Parallellkoppla transformatorer 2

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Om stabilisatorn börja fungera ordentligt så skall det inte behövas då dessa har stor inspänningsområde för samma utspänning - det är detta som är finessen med konstantspänningstrafona, så börja nu inte skala bort en massa varv då dessa fungerar _inte_ som vanliga trafos med bestämd omsättning mellan primär och sekundär.

Det kan vara så att du ännu inte ha fått till kondingvärdena riktigt för att det skall fungera ännu - du bör göra ett prov med din generator och 60 Hz matning (utan extrakondingar) för att se vilka inspänningar och utspänningar det ger (även över kondingen) - samt hur det laddar mot tom resp. full blybatteri - just för att få lite jämförelsevärden - att glida från 60Hz till 50 Hz är ingen enkel grej i sådanahär passiva resonanta system och frekvensområdet som fungerar kan vara ganska litet och därför måste kondingvärdena träffa precis rätt...

Kolla inte bara med voltmetern utan se också hur den laddar mot både tomkörda och fulla lite större blybatterier. - biltema har ju en liten +/- 60 ampermeter - kanske dags att koppla in en sådan så att du lätt kan se vad som händer när du exprimenterar.

---

Förstår problemet - laddare i 40-ampere klassen ligger inte direkt som standardsortiment i affärena - så det blir kanska kostsamt.

vanliga 12V (eg. 13.8 Volts) aggregat som du kan hitta i elfa har nackdelen att dom inte har vettiga strömgänser som den kan köra på kontinuerligt utan står istället och tickar eller helt stänger av sig så fort de når dessa lägen.

skall du köra på den typen av köpta aggregat så måste den vara några volt högre och du själv får bygga en spänningsreglerings och strömmberänsningsmodul i efterhand för vettig reglering.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Kicken

Företag som säljer amatörradioprylar brukar ha vettiga priser på
lite kraftigare nätaggregat.

Här finns ett reglerat 30 A, är nog inte så svårt att ändra utspänningen
på, brukar finnas pot. för justering både av spänning och ström.

http://www.svebry.se/product.php?product_id=1770

Kjelle
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tog en mätning på dom två traforna jag har och mätte tomgångs effekten med en billig mätare
500w hadde tomgångseffekt på 58w cosfi på 0.48
detta är fel mätta värden (500w hadde tomgångseffekt på 115w cosfi på 0.98)
1500w hadde tomgångseffekt på 273w cosfi på 0.9

normalt sett litar jag inte på dom små effektmätarna med denna lasten borde vara relativt lätt mätt
Senast redigerad av grym 5 augusti 2007, 10:38:22, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Menar du magnetiska stabilisatorer eller är det vanliga trafos ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

magnetiska sabilisatorer
peter555

Inlägg av peter555 »

Inte undra på att de blir varma, jag har en 800W och den blir varm som tusan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska kolla en sak jag kom på, att mäta om förlusterna är lika stora med lite belastning på, eller om den sjunker när man få lite last på den

håller med om att det blir varmt efter ett tag, den lilla känns riktigt ljummen efter någon timma,
har funderat på om man skulle ha en innan datorerna men det blir ganska dyrt att ha den inkopplad bara i tomme på ett år om den är på 24/7
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

glöm vad jag sa innan, kopplade bort fel sladd ut från trafon, så jag hadde en last kvar :oops: :oops: :oops:
tomgångsförlusterna från 500w är 58w cosfi 0.48
xxargs

Inlägg av xxargs »

har försökt hitta lite infå hur dom där fungerar egentligen och hur de skall dimmensioneras... inte lätt - hittils har jag hittat dimmensionering med liten annan praktisk byggnad - dvs. separat drossel, trafo och förståss kondingen.

Då vi pratar om järn som går i mättnad så förväntade jag mig att det var just järnförluster pga hysteresen som var dominerande 'värmekällan'- men det är det inte - utan kopparförluster då det går ganska mycket strömm i resonatorkretsen hela tiden oavsett last.. det är också svängningen som gör att effektfaktorn är låg när den går olastat - men vid 75% last så är effektfaktor väldigt nära 1.

---

har inte kommit så långt mer än att det verkar vara en ganska delikat designgång där det ena ger siffror till nästa steg sas. med andra ord verkar det inte vara så enkelt att man kan flytta frekvens från 60 Hz till 50Hz bara på en sådan enkel grej som att öka på en kondingvärde, utan det är mycket mera som hänger ihop med varvtalskvoter, kärnstorlekar etc.

Med andra ord, skall du ha 40 ampere laddning vid 50 Hz så får du nog titta efter en annan lösning än att försöka bygga om den befintliga stabilisator-laddaren.
Kicken

Inlägg av Kicken »

Köpte den där 18A laddaren från Elfa trots att strömstyrkan är för låg(man måste hushålla med strömmen) och tänkte använda den både med 110V(generator) och 230V. Men den funkade inte med 110V! på hemsidan och i manualen står det 100-240V men på laddaren står det 220-240V! :(

Så nu blir det att använda den gamla laddaren när man använder generatorn (110V 60Hz) och den nya laddaren när man har tillgång till 230V.

jobbigt när det inte funkar som man vill.....
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du har rätt att returnera den om du vill. Det är ju inte exakt vad du trodde att du köpte.
Skriv svar