Styrning av permobilliknande fordon
Efter en klantig polvändning small en konding, och två operationsförstärkare idag. Fyra brända totalt hitills. Dessutom en (två) spänningsregulatorer och en transistor.
Nu saknar vi en IRF 540, en CA3130 och någon spänningsregulator som ger oss +12V.
Vi tittade lite på motorerna, de är specade till 250W styck. På transistorernas spec står det max 30A, men Ptot är 150W. Innebär det att vi borde parallellkoppla två transistorer per motor? Motorerna drivs med 24V, vilket ger oss strömmen ungefär 10,4A.
edit: länk till transistorn http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2458.htm
Nu saknar vi en IRF 540, en CA3130 och någon spänningsregulator som ger oss +12V.
Vi tittade lite på motorerna, de är specade till 250W styck. På transistorernas spec står det max 30A, men Ptot är 150W. Innebär det att vi borde parallellkoppla två transistorer per motor? Motorerna drivs med 24V, vilket ger oss strömmen ungefär 10,4A.
edit: länk till transistorn http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2458.htm
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
Då skulle ni bara skratta...Ända Reglen skrev:Läs Reglerna!
Nej, men kretskorten är förmodligen bland de fulaste, och med lägsta kvalitet som har tillverkats i Sverige på modern tid.
När hela prylen funkar som den ska, partajar vi, för att fira, då blir det foto. Ganska många, och högupplösta.
edit: transistorer för 250W kostar myyycket pengar. alldeles för mycket.
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
det är inte så superduper viktigt att det är just IRF540. Det ska vara någon som passar eran motor. Men det gäller att den klarar frekvensen och så. Jag tycker det bör funka med en som klarar 300W. Men den bör väl ha kylning. Jag vet inte om det är nåt spänningsfall i den?
edit: ok, synd. Jag vet inte hur det funkar med parallellkoppling av transistorer. Det blir ju lite annorlunda eftersom strömmen måste vara högre på basen och så. Eftersom det bara är av/på så kanske det funkar. Testa
edit: ok, synd. Jag vet inte hur det funkar med parallellkoppling av transistorer. Det blir ju lite annorlunda eftersom strömmen måste vara högre på basen och så. Eftersom det bara är av/på så kanske det funkar. Testa
Hmm...har ni inget labaggregat när ni provade kretsen då ?
(Eftersom komponenterna brann upp).
Såna transisitorer går nog utmärkt att parallellkoppla.
FET kan till skillnad mot vanliga transistorer kopplas ihop utan resistorer å annat.
Kolla in ritningen på fartreglaget för RC som jag sände er.
Effekten 150 W då ?
Ja, allt brukar vara mer invecklat än det ser ut, så även i detta fallet.
För att få reda på fakta måste man titta i databladet.
max 28 A o max 100 V stod det i ELFA katalogen.
Läser man databladet så ser man att den klarar mycket riktigt 28 A kontinuerligt, och 100 A pulsat,
Det förutsätter dock temperaturen 25 c ...
Blir transistorn varmare så sjunker max tillåten ström.
Effekten som det talas om är troligtvis den effekt som uppstår inne i transistorn pga förluster. De har ett inre motstånd och beroende på strömmen så blir det effektutveckling i den.
Se till att ha säkringar både för elektroniken och till motorn/effektransisitorn
(Eftersom komponenterna brann upp).
Såna transisitorer går nog utmärkt att parallellkoppla.
FET kan till skillnad mot vanliga transistorer kopplas ihop utan resistorer å annat.
Kolla in ritningen på fartreglaget för RC som jag sände er.
Effekten 150 W då ?
Ja, allt brukar vara mer invecklat än det ser ut, så även i detta fallet.
För att få reda på fakta måste man titta i databladet.
max 28 A o max 100 V stod det i ELFA katalogen.
Läser man databladet så ser man att den klarar mycket riktigt 28 A kontinuerligt, och 100 A pulsat,
Det förutsätter dock temperaturen 25 c ...
Blir transistorn varmare så sjunker max tillåten ström.
Effekten som det talas om är troligtvis den effekt som uppstår inne i transistorn pga förluster. De har ett inre motstånd och beroende på strömmen så blir det effektutveckling i den.
Se till att ha säkringar både för elektroniken och till motorn/effektransisitorn
Transitorns effekt märkning syftar inte på lastens effekt utan på effekten som utvecklas i transitorn. Vad man bör tänka på är att motorns startström är betydligt högre än den kontinuerliga märkströmmen. Dessutom kan man lätt överbelasta en elmotor under korta prioder. Strunta i vad det står för märkström. Den ger inte den info ni behöver. Dessutom gäller ju transistorns max ström när den är bottnad, är ni säkra på att den är det? vad har ni för omslagstid?
GuruX:
Har jag fattat detta riktigt?
Ni använder er av IRF540........och det står att den kan sänka 30A?
Jag vet att transistorn inte kan sänka så mycket om du matar gaten med bara 5V, utan kanske vid 10V!!!!!!!!!!!!
IRF540 är inte anpassad för att styras av 5V-logik.
Då passar IRL540N/IR ( elfas art.nr: 71-182-76) bättre (tror jag)!
Har jag fattat detta riktigt?
Ni använder er av IRF540........och det står att den kan sänka 30A?
Jag vet att transistorn inte kan sänka så mycket om du matar gaten med bara 5V, utan kanske vid 10V!!!!!!!!!!!!
IRF540 är inte anpassad för att styras av 5V-logik.
Då passar IRL540N/IR ( elfas art.nr: 71-182-76) bättre (tror jag)!
Danei: Du träffar huvudet på spiken, det är fullständigt rätt!
Det är en av de stora problem förstärkar-konstruktörerna brottas med. Inte nog med att det är risk att en transistor brinner upp----nån konstruktör har sagt vid en intervju jag läste i en hifi-tidning, att det inte LÅTER LIKA BRA när man parallell-kopplar bipolära transistorer!!!!
Det är en av de stora problem förstärkar-konstruktörerna brottas med. Inte nog med att det är risk att en transistor brinner upp----nån konstruktör har sagt vid en intervju jag läste i en hifi-tidning, att det inte LÅTER LIKA BRA när man parallell-kopplar bipolära transistorer!!!!
Vi har allt igång, fram till motorn.... ska bygga klart imorrn.
En sak som vi undrar över lite är det där med dioden, den som finns för att skydda transistorn mot backström, hur ska den sitta för att stopa både vid back och fram(när motorn fungerar som en generator...)?
Blev det lite luddigt?
Det är iaf så att vi ar en motor som styrs med hjälp an en transistor(PWM-signal som styr transistorn). Men när vi rullar motorn kommer den att fungera som en generator, vilket inte är så bra för transtorn som inte gillar backströmmar. Därför har vi satt en diod, flera, men kommer det funka oberoende vilket håll vi rullar motorn?
En sak som vi undrar över lite är det där med dioden, den som finns för att skydda transistorn mot backström, hur ska den sitta för att stopa både vid back och fram(när motorn fungerar som en generator...)?
Blev det lite luddigt?
Det är iaf så att vi ar en motor som styrs med hjälp an en transistor(PWM-signal som styr transistorn). Men när vi rullar motorn kommer den att fungera som en generator, vilket inte är så bra för transtorn som inte gillar backströmmar. Därför har vi satt en diod, flera, men kommer det funka oberoende vilket håll vi rullar motorn?