Minska ljusflöde vid ersättning av LED?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Minska ljusflöde vid ersättning av LED?

Inlägg av JimmyAndersson »

Håller på med ett projekt där det ska sitta några gröna lysdioder i frontpanelen. Tyvärr tog lysdioderna slut, typiskt nog när det bara var 1st kvar att löda.

De som tog slut var Elfas 75-006-14. 3mm gröna. 3,5mcd vid 20mA.
Som tur var hade jag 75-023-39, även de 3mm gröna, men de ger 10mcd vid 20mA.

Det blir ju inte så snyggt om den här sista lysdioden lyser mycket starkare än de övriga och jag vill inte byta ut alla. De sitter så bra i chassit nu. :)

Ögonen är ju logamitriska, så det borde väl gå att räkna ut hur lite ström jag ska låta lysdioden få för att den ska lysa ungefär lika svagt som de jag använde tidigare? Databladet hade tyvärr inget diagram som kunde hjälpa.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ljuset är tämligen linjärt med strömmen, så lyser den sista dioden dubbelt så mycket som de andra så är det väl bara sänka strömmen 10 ggr med större motstånd - eller så provar du fram med en pot för lagom, ljus mäter upp värdet och löder in motsvarande fast motstånd.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Murphys lag har sett till att jag måste montera den här sista lysdioden innan jag startar upp apparaten för att se hur de "gamla" lyser. Annars hade det varit lätt med en pot.

Men nu när jag vet att ljuset är linjärt med strömmen så blir det lättare att komma fram till ett lagom stort motstånd.

edit: Favoritprogrammet Excel kom till användning igen. :)

Först det vanliga: If = (Matningspänning - Vf) / motstånd.
Sedan räknade jag om databladets "Ljusflöde vid 20mA" så jag fick en indikering på ungefär hur många mcd 1mA motsvarar. I detta fallet blev det 0,5mcd per mA.

Sedan: Ljusstyrka = 0,5 * If

Så med 620Ω borde den nya lysdioden lysa med 2,34 mcd. De "gamla" har förresten ett seriemotstånd på 220Ω och borde (om beräkningen stämmer) lysa med 2,31 mcd.

Är inte helt säker på att man kan räkna så med Candela, men det återstår att se. -bokstavligt talat. :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Glöm inte att rapportera dina iakttagelser, det här låter intressant! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ska se om jag hinner i kväll. Annars kommer jag vara borta (mer än vanligt alltså) i två dagar.

Men det kommer en rapport hur som helst. :)
Det vore ju väldigt användbart om det går att räkna som jag gjorde.
xxargs

Inlägg av xxargs »

du har rätt, man kan inte medögonen avgöra säkert hur mycket mer eller mindre det lyser - bara när det är hyfsat lika, så du måste gå på tabell/konstant mellan den gamla och nya dioden för ekvavilent ljusstyrka.

Då ögat är logaritmisk så tål det säkert 10-20% fel utan att det sticker ut så märkbart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Japp, det fungerade. :)

Men man märkte inte så stor skillnad mellan 6,6mcd och 2,3mcd. 2,3mcd var nästan för svagt i rumsbelysning, men som indikering på en apparat fungerar det nog fint. Det är ju inte tänkt att apparaten ska lysa upp hela rummet. :)

Fick idén om att bygga en ljusmätare. Genom att använda två sensorer och bara lysa med lysdioden mot den ena sensorn kan man räkna bort hur mycket av sensorns ljus som är rumsljus. Kallibrerar man med några olika lysdioder borde man nog kunna få en Candela-mätare som åtmintone duger för hemmabruk.

En annan idé är att lägga in databladens mcd-värde i en PIC och mäta If och Vf. Då kan man styra ljusstyrkan med bättre koll än genom att bara variera If på måfå som man brukar. Det skulle nog kunna passa bra i RGB-sammanhang.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Solceller är rätt bra att mäta effekt med - oki, de är rätt olinjära i sin våglängdsrespons, men har ett stort upptagningsområde och är rätt stabila - duger bara till relativa mätningar, men ändå - ett billigt sätt att mäta optisk effekt. Små solceller ifrån solcells/ledlampor är rätt perfekta och billiga till ändamålet.

LDR går också att använda, men har nackdelen att de är temperaurberoende, olinjära emot ljudmängd, olinjära emot våglängd samt har en viss hysteres..... typ rätt kass med andra ord..... ;)
Skriv svar