Colpitts oscillator
hadde 24 db dämpsatser i N och en udda 20 db i bnc, den gick inte högra än 1 Ghz har jag för mig och annvänder den ite så mycket,
du kan få köpa N dämpsaterna , 2st för 50 kr plus frakt, dom ska klara 4 Ghz
en dum fråga, du har inte funderat på att byta ingångskontakt på analysatorn?
då kan du bli av med många bekymmer på en gång
men kan ju vara lite bekymmer om det är hård koax på insidan
du kan få köpa N dämpsaterna , 2st för 50 kr plus frakt, dom ska klara 4 Ghz
en dum fråga, du har inte funderat på att byta ingångskontakt på analysatorn?
då kan du bli av med många bekymmer på en gång
men kan ju vara lite bekymmer om det är hård koax på insidan
Tack Grym. Det är taget, jag återkommer via PM.
Ang. kontakter, så är lite platsbrist i den modulen.
Jag har väl aldrig vart med om en konstruktion som är så känslig. Byter jag mätområde på oscilloskop proben (från X1 till X10) så ökar frekvensen från 4 MHz till 34 MHz.
Detta kommer jag aldrig bli klok på. Men det är väl bara att fortsätta labba och testa andra konstruktioner.
Ang. kontakter, så är lite platsbrist i den modulen.
Jag har väl aldrig vart med om en konstruktion som är så känslig. Byter jag mätområde på oscilloskop proben (från X1 till X10) så ökar frekvensen från 4 MHz till 34 MHz.
Detta kommer jag aldrig bli klok på. Men det är väl bara att fortsätta labba och testa andra konstruktioner.
Du kan använda samma koppling som för oscillatorn fast du tar bort feedbackkondensatorerna samt sätter ett 2k2 motstånd på kollektorn isf spolen. Koppla ihop stegen med 10 p kondensator.
Det är klart förstås, om du pluggar in proben direkt till 50 ohms ingången på specken så blir lasten rätt stor i 1x läget. Men jag tycker i alla fall att frekvensändringen är väldigt stor. Jag brukar använda en sniffer-spole eller HF-probe när jag testar så slipper man påverka så mycket.
Det är klart förstås, om du pluggar in proben direkt till 50 ohms ingången på specken så blir lasten rätt stor i 1x läget. Men jag tycker i alla fall att frekvensändringen är väldigt stor. Jag brukar använda en sniffer-spole eller HF-probe när jag testar så slipper man påverka så mycket.
När den belastas så ändras frekvensen vilket jag inte ser som något direkt konstigt med denna och det går hand i hand med hur stor belastningen är. Att frekvensen ändras när du ändrar från 1 ggr till 10 ggr på proben är inte heller det så konstigt då belastningen förmodligen blir ca 10 ggr mindre på utgången hos kretsen vilket gör att den får lättare för att svänga och går då upp i frekvens.
Olagliga enkla radiosändare som brukar byggas på denna princip kan vara väldigt känslig om dom inte görs efter konstens alla regler vad gäller HF elektronik. Det räcker då med belastningen som blir av att föra handen i närheten av antennen för att frekvensen skall ändra sig flertalet KHz.
Som en buffert hade du ev kunnat använda dig av en extra trissa som du kopplar till kollektorn på den andra med en konding med låg kapacitans emellan för att minska belastningen på den. Går kanske även att koppla den till emittern.
Olagliga enkla radiosändare som brukar byggas på denna princip kan vara väldigt känslig om dom inte görs efter konstens alla regler vad gäller HF elektronik. Det räcker då med belastningen som blir av att föra handen i närheten av antennen för att frekvensen skall ändra sig flertalet KHz.
Som en buffert hade du ev kunnat använda dig av en extra trissa som du kopplar till kollektorn på den andra med en konding med låg kapacitans emellan för att minska belastningen på den. Går kanske även att koppla den till emittern.
