Tändningssignal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Nu har jag dragit jord-kabeln till första bästa jordpunkt, skarvat kablarna och dragit dem bak.
Fick bli MK-tråd på 1,5mm², som jag nu råkade ha hemma. Skarven blev gjorda med såndär biltillbehörsgrejor dit man sticker in två kablar och klämmer fast. Otrolig fullösning, men hade inget bättre hemma. Är inte så nöjd med lösningen, men får väl duga.

Nu skall jag bara hitta lämpligt ställe att kontinuerligt få ut 12V på. Borde finnas bak i bilen på någon säkringstavla, då ackumulatorn finns där. Vill inte koppla direkt på ackumulatorn, för då måste jag ta bort ena kabeln från den, och då frågar stereon efter en kod jag inte har. Är väl gratis att få den från service, men ändå. Fullösning också att koppla direkt på batteriet.

Bara kupévärmaren som saknas nu, så får jag koppla i enheten sedan. Skulle vara kul att hitta någon modell som är liten och har en platta man fäster i bilen. Sedan skall själva kupévärmaren gå att ta loss, så man slipper ha den ivägen på sommaren.

Johan.o: Inte för att den skulle gå sönder av det, men gillar inte att plåga den heller...

Sebastian: 30 gånger var taget helt ur luften.
Skall se om jag orkar gå genom reläna, eller om jag är tillräckligt lat för att ta till fullösningen.
Reläna sitter så, att det är ganska dåligt att komma åt dom. De är instuckna i socklar i en platta på sidan av bilen.

Kondensatorn behöver inte hålla för mera än 5 sekunder. Den startar ju alltid utan problem, också i all framtid! ;)
Skulle man nu behöva köra startmotorn längre än 2-3 sekunder, så är nog det att handsfreen kopplar bort sig från telefonen det minsta problemet man har med bilen för tillfället.


Bild
Glömde macro när jag tog bilden, men man ser nu vad det föreställer iaf.
Fanns en lämplig jordningsplatta nära kabelkanalerna, så kopplade jorden dit.
Trevligt tänkt av Volvo att lämna ett extra hål för framtida installationer!
Klippte av en bult till lämplig längd och lade dit. När jag skulle ha fast kåpan som kommer ovanpå märkte jag att detta hål är till för att hålla kåpan på plats, så fick flytta skon ett steg ner och dela med en annan kabel. Kabeln till skon gick av före det, så lade den direkt mellan bulthatten och den andra kabeln istället.

Bild
Kabelkanalen är ganska stor så var inga problem att dra där. Röret var igentapeat i båda ändorna, så fick inte in dessa kablar dragna in i den. Buntade istället fast dem med buntband med jämna mellanrum.

Bild
Hoppades på en liten knapp här under som gör om bilen till en S60R på något magiskt sätt.
Verkar dock vara så tråkigt att 60R betyder S60 rear, för där framme står det 60/70 F. :)
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

Du har mail.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Till vilken emailadress skickade du?
Jag har inte fått det till macce at diod.net, sef at diod.net eller mg at diod.net ?
Om du inte hunnit skicka det än, skicka till den sista av dom då.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8640
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Macce: vet inte om det är något som passar eller om du behöver det men jag hittade ett S60-schema i mina gömmor som jag länkar till under en liten tid... (sen tar jag bort det pga. utrymmesbrist :D )

Elschema Volvo S60 -04

/PeterH
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Tackar!

Skall gå genom den lite noggrannare och se om jag hittar något nyttigt!
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Kopplade in +12V:en den vill ha hela tiden till ackumulatorn direkt. Fanns två anslutningar på + där, en grov som var fastpressad i kabelskon som kommer på ackumulatorn, och en M6-bult där en kabelsko redan låg med tunnare kabel. Lade kabelskon från denna ovanpå.

Nu är det bara att fixa tändningssignalen.
Hittade i elmanualen att man kan dra MUTE-signalen till AEM. På vissa ställen heter den AEM och på andra REM. Lite vilseledande... :S
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

msn at... Men skit ssamma, det har ju löst sig.

