v. Efter att jag kopplade in den till strömbegränsaren fungerar det utmärkt!
Men när jag kör 1A genom den blir transistorn riktigt värm trots en stor kylfläns och att den ska klara 4A.. Men men..

Shunt motståndet jag använder nu är två parallel kopplade effektmotstånd på 4,7ohm dvs. 2,35ohm. Men det är lite för mycket.. Vid en A får jag strax över 2v spännings fall på dem vilket betyder att jag bränner bort över 2w på dem på maximal uteffekt vilket är lite mycket.. Det bör ju inte behövas mer än 0,1ohm (?) och då behöver det inte vara effektmotstånd.
Mvh. Daniel Andersson
> Jag har massa sånna hemma men de är ytmonterade...
DIP :
http://www.tradera.com/38_st_MC1403_2_5 ... n-46165712
DIP :
http://www.tradera.com/38_st_MC1403_2_5 ... n-46165712