Batteri Alkaliskt kontra blyaccumulator
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
Batteri Alkaliskt kontra blyaccumulator
Hej
Jag köpte en foderspridare i den sitter det en liten motor och den drivs på ett 6volts batteri. Jag installerade ett alkaliskt 6v batteri, de med spiralfjäder kontaktorer.
Motorn körs 1ggr per dygn i ca 10sek.
Bara för jag var nyfiken så mätte jag spänningen på batteriet när motorn var i drift och kunde konstatera att spänningen föll ner till 4volt.
Batteriet var helt nytt vid mättillfället
Nu har jag hört att man kan använda en blyaccumulator batteri 6volt 4,5 Ah.
Kan man anta att spänningen blir stabilare om man använder en blyaccumulator batteri 6volt 4,5 Ah?
Jag köpte en foderspridare i den sitter det en liten motor och den drivs på ett 6volts batteri. Jag installerade ett alkaliskt 6v batteri, de med spiralfjäder kontaktorer.
Motorn körs 1ggr per dygn i ca 10sek.
Bara för jag var nyfiken så mätte jag spänningen på batteriet när motorn var i drift och kunde konstatera att spänningen föll ner till 4volt.
Batteriet var helt nytt vid mättillfället
Nu har jag hört att man kan använda en blyaccumulator batteri 6volt 4,5 Ah.
Kan man anta att spänningen blir stabilare om man använder en blyaccumulator batteri 6volt 4,5 Ah?
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31539
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Dock har blybatterier mycket högre självurladdning än alkaliska, så underhållsladdning krävs lite då och då. Dvs. inköp/bygge av en laddare tillkommer.
Du kan också parallellkoppla fler alkaliska 6V-batterier för att hålla spänningen uppe.
Med den genomsnittligt låga förbrukningen du har, kan det vara mer ekonomiskt att köra med fler av de batterier du redan har. Har inte räknat på det, men det är en känsla...
Kjell&Co tar 32kr styck för 4R25, artikelnummer 32144. Fyra såna paralllellt, och du har en rätt kraftig strömkälla.
Ett blybatteri 6V 4Ah kostar 149.
Du kan också parallellkoppla fler alkaliska 6V-batterier för att hålla spänningen uppe.
Med den genomsnittligt låga förbrukningen du har, kan det vara mer ekonomiskt att köra med fler av de batterier du redan har. Har inte räknat på det, men det är en känsla...
Kjell&Co tar 32kr styck för 4R25, artikelnummer 32144. Fyra såna paralllellt, och du har en rätt kraftig strömkälla.

Ett blybatteri 6V 4Ah kostar 149.
Har du problem med själva foderspridarens funktion när du kör på batteri ??
Kan vara helt enkelt byggd så att spänningen tillåts gå ned väldigt mycket vid användning - man får max effekt ur ett batteri när den lastas till halva dess tomgångsspänning - mer än så går det inte att få ut sas.
Det är alltrå inte säker att det hela bli så mycket bättre när du har blybatteri då det hela kanske går för fort eller blir för starkt och något går sönder - även en ganska litet blybatteri som biltemas 80-409 kan de ge uppåt 200 ampere när den lastas till halva spänningen.
Sitter utrustningen i ladugårdar, stall och annat så avråds det å det bestämdaste att sätta dit blybatteri, det är många ladugårdsbränder som har startats pga blybatterier som har stått och förr eller senare fått något ledande över sig (skyfflar, kedjor, plåtar) och den vägen startat brand - om du insisterar - sätt den klenaste säkringen du kan för att klara funktionen och ser till att allt övrigt är beröringsskyddat samt att ev kontrollogik och motorer inte stänker omkring något flammande varmt _när_ de går sönder (tex läge med låst rotor) mao. vettig inkapsling av självslocknande typ.
Kan vara helt enkelt byggd så att spänningen tillåts gå ned väldigt mycket vid användning - man får max effekt ur ett batteri när den lastas till halva dess tomgångsspänning - mer än så går det inte att få ut sas.
Det är alltrå inte säker att det hela bli så mycket bättre när du har blybatteri då det hela kanske går för fort eller blir för starkt och något går sönder - även en ganska litet blybatteri som biltemas 80-409 kan de ge uppåt 200 ampere när den lastas till halva spänningen.
