en sak jag inte förstår var varför det blev en uppdelning mellan 50 och 75 ohms kablar och kontakter, har inte hittat något om hur det kom sig att det blev dom impendanserna som gäller
visserligen finns och fanns det ju bandkablar och dylikt för 600 och 300 ohm men dom blev mer eller mindre passe efter koaxialkablarnas intåg, eller har jag fel där med?
någon som kan ge lite historisk bakgrundsfakta?
hf 50 / 75 ohm?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Och när man har en 300 eller 600Ohm antenn idag så kör man med 50ohms kabel och ett 1:6 balun...
95ohm kabel används väl fortfarande i vissa sammanhang fortfarande, men är väl inte helt vanligt - jag vet att vi hade 95ohm kabel i något system ombord på båtarna.
Hårda koaxer är rätt coolt och fungerar väldigt bra eftersom de dielektiska förlusterna i luft är små - tyvärr så blir isoleravståndet större, men i stöddiga HF-sändare blåser man torkad kylluft för att hålla ledningen sval och torr......
95ohm kabel används väl fortfarande i vissa sammanhang fortfarande, men är väl inte helt vanligt - jag vet att vi hade 95ohm kabel i något system ombord på båtarna.
Hårda koaxer är rätt coolt och fungerar väldigt bra eftersom de dielektiska förlusterna i luft är små - tyvärr så blir isoleravståndet större, men i stöddiga HF-sändare blåser man torkad kylluft för att hålla ledningen sval och torr......
Vad jag har hört så är 75Ohm BNC-kontakter på väg att försvinna. 75Ohm är vanligt, men BNC tycks mest användas inom audio och där dominerar RCA som har 30Ohm som bäst! Inte för att jag tror det spelar så stor roll med frekvenser på 44.1-192kHz.
600Ohm har sitt ursprung i telefonledningar. Och, ja, det är dött. ISDN tog död på det. Var vanligt i pro audio när man fortfarande använde linjetransformator.
600Ohm har sitt ursprung i telefonledningar. Och, ja, det är dött. ISDN tog död på det. Var vanligt i pro audio när man fortfarande använde linjetransformator.