AEM (Accessory Electronic Module, styrenhet för tillbehör) och REM (Rear El. Mod. ,Bakre styrenhet) är inte samma sak.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Glöm inte att sätta dit en sladdsäkring. Inte roligt om det blir kortis med en kabel direkt kopplad till batteriet.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Sparkz: Aha, det var manualen du skickade/tänkte skicka. Emailservern tar inte emot så stora bilagor.

Du vet inte var AEM sitter då? Det jag skulle vilja komma åt är mute-ingång till radion.
Du vet inte heller var jag kan ta ut +12V i bakluckan då tändnyckeln är i läge 1,2 eller 3 ? (Dvs allt utom 0).

peter555: Klart jag lade en säkring emellan, vore idiotiskt annars.

Köpte en kupévärmare idag och monterade ställningen för den i bilen ovanpå stället jag tänkt montera handsfree-enheten först.
Handsfree-modulen gick bra att trycka in bakom kåporna, så det enda som syns av handsfree-enheten är svarsknappen. Börjar man se noga så ser man även mikrofonen och högtalaren. Allt annat är dolt.

Bara att hitta lämpligt ställe att plocka tändningssignalen ifrån nu. Mute-grejen vore ju också praktisk, men inte lika viktig.
Hittar jag inte något ställe får jag väl fulkoppla från en lampa.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Inte alla som tycker säkringar är viktiga, har ofta stött på bilar där de monterat extraljus med kabeln till reläet direkt från batteriet utan säkring, urk.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Än värre är stereomontage med FET kabel dragen bak till slutsteget i skuffen. Blir det kortis där så behöver man nog inte bemöda sig mer med den bilen.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Kabelstumparna som kom med bilserien är väldigt tunna, rejält under 0,75mm². Gissar på ungefär 1/2 av den kabelarean. Så skulle inte ta länge innan den kabeln brinner av vid kortslutning, men det hinner ju redan tända på något. Efter säkringen fram till 1,5m från apparaten går det 1,5mm² MK-tråd, men det är ju svagaste länken som brinner av först.

v-g: Men säkringen gör väl att tonfärgen blir "säkrare"? Det fungerar ju inte i all musiksmak. Måste vara därför de lämnar bort den... ;)
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Mätte hur mycket ström ignition-ingången till bilserien drar. 0,2mA visade multimetern, så fulkopplingen med diod + kondensator blir inget problem.
Tog en 100µF kondensator, räcker längre än startmotorn håller.
Gjöt in det i smältlim, skall bara koppla in det än.

EDIT: Verkade inte ha hela hjärnan med i spel då jag kom på kondensatorvalet. Nu lämnar ju bilserien på väldigt länge.
Nåja, får labba fram lämpligt motstånd att parallellkoppla så det håller i runt 10 sekunder. :wall: :wall:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

När allt var kopplat och klart för start så fungerade det...inte.

Börjar mäta runt lite och kommer fram till att min nybyggda krets fungerar fint, men den konstanta 12V finns inte mera fram.
Öppnar kabelsäkringen och mäter ackumulator-sidan där. Den pendlar mellan 0-9-3-12-0 osv. Kortsluter för säkerhets skull kabeln som går fram till enheten med en hopptråd till jord i bagageluckan och mäter konstant resistans som är skälig.

Säkringen är hel också.

När jag skruvade fast kabelskon så fanns det något blått slem över anslutningarna. Antagligen är detta något fett som hindrar korrosion.
Jag ser möjligheten att detta har trängt sig mellan de båda kabelskorna, bulten och muttern tillräckligt för att börja glappa. Eller så är det kabeln från kabelskon som har nästan vibrerat av.
Kabelskon på jordningskabeln lossnade ju under monteringen, så skulle inte förvåna om det är samma här.

Fick svar idag på mitt mail till Volvo också. De svarade att de säljer egna handsfreen och därför inte ger någon information.
Skall kolla upp om det är AEM eller REM jag söker och frågar ifall de iallafall kan nämna var dessa är placerade.
Användarvisningsbild
Sparkz
Inlägg: 429
Blev medlem: 26 november 2003, 19:17:33
Ort: Vesene

Inlägg av Sparkz »

På sidan 29 i länken ovan har du anslutningarna till AEM. På nästa sida ser du var den sitter, höger sida i skuffen.
Skriv svar