Sitter utrustningen i ladugårdar, stall och annat så avråds det å det bestämdaste att sätta dit blybatteri, det är många ladugårdsbränder som har startats pga blybatterier som har stått och förr eller senare fått något ledande över sig (skyfflar, kedjor, plåtar) och den vägen startat brand - om du insisterar - sätt den klenaste säkringen du kan för att klara funktionen och ser till att allt övrigt är beröringsskyddat samt att ev kontrollogik och motorer inte stänker omkring något flammande varmt _när_ de går sönder (tex läge med låst rotor) mao. vettig inkapsling av självslocknande typ.
MadModder träffar huvudet på spiken, laddningsbara batterier i alla ära, men inte när dom ska stå en längre tid. Då tar självurladdning slut på dom efter bara 4-6månader.
Detta märker man om man tex lägger en ficklampa i bilen (med dom då så imponerande starka laddningsbara batterierna i,) för att senare upptäcka att den inte lyser alls. Ett alkalisk batteri kan du har liggandes i minst 7år och fortfarande få 80% av full effekt från.
Observera att batteriet för 32kr är brunsten och bara har 1/3 av effekten av alkaliska 36-1827 för 55kr.
Inne i batteriet 4LR25 hittar du 4st "F-batterier", större än dom största vi är vana vid "D" (R20). Detta är ett brutalt batteri. I like!
Att du får ett spänningsfall ner till 4V är ett tydligt tecken på att batterier är överbelastat. Inget fel med det, mer än att du kommer att förlora 40-80% av batteriet i förluster.
Om du köper 2-3st av 36-1827 och kopplar parallet så att dom delar på jobbet så kommer du att får mycket bättre livslängd, mycket mer än bara 2-3ggr längre. Skulle inte förvåna mig om dom då räcker minst 7år.
"Plantagen" säljer en ficklampa för 19kr som tar (4st R20 eller ett) 4LR25. Troligen den optimala ficklampan att ha liggandes i hemmet/bilen för en dålig dag...
Detta märker man om man tex lägger en ficklampa i bilen (med dom då så imponerande starka laddningsbara batterierna i,) för att senare upptäcka att den inte lyser alls. Ett alkalisk batteri kan du har liggandes i minst 7år och fortfarande få 80% av full effekt från.
Observera att batteriet för 32kr är brunsten och bara har 1/3 av effekten av alkaliska 36-1827 för 55kr.
Inne i batteriet 4LR25 hittar du 4st "F-batterier", större än dom största vi är vana vid "D" (R20). Detta är ett brutalt batteri. I like!

Att du får ett spänningsfall ner till 4V är ett tydligt tecken på att batterier är överbelastat. Inget fel med det, mer än att du kommer att förlora 40-80% av batteriet i förluster.
Om du köper 2-3st av 36-1827 och kopplar parallet så att dom delar på jobbet så kommer du att får mycket bättre livslängd, mycket mer än bara 2-3ggr längre. Skulle inte förvåna mig om dom då räcker minst 7år.
"Plantagen" säljer en ficklampa för 19kr som tar (4st R20 eller ett) 4LR25. Troligen den optimala ficklampan att ha liggandes i hemmet/bilen för en dålig dag...
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
ja du kan annvända labb agget, var försiktig på en sak, många labbagg klarar inte att få spänning in , så sätt en diod på utgången ochh ladda 6v batteriet till 6,8 > 6,9v
eller så har biltema en väggvårteladde för under hundrallapen, den i kombination med en 6 timmars timer är en bra metod, kanske man får köra den två gånger men man glömmer inte den på i varjefall
eller så har biltema en väggvårteladde för under hundrallapen, den i kombination med en 6 timmars timer är en bra metod, kanske man får köra den två gånger men man glömmer inte den på i varjefall
Ställ lämplig strömgräns på labbagregatet, inte större än kapaciteten i Ah på batteriet (mindre är OK).
Är det ett slutet AGM-batteri (underhållsfri blybatteri) kan du skruva upp spänningen ända till 7.5 Volt - men då måste laddningen avslutas efter mellan 12-24 timmar men stannar du på 6.9 volt så kan den stå ansluten veckovis utan att slitas så mycket.
