Styrning av permobilliknande fordon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Efter en klantig polvändning small en konding, och två operationsförstärkare idag. Fyra brända totalt hitills. Dessutom en (två) spänningsregulatorer och en transistor.
Nu saknar vi en IRF 540, en CA3130 och någon spänningsregulator som ger oss +12V.
Vi tittade lite på motorerna, de är specade till 250W styck. På transistorernas spec står det max 30A, men Ptot är 150W. Innebär det att vi borde parallellkoppla två transistorer per motor? Motorerna drivs med 24V, vilket ger oss strömmen ungefär 10,4A.

edit: länk till transistorn http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2458.htm
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

annars finns det ju transistorer för 250W.

ni har inga bilder på bygget? :)
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Ända Reglen skrev:Läs Reglerna!
Då skulle ni bara skratta...
Nej, men kretskorten är förmodligen bland de fulaste, och med lägsta kvalitet som har tillverkats i Sverige på modern tid.

När hela prylen funkar som den ska, partajar vi, för att fira, då blir det foto. Ganska många, och högupplösta.

edit: transistorer för 250W kostar myyycket pengar. alldeles för mycket.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

det är inte så superduper viktigt att det är just IRF540. Det ska vara någon som passar eran motor. Men det gäller att den klarar frekvensen och så. Jag tycker det bör funka med en som klarar 300W. Men den bör väl ha kylning. Jag vet inte om det är nåt spänningsfall i den?

edit: ok, synd. Jag vet inte hur det funkar med parallellkoppling av transistorer. Det blir ju lite annorlunda eftersom strömmen måste vara högre på basen och så. Eftersom det bara är av/på så kanske det funkar. Testa
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Hmm...har ni inget labaggregat när ni provade kretsen då ?
(Eftersom komponenterna brann upp).

Såna transisitorer går nog utmärkt att parallellkoppla.
FET kan till skillnad mot vanliga transistorer kopplas ihop utan resistorer å annat.

Kolla in ritningen på fartreglaget för RC som jag sände er.


Effekten 150 W då ?
Ja, allt brukar vara mer invecklat än det ser ut, så även i detta fallet.
För att få reda på fakta måste man titta i databladet.
max 28 A o max 100 V stod det i ELFA katalogen.
Läser man databladet så ser man att den klarar mycket riktigt 28 A kontinuerligt, och 100 A pulsat,
Det förutsätter dock temperaturen 25 c ...
Blir transistorn varmare så sjunker max tillåten ström.

Effekten som det talas om är troligtvis den effekt som uppstår inne i transistorn pga förluster. De har ett inre motstånd och beroende på strömmen så blir det effektutveckling i den.

Se till att ha säkringar både för elektroniken och till motorn/effektransisitorn
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Transitorns effekt märkning syftar inte på lastens effekt utan på effekten som utvecklas i transitorn. Vad man bör tänka på är att motorns startström är betydligt högre än den kontinuerliga märkströmmen. Dessutom kan man lätt överbelasta en elmotor under korta prioder. Strunta i vad det står för märkström. Den ger inte den info ni behöver. Dessutom gäller ju transistorns max ström när den är bottnad, är ni säkra på att den är det? vad har ni för omslagstid?
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Lämpligtvis så provkör ni med en liten elmotor så ni ser att allt funkar innan ni kopplar in nåt som drar 20 A !!!

Annars brinner det kanske upp....
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

GuruX:
Har jag fattat detta riktigt?

Ni använder er av IRF540........och det står att den kan sänka 30A?
Jag vet att transistorn inte kan sänka så mycket om du matar gaten med bara 5V, utan kanske vid 10V!!!!!!!!!!!!

IRF540 är inte anpassad för att styras av 5V-logik.

Då passar IRL540N/IR ( elfas art.nr: 71-182-76) bättre (tror jag)!
:P
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Jag vill tillägga att parallellkoppling av transistorer fungerar bra. Bara man kommer ihåg att transistorerna kan skilja sig något mot varandra. Därgör bör man lägga till en god marginal (10-25%?) :?
Användarvisningsbild
GuruX
Inlägg: 257
Blev medlem: 26 maj 2003, 21:52:15
Ort: Göteborg

Inlägg av GuruX »

Har inte 100% koll på hur hög spänning kretsen ger.
Den drivs iaf med 12V. Men lite motstånd och grejer sitter ju på den. Får försöka mäta det.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

fettransistorer går alldeles utmärkt att paralellkoppla men där emot inte bipolära-transistorer. fet leder sämre när den blir varm men bipolära leder bättre när de blir varma, vilket kan leda till att en blir varm och tar all ström och brinner...
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Danei: Du träffar huvudet på spiken, det är fullständigt rätt! :oops:
Det är en av de stora problem förstärkar-konstruktörerna brottas med. Inte nog med att det är risk att en transistor brinner upp----nån konstruktör har sagt vid en intervju jag läste i en hifi-tidning, att det inte LÅTER LIKA BRA när man parallell-kopplar bipolära transistorer!!!!
Användarvisningsbild
janne66
Inlägg: 473
Blev medlem: 10 juni 2003, 09:25:40
Ort: Blekinge
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Har ni fått igång kretsen nu ??
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Vi har allt igång, fram till motorn.... ska bygga klart imorrn.

En sak som vi undrar över lite är det där med dioden, den som finns för att skydda transistorn mot backström, hur ska den sitta för att stopa både vid back och fram(när motorn fungerar som en generator...)?

Blev det lite luddigt?

Det är iaf så att vi ar en motor som styrs med hjälp an en transistor(PWM-signal som styr transistorn). Men när vi rullar motorn kommer den att fungera som en generator, vilket inte är så bra för transtorn som inte gillar backströmmar. Därför har vi satt en diod, flera, men kommer det funka oberoende vilket håll vi rullar motorn?
Användarvisningsbild
evert
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 juli 2003, 23:11:50
Ort: Jönköping

Inlägg av evert »

Skriv svar