Seriekoppling av pumpar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Okay... Då är jag med. Mest lite nyfiken så.

Tack för svaret:)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det var motorolas mpx2100 som jag tänkte på, står inte mycket om låg trycksnivåerna i handboken till dom, det bästa hadde ju varit att jämföra dom med en riktig bra vakummätare
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Min manometer är inte särskilt bra. Skalan sträcker sig till 800mmHg under 1 atmosfär. 1atm≈750mmHg. Bra att den kan visa under 0bar...
Och när jag anslöt den här pumpen till den, visade den på -700, dvs 0,07bar. Inte så troligt!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

xxargs: det finns olika typer av uppbyggnader av mätdelen för att mäta låga vakuum och när det börjar handla om lite kraftigare vakuum så är en mekanisk manometer långt ifrån tillförlitlig då man som sagt inte kan se ändringarna. Då är det istället elektroniska som kommer in som fungerar på olika sätt beroende på uppbyggnad och vilket tryck man vill mäta inom.

En typ fungerar på så sätt att den har en glödtråd eller något annat som skapar värme som man mäter strömmen genom och då atomerna i luften krockar med tråden miljoner ggr i sekunden och säkert bra mer så överförs en liten del av trådens värme till atomerna. Detta gör att trådens resistans, eller vad som används, ändras och kan detekteras och mätas och det man får ut är en proportionell skala på vakuumet som är linjär i princip genom området. Nackdelen är att den är aningen långsam innan rätt tryck visas ca 10 sek eller så beroende på typ men det kan man oftast leva med. Lite bättre typer kan mäta ner till 0.001 Torr alltså 1 micron och jag har en digital sådan som arbetar från 12 Torr ner till 0.001 Torr (0.0013 mbar) med 1 microns upplösning. Det finns typer som kan mäta från atmosfärtryck med men denna typ är som mest noggrann från ca 10 Torr och neråt.

Mycket lägre än 0.0001 Torr kan dom inte mäta, för vid detta vakuum så fungerar inte denna mätprincip tillförlitligt längre pga atomernas krockar med den varma komponenten inte längre stämmer med vakuumet som finns där utan det blir då helt fel mätresultat som inte går att använda. Men dessa typer kan klara från atmosfärstryck ner till ca 0.0001 Torr men då måste man oftast ha 2 typer där den ena är för det högre trycket och den andra för det lägre så att det blir bra noggrannhet.

Skall man ner till dom riktigt kraftiga vakuum områdena så används en annan princip och uppbyggnad. Principen bygger på att man helt enkelt "bara" mäter strömmen genom vakuumet och ju lägre ström desto lägre vakuum. Den vanligaste och billigaste typen skapar en ström av elektroner som dras från en glödtråd som sedan joniserar atomerna som finns kvar och som då skapar en ström som kan mätas. En annan uppbyggnad har ingen glödtråd utan använder i stället högspänning på några få KV och kraftiga magneter för att få fart på elektronerna så att säga.

Problemet för denna typ är att strömmarna som uppkommer är extremt låga och mäts normalt i pico Ampere och vid ultrahögt vakuum några 10-potenser lägre än detta så det kräver lite speciell apparatur och dessutom är hela mätområdet logaritmiskt. Dessa fungerar från ca 0.001 Torr (0.01 Torr med speciella glödtrådar som inte oxiderar) till runt 10^-10 Torr + - några 10-potenser med bra instrument men ända ner till runt 10^-14 med instrument med mycket hög kvalitet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

MadModder skrev:Min manometer är inte särskilt bra. Skalan sträcker sig till 800mmHg under 1 atmosfär. 1atm≈750mmHg. Bra att den kan visa under 0bar...
Och när jag anslöt den här pumpen till den, visade den på -700, dvs 0,07bar. Inte så troligt!
Vad är det som inte är troligt?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det står på pumpen "Pmax 0,5bar". Därför tycker jag inte 0,07bar är troligt. Jag kan med munnen suga nålen till -700mmHg-strecket. Antingen har jag en förbannat stark tunga, eller så visar mätaren fel. ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gissar på att den mätaren inte är så vidare kalibrerad. Litar dessutom personligen inte så mycket på lite enklare mekaniska mätare för vakuum såvida det inte är kvalitets precisions typer som kostat en del.

Fast man vet aldrig det kanske är en superpump du fått tag på :) även om jag nu tycker att det undertrycket är lite väl optimistiskt för en membranpump. Hade du haft två i serie så hade det kanske möjligen kunnat komma ner till det.

Du har ingenting annat att kontrollera mätaren mot?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, inte vad jag kan komma på. Och jag bor inte tillräckligt långt upp för att kontrollera mot en vattenpelare... :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och du råkar inte heller ha någon dl kvicksilver liggandes? :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nope. Hmm... Jag har ju dock 7 meter till backen, och det räcker ju för att se om pumpen klarar 0,5 bar. Jag får väl fira ner en hink vatten med rep från balkongen, samt en slang... :lol:

En trädgårdsslang kommer väl dock att knipa ihop långt innan dess. Förslag på slang (billig)?
Senast redigerad av MadModder 5 augusti 2007, 23:26:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vilka vettiga sätt finns det att skapa ett bra vakum för kalibrering av givare?

vattenpelare börjar ju koka
kvicksilverpelare?
kanske jag kunde få tag i ett par deciliter kvicksilver om man anstränger sig lite

andra sätt?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

dubbelpostning, var konstigt nog inte det när jag postade det sista. :?
Senast redigerad av Henry 6 augusti 2007, 00:52:50, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja vettiga sätt innefattar kanske inte direkt kvicksilver. :) Var i helsike hade du annars kunnat få tag på det? Är ju i princip bannlyst överallt..

Man har väl kanske annars inte så mycket annat att be för än att köpa en elektrisk variant baserad på den första principen som jag skrev om innan.

Hade bara den jag har bara gått högre i tryck än 12 Torr så hade jag kunnat kolla upp den till dig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

vet om var det finns en hel hög med kvicksilverbaserade termostater som skal destrueras, men om man frågar snällt så kunde man nog få ta dom, dom har nog några kubikcentimeter kvicksilver per styck i sig
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha, intressant. :) Men om dom går efter stränga regler så skall väl sådant destrueras och kvickslivret tas om hand och typ inte en själ får komma i närheten av grejerna innan så skett? :? Sverige bla några andra länder ser ju kvicksliver som en bland dom värsta tungmetallerna, med full rätt.
Skriv svar