Bäst är att hänga bufferten på emittern. Kom att tänka på att 2k2 motstånd på kollektorn blir lite stort gå ner till 1 k så får du lite mer spänning över transistorn. Problemet med proben måste vara att den är terminerad i 50 ohm. Då blir lasten ca 50 ohm i 1x läget och 9 Mohm i 10x läget. Det kan ju förklara saken. Om den är kopplad till oscilloscopet så bör frekvensen endast ändras marginellt.
Det blev mycket fula signaler på det sättet.
Jag kommer nog att forsätta i morgon då jag känner att hjärnan inte är med. (Jag har sovit 1 tim i natt pga ev. ischias).
Det vore kul att förstå hur detta fungerar så jag kan gå de andra delarna sedan , såsom mixer och preamp.
Men jag kommer att försöka hålla liv i tråden, då det kanske är fler som är intresserade.
// Fredrik
Jag kommer nog att forsätta i morgon då jag känner att hjärnan inte är med. (Jag har sovit 1 tim i natt pga ev. ischias).
Det vore kul att förstå hur detta fungerar så jag kan gå de andra delarna sedan , såsom mixer och preamp.
Men jag kommer att försöka hålla liv i tråden, då det kanske är fler som är intresserade.
// Fredrik
Antagligen klipper transistorn. Jag såg att du tänkte bygga VFO etc då kanske det är bättre med en klassisk VFO-design.
http://www.hamradio-online.com/1999/may/w6bky-13.html
http://www.hamradio-online.com/1999/may/w6bky-13.html
Problemet med sådanahär 'luftiga' kopplingar är att allt är med och spelar samtidigt - även utsidan på mät-koaxialkabeln, sätter du ett par ferritavstörningsclampar på utsidan nära mätställen som kommer även det att syans ganska ordentligt i dina mätningar - likaså på strömförsörjningskablarna som nu kan agera antenner.
Det är därför som genomföringskondingar, koppar och mässingsplåt tillsammans med en sax är favorittillbehöret vid RF-expriment.
Ju kompaktare och striktare du kan bygga mot en jordplan och hålla ledarbredderna precisa i både bredd och avstånd, ju mindre skärmning behövs (förutsätter att du designar detta på ett dubbelsidigt kretskort med oetsat jordplan - du kan behöva borra igenom och sätta och löda ledare igenom för att jorda ovansida-strukturer) - att hålla på med RF är detsamma som försöka ha koll koll på impedanser.
Försök läs lite om transmissionsteori för att få in förståelsen att ju mer luft mellan ledare och återlerdare, ju mer antenn är det och därmed tar upp mer influenser från omgivningen likväl som att det sänder ut effekt - det är 'utbytet' med omgivningen som gör att det blir variabelt - och RF-design handlar om att skapa kontroll över detta i 3 dimensioner och 'utsläpp' på så få platser som möjligt - därav skärmningar överallt
.
Det är därför som genomföringskondingar, koppar och mässingsplåt tillsammans med en sax är favorittillbehöret vid RF-expriment.
Ju kompaktare och striktare du kan bygga mot en jordplan och hålla ledarbredderna precisa i både bredd och avstånd, ju mindre skärmning behövs (förutsätter att du designar detta på ett dubbelsidigt kretskort med oetsat jordplan - du kan behöva borra igenom och sätta och löda ledare igenom för att jorda ovansida-strukturer) - att hålla på med RF är detsamma som försöka ha koll koll på impedanser.
Försök läs lite om transmissionsteori för att få in förståelsen att ju mer luft mellan ledare och återlerdare, ju mer antenn är det och därmed tar upp mer influenser från omgivningen likväl som att det sänder ut effekt - det är 'utbytet' med omgivningen som gör att det blir variabelt - och RF-design handlar om att skapa kontroll över detta i 3 dimensioner och 'utsläpp' på så få platser som möjligt - därav skärmningar överallt

.