Z80 Programmerare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
markusp

Z80 Programmerare

Inlägg av markusp »

Jag har kommit över en ett dussin gamla Z80 (40 pins) + lika många Z84 (28 pins) microkontroller, är det nån som har nåt bra schema till en programerare eller experimentkort till dessa, har googlat men inte hittat nåt vettigt. /Mvh Markus
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bygger inte EFA-datorn på Z80? Brukar finnas böcker om det på biblioteken. Elektronik för alla heter dom om jag inte minns fel nu.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Till Z80 har man ingen programmerare, dom kör med externt RAM och (E)PROM för programkoden.

Du kan börja din vandring i Z80-relaterade siter härifrån: http://www.gaby.de/z80/
MBY

Inlägg av MBY »

chille skrev:Bygger inte EFA-datorn på Z80? Brukar finnas böcker om det på biblioteken. Elektronik för alla heter dom om jag inte minns fel nu.
Processorn i EFA4 är den antika 1802 har jag för mig. I EFA8 används en riktig µC (någon 8051-krets tror jag). EFA4 är för övrigt den sämsta boken i hela serien!

on-topic: Z80 är egentligen en fullfjädrad mikroprocessor och inte någon µC. Flera datorer är byggd kring den, t.ex. Spectravideo SV328. Z80 är en av de mest lyckade processorerna genom tiderna och det finns gott om programeringsexempel ute på nätet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag säger bara "Radio Shack TRS80".

Till den finns det en bok med fullständig dekompilering av prommet, hur mycket tillbehör som helst. Det finns andra böcker med hårdvaraändringer osv, själv byggde jag in 128Kb SRAM med batteri och ändrade prommet så att jag kunne använda "save" och "load" till att hämta och spara BASIC-programmer med autostartfeature osv. Fungerade kanonbra. Hade RTC med BASIC-interface.

Disassemblerade hela jävla PROMMET och kunne assemblera det igen till fungerande program = komplett källkod.

Z80 och dens avart Z180 är riktiga bra processorer och de senaste versioner kan tugga på ganska hyfsat i hastighet men mikrocontroller är de inte!

De kräver extern RAM, programminne osv, har bara 1 interrupt + 1 NMI (Non Maskable Interrupt) så det kan bli lite bökigt med många källor.
Skriv svar