"Target not auto-detected", fast det just fungerat

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Kopplade ihop på nytt för att ta en bild, som ni kan se nedan. Fick det plötsligt att fungera en gång,

Ganska normalt... :-)

> Jag antar dessutom att motståndet mellan MCLR och Vdd (10k) gjorde
> så att PICen iaf fick ström via den spänning Wispen lade på MCLR

Men Vdd kortsluts ju av "donglen", så jag vet inte om det skulle
kunna komma ström via MCLR-motståndet...

Du har väl kollat så att du verkligen har 10/27/47 *K* ohm... ? :-)

En annan sak, 5V-PSU'n är tänkt att sitta på *kortsidan*, så att den direkt
matar de två långa raderna med uttag...

Sen ser inte de spretiga kablarna speciellt snygga ut, helt rätt...

> Kan fortfarande inte förstå varför det skulle vara Internal-MCLR på de där PICarna,

Du hade ju felaktig kod (bara en CONFIG), men jag är inte helt säker på att det
skulle kunna få det att gå galet...

Men hur som helst, du är alltså igång nu ? Trevligt i så fall !!
marcusg

Inlägg av marcusg »

Motstånden var kollade med multimeter, så de stämde. Vad gäller den spretiga kabeln så handlar det om lathet, orkade inte fixa en bättre för tillfället (men kolla noggrant att det var kontakt och att den låg långt ifrån andra kablar, det orkade jag nog...). Tänkte köpa lite bättre kablar på Labb Elektronik för en vecka sedan, men de hade ju semesterstängt!

Vet att PSUn skall sitta på kortsidan, men jag har kopplad ihop de tre långa dubbelbanorna, så att jag kan få ström överallt på bordet. För detta test ville jag ju dock endast ha PICen inkopplad, så det enklaste var att koppla in den i ett ledigt hörn på labbplattan.

Men ja, nu är jag igång igen! Synd bara att jag åker till Spanien imorgon för en veckas tidig musik-kurs samt någon dags semester efter det. Elektronikpulandet får ligga på is i nästan två veckor, tyvärr. Men jag ska väl inte klaga :D Lovar att köpa nya kablar när jag kommer tillbaka, dock!

Tack för all hjälp!
Skriv svar