Har alltid varit sugen på att bygga en robot. Tycker dock alla hemmabyggda radiostyrda bilar som kallas "robotar" är så fjantiga, så jag har blivit avskräckt från att bygga. Men nu har jag med lite tur fått tillgång till ett antal steg/servomotorer med växellåda som är cirka 1x4cm och några släpringsdon som mäter cirka 2x4cm, med tillräckligt många poler för att skicka dubbelriktad data till en MCU och spänning till hela kalaset. Har även beställt ett AVR32-kit med Linux förinstallerat.
Så nu är frågan den, vad kan man bygga som är lite mer avancerat och inte lika tråkigt som allting annat?

Jag funderar på något i stil med den här:

Då skulle man ju kunna använda två släpringsdon, ett för att hela armen ska kunna rotera runt plattformen den står på, och ett för att rotera "verktyget" längst ut på armen. Sen kanske man även skulle ha kamera+avståndsmätare på ett släpringdsdon så de kan rotera fritt.
Såja, brainstorma på med idéer, vore ju coolt om man kunde komma på något nytt, eller åtminstånde något som det inte redan finns en miljon andra personer som har byggt.