Tändningssignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Jojavisst. I teorin finns den där, men inte i praktiken. Jag har kollat runt överallt på höger sida i bagageluckan, men den finns inte där. Det går inte in/ut en kabelbunt på något ställe heller.
Antingen ligger den bakom någon plåtdel, eller så är jag helt dum.
Det finns en plastkåpa av svart plast på höger sida i bagaget, kanske är den? Ser dock inte hur man skall ta bort den, och ser mer ut som någon ventilationsgrej.

Det enda elektroniska jag ser på höger sida är lyktorna.

Felet med att ingen +12V kom fram var kabelanslutningen till ackumulatorn. Det var som jag gissade, att kabeln vibrerat av från kabelskon, den satt bara fast med några enstaka fintrådar. Jag fäste den noggrant med buntband så att den inte skulle göra så, men hjälpte inte. Nu sitter den ordentligt fast iallafall!

EDIT: Kan ju lägga till så mycket om funktionaliteten, att den är riktigt smidig att använda, så jag kan rekommendera produkten. Lite knepig att installera kanske om man inte vet exakt hur man gör, men det är ju bara roligt att tänka lite. :)

Räcker nu att lägga på blåtand på telefonen när man går in i bilen (eller ha på det hela tiden). Några sekunder efter att tändningen är vriden på så är telefonen automatiskt ansluten till den.
Finns en massa funktioner som prioritering av användare. Finns två användare som använt enheten i bilen med bluetooth på, så väljer den en av användarna, den som man programmerat att har högre prioritet.
Smidigt!
Att allt är integrerat i en knapp och en rulle runt knappen gör användningen också bekväm. Kanske lite väl mycket billig-plast-känsla i knappen, men det får man väl leva med.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

AEM är ju som sagt en tillbehörsstyrenhet, och (beroende på utrustning) är det inte säkert att det sitter en i bilen från början...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Använder man rätt kabelskor och en riktig klämtång, och skalar kabeln rätt, håller kabelskons plast fast i kabelns isolering och det vibrerar inte av något. :)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Sparkz: Aha! Vet du vilka tillbehör som ger den boxen? I denna finns det "standard"-extrautrustningen. Dvs knapparna på ratten för farthållare&stereo, lite bättre ljudsystem (6 kanaler tror jag det var), DSTC etc. Finns inte telefon, navi eller liknande.

Svårt att lista vad som finns och vad som inte finns direkt ur huvudet. Men ganska mycket syns på dessa bilder.

MadModder: Japp, går att göra kabelskoanslutningarna bra. Men Nokia är tydligen inte bra på det. Jordningskabeln lossnade från skon före jag ens fick fast den, och denna skakade sönder efter en vecka i bilen. Men nu har jag gjort det, och då är det ju ofelbart. ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe. Självklart. :)
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

I vilket fall som helst ska kontaktstycket finnas där, det på s. 29. Sen vet jag inte vad styrenheten plus mjukvara kostar att sätta dit. Men det det kanske går att använda utgången för mute (B12) bara. Den går direkt till stereon (AUM)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

OK. Jag hittar den inte iaf, skall se om Volvo svarar på mitt email.

Angående sidan 29, så är det enda jag har av dom listade sakerna där motorvärmare. Speed signal ser man också på radion (tror det var hoppa-ett-spår-bakåt-knappen man skulle hålla in när man startar radion och fortsätta att hålla in 5sec för att slå på det).

Du vet inte vilken väg kablarna är dragna till radion? Dvs vart just mute-kabeln går. Vore ju absolut lättast att koppla in sig direkt dit, ifall någon annan enhet inte styr den.
Har inte koden till radion, och har inte hittat någon kodkalkylator på nätet till HU-603, så vill inte plocka bort den.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

AEM Utsignaler
Direktanslutna:

*Fyra signaler till väg- och trafikinformationssystemet, RTI för Japan:
-Hastighet
-Backväxelindikering
-Belysningssignal
-X-matning till relä
*Backvarningssystems styrenhet (spänning och stomanslutning).
*Start för parkeringsvärmare bestående av spänning +12V till relä för elektrisk parkeringsvärmare.
*Extern larmenhet (triggsignal/spänningsmatning).
*Signal för integrering av eftermarknads radioenhet (telemutesignal, hastighetssignal, reostatsignal samt reglerad spänningsmatning till extern antennförstärkare).
*Telemutesignal från eftermarknads handsfree-enhet till eftermarknads radioenhet.
*Minicallenheten för fjärrstart, matning och stompunktsanslutning.
Hmm... Enligt den här monteringsanvisningen finns inte ledningen alls från början.
Jag ska forska mer i det i morgon när jag är tillbaka på jobbet.

Radion är inte kodad, bara "gift" med CEM så den fungerar inte om man flyttar den till en annan bil.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Är du säker att radion (HU-603) inte kräver kod?
Står så i många instruktioner, också den du senast postade. Sista steget på sista sidan "Program the radio code.".
Skriv svar