12V-uttaget i bilen, kort avbrott vid motorstart, hur lösa?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Khaki

Inlägg av Khaki »

Varför lägga tid, energi och pengar på att tillverka en pryl som "kanske" funkar när du redan har en fungerande lösning :?:

Du verkar ha för lite att göra. :)
CirruZZ

Inlägg av CirruZZ »

grym skrev:funkar det med att hämta stöm från något annat ställe hadde jag gjort det istället
Vill helst inte hålla på och fixa med bilen i första hand, men det är ju visserligen inget broblem.
men annars duger billigaste möjliga slutna battari som helst, biltem har för 80 kr eller något sådant
Snackar vi blyack då eller?
CirruZZ

Inlägg av CirruZZ »

Khaki skrev:Du verkar ha för lite att göra. :)
Har vi inte alla det?! :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp dom blyackarna, 80-409 är ganska bra i pris och pris per ah
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Jag hade samma "problem" med min kylbox.
De flesta förbrukare kopplas ju ur medan startmotorn arbetar.

Jag hämtade strömmen från den ledning som matar innerbelysningen.
Det finns ju alltid spänning på de kablarna.

Dock bör man ha en spänningsvakt som bryter bort förbrukaren i tid om man glömt att stänga av , så man inte står där med tomt startbatteri en morgon..
:!:
xxargs

Inlägg av xxargs »

problemet är när man startar är att spänningen kan bli väldigt låg, nedåt 6-7 volt en kall vinterdag och det är många utrustningar som stannar eller beter sig fel i detta läge. att hitta en annan strömväg är altså ingen säker metod om man saknar spänning ändå.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Nja, det är jag tveksam till.

Om batteriet är slut så kan det vara så, för jag har själv råkat ut för att
bilstereons kodlås utlöst, då den uppfattat den låga spänningen som ett avbrott, men då har batteriet som sagt varit på väg att ta slut.

Jag brukar nämligen kolla loggarna på de fryscontainers vi har på jobbet
där man loggar ett antal parametrar, tex batterispänningen.
Dessa har dessutom dieselmotorer som är ganska "tröga" att dra runt.
Spänningen mätt över polerna sjunker inte speciellt mycket. Kolla själva i datablad för batterier.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur pass snabb är dessa loggar på att hugga dessa lågspänningsbottnar i 10-delar av sekunder??

som bekant gungar spänningen ganska mycket under själva motorvarvet beroende på kompressionsläge etc. - det ser varenda en som startar bil med tända lysen i mörkret - speciellt om batterierna börja bli lite dåliga...

Skall man ha säkert värde så måste man sampla snabbt och det skall vara riktigt svinkallt ute om man letar extermfall. Om dessa containrar har stora starbatterier men inte så stora motorer så blir förståss spänningsgungningarna mindre.

---

Sedan beror det på ansluten utrustning vad som är 'godkänd' spänning - jag vet att siggaretproppsanslutna växelriktare _inte_ klarar att hålla igång medans motor startar eftersom de stänger av sig vid 10.0 Volt - inte kul alls om det sitter speckrumanalysator i andra ändan och mäter och man råkar köra motorstopp i någon backe eller liknade ofta i samband med bilköer...
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

På våra teleutrustningar så är det egna batterier. Dessutom passerar spänningen omvandlare så att man alltid har stabil spänning.

Nja, hur ofta spänningen samplas i övervakningssystemet vet jag inte.
Det är ju mest avsett för statistik eftersom aggergaten startar å stoppar med automatik så man ser om batteriet börjar bli dåligt
Skriv svar