Precis som Netrunner skriver så är i princip inga uppladdningsbara batterier lämpliga för lång standby-tid ala ficklampor, klockor etc. enda undantaget som jag ser nu är de uppladdningsbara CR123-batterierna som är avsedda för kameror och ficklampor - dom verkar hålla väldigt länge standby, men har bara halva kapaciteten gentemot engångsvarianterna.
Det som har tillkommit bara sista månaderna nu är långtidshållbara NiMh-batterier där tillverkarna (GP och Varta) hävdar 80% laddstatus efter ett år lagring, så pass bra att att dom är lovad laddade och färdig att användas redan i köpeförpackningen.
---
Blybatteriet sulfaticerar dessutom väldigt fort när dess laddstatus är under 50% (polspänning ungefär 6.25 - 6.30 Volt mätt helst 24 timmar efter senaste aktivitet/urladdning) förutom att den har tappat 20% av kapaciteten efter 6 månader - med andra ord har du bara 30% av batteriet kapacitet att leka med över en 6 mån period.
Laterna-batteriet 4LR25 var mycket riktigt förr med F-batterier i sig - men dessvärre är det ganska mycket luft i dessa numera och har istället mindre kapslade R20 batteri i botten...
Netrunner:
Så länge batterispänningen vid last är över halva vilospänninge så slösar man inte mer än 50% på batteriförluster - vid 80% förluster så är det knappt en volt kvar och då är det tveksamt om utrustningen rör sig längre
Är det ett slutet AGM-batteri (underhållsfri blybatteri) kan du skruva upp spänningen ända till 7.5 Volt - men då måste laddningen avslutas efter mellan 12-24 timmar men stannar du på 6.9 volt så kan den stå ansluten veckovis utan att slitas så mycket.
Precis som Netrunner skriver så är i princip inga uppladdningsbara batterier lämpliga för lång standby-tid ala ficklampor, klockor etc. enda undantaget som jag ser nu är de uppladdningsbara CR123-batterierna som är avsedda för kameror och ficklampor - dom verkar hålla väldigt länge standby, men har bara halva kapaciteten gentemot engångsvarianterna.
Det som har tillkommit bara sista månaderna nu är långtidshållbara NiMh-batterier där tillverkarna (GP och Varta) hävdar 80% laddstatus efter ett år lagring, så pass bra att att dom är lovad laddade och färdig att användas redan i köpeförpackningen.
---
Blybatteriet sulfaticerar dessutom väldigt fort när dess laddstatus är under 50% (polspänning ungefär 6.25 - 6.30 Volt mätt helst 24 timmar efter senaste aktivitet/urladdning) förutom att den har tappat 20% av kapaciteten efter 6 månader - med andra ord har du bara 30% av batteriet kapacitet att leka med över en 6 mån period.
Laterna-batteriet 4LR25 var mycket riktigt förr med F-batterier i sig - men dessvärre är det ganska mycket luft i dessa numera och har istället mindre kapslade R20 batteri i botten...
Netrunner:
Så länge batterispänningen vid last är över halva vilospänninge så slösar man inte mer än 50% på batteriförluster - vid 80% förluster så är det knappt en volt kvar och då är det tveksamt om utrustningen rör sig längre

Har sett att både Varta och GP har kommit ut med liknande varianter i juni/juli-månadsskiftet - dom kommer så samtidigt i tiden så det skulle inte förvåna mig att de har ursprunget från samma fabrik - det är kanske tom. från sanyo i slutändan trots allt.
Håller med angående Lithiumbatterierna, för vanliga bondficklampor så är det akaline som gäller medans mina 3W LED-lampor bipackas med liten väska med 2-3 st uppladdningsbara CR123 och minst 1 CR123 av engångstyp. - just för att de är så ljusstarka trots den lilla storleken, med uppladdningsbara CR123 så vågar man ju använda dom lite då och då som brukslampor då prislappen på engångs-CR123 är klart distraherande...
Håller med angående Lithiumbatterierna, för vanliga bondficklampor så är det akaline som gäller medans mina 3W LED-lampor bipackas med liten väska med 2-3 st uppladdningsbara CR123 och minst 1 CR123 av engångstyp. - just för att de är så ljusstarka trots den lilla storleken, med uppladdningsbara CR123 så vågar man ju använda dom lite då och då som brukslampor då prislappen på engångs-CR123 är klart distraherande...