Tillverka en DOA A101

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
cosmox
EF Sponsor

Tillverka en DOA A101

Inlägg av cosmox »

Hej forum!

Nu har jag fått hem min Studer och har börjar felsöka och fixa den.
Inatt satt jag och testade "Line Amplifier" korten och upptäckte att tre var trasiga. :(

Så här såg det ut

Det verkar som att det är den diskreta operations förstärkaren (DOA) A101 som har packat ihop i de flesta.
Nu håller jag på att cadda ett litet kort till den men jag lurar lite på hur den egentligen funkar.

Är det någon som kan vara snäll och förklara för mig vad det är som händer i den?
Kunde ju vara kul att veta :)

Här är en bild på lite olika versioner av A101
Bild
Från vänster: Första versionen, andra versionen - ytmonterad i fin blå färg, En kopia.

Det är den till höger jag håller på med nu.
Här är ett schema på den.

/Hampus
xxargs

Inlägg av xxargs »

verkar vara en differentielkoppel i vänster halva och en buffertsteg i högra sidan - egentligen en extremt simpel OP-ampkoppling med massor av brister... man skulle egentligen behöva schemorna som kopplar in det här på både ingångssidan och utgångssidan för at få överblick (bl.a ev. motkoppling etc).

om man verkligen funderar på hur den fungerar så är det väl bara 'spänna' upp den i Spicesimulatorn och simulera lite - det fins med största sannolikhet spicemodeller av trissorna i dom flesta spicesimmulatorer och denna är så liten att du kan köra denna i de flesta student/demoversioner som finns av spicesimulatorerna. - annars titta på siemens/infinon så vet jag att dom hade förr modeller på detta.

vad är det som går sönder - ingångssidan eller utgångssidan ???
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag har provat att simulera den i spice men då bara lyckats få till 2x förstärkning.
Jag höll iofs inte på så länge.. :roll:

Det är lite olika vad som går sönder 50/50 kan man nog säga.

Här är en länk till Line Amplifier kortet på min sida.

/Hampus

EDIT: Är P1 på schemat för Line Amplifiern något filter, eller?
peter555

Inlägg av peter555 »

När det är en så gammal burk som från 70-talet kan man misstänka att elektrolytkondingarna har torkat och förlorat kapacitans.
xxargs

Inlägg av xxargs »

mätt A101 separat eller med hela sin 'miljö' runt om kring.

Då det här är långt ifrån idela OP-ampar så måste källimedanser och lastimpedanser rätt - mäter man spänningen på en utgång med fel impedans så kan det bli grov felvisning.

tänk på att förstärkning i grunden alltid avser effektförstäkning och inte alltid relaterar till spänningsökning - det kan vara strömmen som ökar mot last av lägre impedans och den vägen ger mer effekt.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Peter: Jag har oxå funderat på det. Bordet brusar en hel del i vissa lägen och det brukar vara en förvarning om detta. Tanken är att (en vacker dag, eller snarare många dagar) byta kondingar i bordet. Men det är ett JÄTTE (!!!) jobb.

xxargs: Jag har mätt på korten. Änsålänge har det inte funnits tid att göra mer. Jag har slängt upp det hela i spice igen och nu fått det att funka. Jag kopierade Amp kortet. Eftersom jag inte simulerade med ingångs/utgångs trafo så fick jag en vansinnigt hög förstärkning. Och efter att ha läst ditt inlägg börjar jag fatta varför.Jag har oxå gjort en CAD på ett litet kretskort liknande det i bilden ovan. Ska testa det när jag kommer hem (är på båt nu).
Skriv svar