Tvättmaskinsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emil71

Tvättmaskinsmotor

Inlägg av Emil71 »

Jag har en kompis som lagar krockskadade vitvaror.

Vid ett besök på hans arbetsplats, (jag ville ha en liten U-balk).
Så såg jag en ny tvättmaskin som de skulle skrota, plåten var för bucklig, jag sa, meste för att se hur generösa de var; motorn/remmen/remhjulet skulle vara bra till mitt elcykel-projekt...

Jag gick därifrån med allt detta!

En helt ny tvättmaskinsmotor.
Hur driver jag den?
Maskinen drevs med 1-Fas 230VAC.
Den saknade frekvensomvandlare.
Motorn har 6 st oranga kablar!
Jag har ohm-mätt så här mellan dem: 1,3Ω, 3,1Ω och 16Ω.

Min gissning är att man kopplar in olika för olika farter.
Jag testade att koppla in 230VAC (avsäkrat) på 16Ω platsen, men säkringen slog ifrån och lite rök kom från motorn!

Hur kör man den??
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har den kol?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

16 ohm VAR nog en tacho generator, men den behöver du nog inte till elmopeden.

1,3 ohm = rotor?
3,1 ohm = stator ?

Men jag kan ha 3 fel.

Prototypen
Emil71

Inlägg av Emil71 »

Har ni redan svarat!

Ja, den har kol.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tycker det verkar olämpligt med en 230 V motor, många batterier. Välj hellre en 24 V växelströmsgenerator.
Emil71

Inlägg av Emil71 »

Jo, jag vet, jag tog motor med mig bara för att ta loss kilremshjulet i lugn och ro...

Jag blev så nyfiken på motorn, den är ju helt ny...

Ska jag våga seriekoppla de 2 andra lindningarna och koppla till nätet?
Jag tycker den verkar vara en likströmsmotor med både stator och ankare tillgängliga som man vill!
peter555

Inlägg av peter555 »

För att det inte ska ryka för mycket när du labbar kan du sätta en STOR lampa i serie.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dessa är allströmsmotorer av precis samma som finns i tex borrmaskiner bara bra större och dessa har precis som du skrev kol i sig och kan även drivas med likström men då med en ordentlig spänning vid DC, fast visst man kan ju alltid linda om den om man velat med allt det jobbet som det inneburit. På den andra typen som inte har kol så kopplar man in olika lindningar beroende på hur snabbt den skall gå men det gör man normalt inte på denna typ utan det hela brukar skötas helt elektroniskt och det tror jag inte görs med frekvensstyrning utan enklare och framför allt billigare med fasvinkelstyrning.

Så en lindning för rotorn och en lindning för statorn så bör den fungera direkt för jag tror att vid centrifugering så är det fullt ös till lindningarna. Det skall nog inte vara några problem att koppla in den så det är i princip bara att koppla in 230V till den så bör den fungera direkt. Håll dock koll på den om du inte har någon serieresistans till den för dessa har ett ganska så högt startmoment då den är stor så om du tex inte sätter en fot på den eller om du inte sätter fast den i något så kan den dra runt sig själv precis i starten och då tex kanske kortsluta ledningarna till den.

Det som rök var som sagt med stor sannolikhet tachometern men motorn fungerar bra ändå det är bara elektroniken som behövde den för varvtals regleringen. Jag kommer däremot inte ihåg om dessa motorer var parallellkopplade eller seriekopplade men gissningsvis seriekopplade för högt startmoment.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om man vill ha typ 300 Volt DC från 12-voltsbatteri med lite resurser så kan jag tänka mig att omvandlardelen i en vanlig billig fyrkantvåg-växelritare i 300 eller 600 Wattsklassen skulle fungera - dom ha mycket hög verkningsgrad och verkar kunna hämta hur mycket kräm som helst från batteriet.

givetvis får du fixa ett switchad styrd drivsteg med strömstyrning, mjukstart etc. efter omvandlaren - men är ändå något du måste hålla på med varesig det är 12 Volt direkt från batteriet eller 230 Volt. - även om 12-volt inte är lika farlig att jobba med som 230- 300 Volt

Tillägg:

Det kanske räcker med att 'bara' styra switcharens återkoppling i fyrkantvågriktaren och den vägen få reglerbar låg till hög spänning ut...
Skriv svar