Eagle: hur spara kopparfyllningen?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
larsson

Eagle: hur spara kopparfyllningen?

Inlägg av larsson »

Nu har jag tillbringat den än så länge regniga semestern med att lära mig Eagle CAD. Om ett par veckor går det iväg en premiärbeställning till Olimex.

Jag har läst manualer och tutorials och diverse användarforum och begriper det mesta nu. Men en sak blir jag inte klok på: När jag skapar ett jordplan och fått det att se snyggt ut, så går det inte att spara det. Så här ser det t.ex. ut när jag gjort enligt konstens alla regler med POLYGON :

Bild

Så långt gott och väl. Men när jag sparar, avslutar och sedan öppnar .BRD-filen igen så försvinner min fyllning och endast polygonens kanter finns kvar, så här:

Bild

Om jag kör AUTO eller RATSNEST så kommer fyllningen genast tillbaka snyggt och prydligt, så för mig personligen är det inga problem. Men vad säger Olimex om de öppnar en .BRD-fil och endast outlinen visas? Kommer de automatiskt att få polygonen ifylld när de kör ut sina filmer eller måste jag skriva speciella instruktioner? Kanske är det säkrast att inte lägga dit någon fyllning alls, då sluppe jag grubbleriet :-)

Och det är nog inte jag som klantat till det, för jag har öppnat ett par filer jag hittat på nätet som beter sig precis likadant. (Eller finns det nån dold inställning i Eagle som ställer allt tillrätta?)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Samma för mig. Om det är en funktion eller bugg vet jag inte.

Tror nog de på Olimex fattar att köra ratsnest, minst för att kolla att du inte glömt katastrofalt många ledningar.
Att lägga in en liten kommentar om det gör knappast situationen sämre.
mooo

Inlägg av mooo »

Det borde vara en feature.
Har använt Eagle i flera år nu och polygon verktyget har alltid gjort så.

Mycket praktiskt när man vill se hur ledningarna verkligen är dragna.
Spara stäng o öppna igen. Ändra på de ledningar som hamnat fel o tryck på RATNEST igen.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Säger det samma - rätt bra funktion - tror att det skall vara så
larsson

Inlägg av larsson »

Ok, då känner jag mig lugnare. Får vad som kommer tillbaka från Bulgarien så småningom.

Tack för stödet!
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Olimex gjorde fel på mitt kort p.g.a detta, jag hade ritat in en GND ledning som i och med fyllningen "försvann" i Eagle men när korten kom tillbaka var GND ledningen frilagd från fyllningen.
larsson

Inlägg av larsson »

Rossen, du gjorde mig lite darrig där... Men allt gick bra, jag var på Kgl. Postverket idag och hämtade ut mina PCB. Kopparfyllningen satt där den skulle:

Bild
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag ser en lackskada på kortets vänstra del i mitten. Verkar vara som arbetarna på olimex tappar hårstrån på kortet eller något. har sett det på felar av mina kort.
larsson

Inlägg av larsson »

Ja, det är inte den yppersta kvalitet... Kanterna är lite pissigt sågade också, taskigt verktyg eller för bråttom kan man tänka. Jag valde det blilligaste jag kunde hitta i Europa och, som alltid, man får vad man betalar för. I det här fallet var det enbart priset som avgjorde, närmaste konkurrent (PCB-pool tror jag) hade gjort mig ett par--tre hundra kr fattigare.

Imorgon skall jag bestycka ett av korten, så får jag se om de iallafall fungerar som tänkt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men titta alltid på Gerberfilerna innan ni skickar dem! Skicka aldrig Eagle-filer - det är för farligt - Kör cam beredning och kontrollera Gerber-filerna med något freeware gerberviewer program innan du skickar - alltid... det är inte helt ovanligt att något blir fel ibland....
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Har alltid fått kort som är som jag har ritat från olimex.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ja, men det är inte alltid man ritar dem så som man vill ha dem...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Kallar användarfel.
Att göra ett större kretskort rätt från början då krävs det en stor del tur, eller har för mycket tid att jämföra allt med komponenternas pdf:er. Att ha komponenterna framför sig brukar underlätta ockå.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis. Komponenter, skjutmått, datablad och en utskrift av kretskortslayouten är utmärkta hjälpmedel att ha framför sig när man gör kretskort. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mina jordplan blir lika dana, fast de kommer inte fram när jag trycker på "ratsnest".. Gör jag något fel?? :S (Vissa av dem fungerar på det viset och andra inte..)

Mvh. Daniel Andersson
Skriv svar