Clean baklucka - med centrallåsmotor som öppnare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SLM
Kontakt:

Clean baklucka - med centrallåsmotor som öppnare!

Inlägg av SLM »

Tjena!

Jag fick en idé idag om att jag skulle ta bort låset på bakluckan som även används som knapp för att öppna luckan på min BMW 540 -95.
Tycker knappen/låset stör designen då jag vill ha en helt rensad och clean baklucka.

Frågan är nu; jag har centrallås på bilen och i bakluckan sitter det en centrallåsmotor som jag tänkte koppla ur och dra nya kablar till en knapp i kupén så att bakluckan öppnas med en knapptryckning.

Problemet är att motorn behöver en ytterst kort impuls för att trycka ut stången, får den för lång impuls så drar den in sig igen. Matar man den konstant så åker alltså stången in och ut med en väldans fart!
Hur snabbt jag än trycker på knappen så är det för sakta!

Vad ska jag använda mig av? Finns det nån typ av relä för detta?

Ytterst tacksam för svar!

MVH

/Micke

Grymt forum btw!
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Om jag inte är ute och cyklar nu så är det en sån här du ska ha. Du kan även googla lite på "one shot" och 555/circuit/schematic eller annat valfritt ord, så borde du hitta mer.

Tänk även på att knappen kan behöva "avstudsas". Altså precis i det läget då du trycker ner knappen så kan den hoppa mellan på/av några gånger innan den stabiliserat sig i rätt läge. Det märker man vanligtvis inte av, men nu när du har grejer som är så pass snabba att de reagerar på minsta lilla så kan det ställa till problem. Sök lite på "button debounce" eller något liknande så borde det komma scheman hur man kopplar. Vanligtvis brukar man bara ta en 10nF kondensator och koppla från knappen ner mot jord och ett 10k motstånd från knappen upp till +.
SLM
Kontakt:

Inlägg av SLM »

Tjena Chille!

Tack för det snabba svaret!
Lyckades precis gräva fram ett kopplingsschema på motorn/kretsen!
Om jag inte fattar helt fel så ser det ut som att motorn skiftar polaritet när bilen är öppen eller låst. Kan det i så fall underlätta konstruktionen?
Tyckte schemat du visade såg lite invecklat ut, är en sån noob på el alltså!

"Trunk lock motor" på bilden näst längst ner till vänster.

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/BMW/19 ... S/2085.pdf

MVH

/Micke

[/img]
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte "idiot"-wiren/haken. Dvs den som gör att du kan öppna luckan UTAN denna motor. Finns öppning mha nyckel är det gott nog.

Inte så kul att ta kobenet på en fin bil :?
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Kan du inte använda brytaren innuti motorn för att styra ändlägena?
På VW går motorn endast åt ett håll beroende på polaritet.
SLM
Kontakt:

Inlägg av SLM »

Hallå igen!

Har varit på Gotland i en vecka nu så jag har inte haft tid att svara!
Tack för alla svaren!

Var ute och mätte lite på kablarna till motorn idag och upptäckte att när man låser bilen så skickas det in en -12V ström en väldigt kort stund, typ 1 sek. När man sen låser upp skickas det in en +12V ström, oxå den i ungefär 1 sek.

Kan man lösa detta med ett relä eller liknande som växlar polaritet varje gång jag trycker på knappen i kupén?

Egentligen skulle jag behöva ha så att när man trycker på knappen så dras solenoiden in och åker sen direkt ut igen så att luckan går att stänga igen efter man öppnat utan att behöva trycka på knappen igen.

Nån som har nåt förslag?

MVH

///Micke
dazedpro

Inlägg av dazedpro »

Bilbyggarna som håller på med styling och liknande använder solenoider för det ändamålet.
SLM
Kontakt:

Inlägg av SLM »

Hallå!

Dazedpro: Jag trodde solenoiden var själva centrallåsmotorn, kolven som åker in och ut?

Eller är jag helt vilse?

Elektronik är tyvärr inte min starka sida.

MVH

///Micke
dazedpro

Inlägg av dazedpro »

Jag vet inte hur dem fungerar riktigt men fick förklarat för mig att dem brukar låta solenoiden dra en wire, när man då trycker på knappen drar solenoiden wiren och bakluckan öppnas. Måste ju iofs ha lite fjädring i baluckan annars så öppnas den inte.
SLM
Kontakt:

Inlägg av SLM »

Tack för det snabba svaret!

Precis så jag hade tänkt!

Frågan är bara hur jag ska koppla solenoiden, måste jag ha nåt relä med i bilden?

MVH

///Micke
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

en rejäl brytare eller ett relä, dom brukar ha en startström på 5A eller så, och det är helt enkelt en arm som dras in 1-3 cm när den får ström, när du bryter strömmen så fjädrar den tillbaka igen.
SLM
Kontakt:

Inlägg av SLM »

Arrrrrrhhh!

Så enkelt!

Så med andra ord så borde jag ge upp min orginal "centrallåsmotor" och köpa en solenoid!

Tänkte man kunde få samma resultat med den, men den går ju in och håller sig kvar där tills man "låser bilen" igen.

Då borde det lösa sig!

Nån som sitter på nåt bra ställe där man kan inhandla solenoider?

Tack så mycket mrfrenzy!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

OpelGT

Inlägg av OpelGT »

Jag använde två relä och en fördröjning på ca 1 minut.
Första relät valde polaritet. Det andra flyttade.
Fördröjningen var för att låsa bakluckan.

Centrallåsmotorn till VW funkade fint till VW baklucka. Tyvärr finns det mycket som kan störa enkel elektronik i bilar, så som spänningsdippen när startmotor snurrar. Min första variant öppnade luckan när man startade bilen.
bjolin

Inlägg av bjolin »

Min Saab 900 -97 hade exakt den funktionen på bakluckan. tryck på knappen och låset låstes upp och det var bara att öppna. Luckan fjädrade då upp någon cm och låset gick tillbaka till "armerat" läge, dvs. när luckan stängdes igen så var den låst.
Det kan ju vara en användbar del om det finns någon på någon skrot.
Skriv svar