Hur stor plats tar kompilerad kod?
Hur stor plats tar kompilerad kod?
Jag är en nybörjare (har aldrig programmerat nån elektronik förut) som sitter och planerar vilka komponenter jag behöver i mitt projekt. Atmega16 verkar trevlig, men 16 kB utrymme för den kompilerade koden låter inte så enormt. Hur mycket tror ni jag kan tänkas behöva?
Det jag tänkt att den ska göra är att kolla en accelerometer, skriva till ett SD-minne, skriva lite på en LCD, samt styra några lysdioder och knappar.
Koden tänkte jag skriva i C.
Jag har absolut ingen koll på hur stor den färdigkompilerade koden kan tänkas bli. Nån som har en gissning? Är 16 kB typ lagom, alldeles för mycket eller alldeles för lite?
Det jag tänkt att den ska göra är att kolla en accelerometer, skriva till ett SD-minne, skriva lite på en LCD, samt styra några lysdioder och knappar.
Koden tänkte jag skriva i C.
Jag har absolut ingen koll på hur stor den färdigkompilerade koden kan tänkas bli. Nån som har en gissning? Är 16 kB typ lagom, alldeles för mycket eller alldeles för lite?
Det jag tänkte göra är att logga accelerometern, så runt 40 byte per avläsning, kanske 10 avläsningar per sekund, varje mätning kanske pågår i ca 1-5 minuter. Dvs varje mätfil blir ca 24-120kB. Sen kan jag tänka mig att tömma minnet när jag gjort uppåt 10 mätningar eller så.Det är antgligen just hanteringen av SD-minnen som blir problemet.
Det andra tar inte många kB tillsammans.
Hur mycket data är det som ska sparas på SD-minnet ?
Minnet har jag sedan tidigare och är på 32 MB, men det kanske inte spelar nån roll, jag har ju ändå inte tänkt fylla det.
Ang. filsystem så kan jag tänka mig att ha något annat än FAT. Jag kör Linux på datorn, så det kanske finns nåt filsystem som är lättare att hantera än FAT? Jag menar, Linux har ju stöd för betydligt fler filsystem än vad Windows har.Ekj: Ja du skulle kunna ha ett eget filsystem och sedan koppla hela AVR:en till datorn genom t.ex. uart/usb.
Min tcp/ip stack tillsammans med webservern, ftp servern och drivrutiner för LCD och ethernet kretsen (rtl8019) och lite annat tar strax under 16k.
Däremot har jag skippat iden att implementera fat, utan kör en FatOnChip lösning istället.
Med den kan jag ansluta valfritt media, typ SD, CF och IDE-diskar.
Pratar via I2C med FOCen, som hanterar FAT32, mycket enklare.
Däremot har jag skippat iden att implementera fat, utan kör en FatOnChip lösning istället.
Med den kan jag ansluta valfritt media, typ SD, CF och IDE-diskar.
Pratar via I2C med FOCen, som hanterar FAT32, mycket enklare.
http://www.crownhill.co.uk/product.php?prod=1578 Har t.ex. ett chip
uALFAT klarar FAT16 och FAT32. Kan skriva/läsa till SD, MMC och vanliga usb-minnen.
uALFAT klarar FAT16 och FAT32. Kan skriva/läsa till SD, MMC och vanliga usb-minnen.