Hur stor plats tar kompilerad kod?
Re: Hur stor plats tar kompilerad kod?
Beror ju helt på vad du ska göra eller är ute efter. 16kb är rätt mycket i uC-sammanhang.ekj skrev:men 16 kB utrymme för den kompilerade koden låter inte så enormt.
Ett par referenser: Mitt första uC-bygge blev en pokerklocka (tänk schackklocka) som var hyfsat avancerad med 6 led-segment, ljud/lamp-alarm och fem input-knappar; koden blev 404 bytes stor. Ett kylskåpslarm med en sensor och extern drivkrets; 71 bytes.
Kollade lite på den länkar som har angivits i tråden på olika FatOnChip och de kostar cirka 140kr exkl frakt och eventuell tull + moms.TomasL skrev:Däremot har jag skippat iden att implementera fat, utan kör en FatOnChip lösning istället.
Med den kan jag ansluta valfritt media, typ SD, CF och IDE-diskar.
Pratar via I2C med FOCen, som hanterar FAT32, mycket enklare.
Skulle inte detta vara relativt enkelt och billigt att lösa med en egen extra PIC/AVR som fungerar som en FatOnChip?
Kanske till och med redan är någon här som har gjort det?
Vad jag har förståt så är uALFAT programmerat på en Philips µkontroller LPC2103.
Kopierat från databladet!
LPC2103
Single-chip 16-bit/32-bit microcontrollers
32 kB flash with ISP/IAP,
A blend of serial communications interfaces ranging from multiple UARTs, SPI to SSP and two I2C-buses, combined with on-chip SRAM of 8 kB, make these devices very well suited for communication gateways and protocol converters.
Kopierat från databladet!
LPC2103
Single-chip 16-bit/32-bit microcontrollers
32 kB flash with ISP/IAP,
A blend of serial communications interfaces ranging from multiple UARTs, SPI to SSP and two I2C-buses, combined with on-chip SRAM of 8 kB, make these devices very well suited for communication gateways and protocol converters.