Enfasmotorproblem...
Enfasmotorproblem...
Hej...
Jag har en gammal 220V enfasmotor som var till en högtryckspump. Det sitter en kondensator under locket, så långt är allt väl. Nu vill jag koppla om den så att man kan växla riktning. Har gjort det på enfasmotoerar förr men då har det bara kommit ut tre kablar från motorn och inte som på den här motorn: sex kablar... Två par som är Brun/grön och ett par som är vita. Vad är dessa vita kablar till? Förstår att det är två lindningar i motorn, men det extra vita paret kablar som kommer ut, vad är det? Ena paret grön/blå är kortslutna tillsammans med en vit. Mellan det andra grön/blåa paret sitter kondensatorn. In är genom en vit och gröna ledaren som sitter på kondingen. Hur koppla för att kunna reversera? Tacksam för svar...
Edit... är det så enkelt att det bara är frågan om någon säkring som går mellan de två vita? Har inte lust att öppna motorn.
Jag har en gammal 220V enfasmotor som var till en högtryckspump. Det sitter en kondensator under locket, så långt är allt väl. Nu vill jag koppla om den så att man kan växla riktning. Har gjort det på enfasmotoerar förr men då har det bara kommit ut tre kablar från motorn och inte som på den här motorn: sex kablar... Två par som är Brun/grön och ett par som är vita. Vad är dessa vita kablar till? Förstår att det är två lindningar i motorn, men det extra vita paret kablar som kommer ut, vad är det? Ena paret grön/blå är kortslutna tillsammans med en vit. Mellan det andra grön/blåa paret sitter kondensatorn. In är genom en vit och gröna ledaren som sitter på kondingen. Hur koppla för att kunna reversera? Tacksam för svar...
Edit... är det så enkelt att det bara är frågan om någon säkring som går mellan de två vita? Har inte lust att öppna motorn.
Så enkelt är det inte... Jag kan köra den med 220 så det är inte frågan om någon trefas. 220/50Hz står det på motorlocket. Hittade nyss lite info om "termokontakt" (TK) så det kan nog vara frågan om en sådan finess.danei skrev:Jag tycker att det låter som en trefasmotor med alla anslutningarna utdragna.
Förvisso har jag hört att man kan köra en 3-fas med konding. Men med tanke på färgvalen av kablarna så låter det inte troligt. Dessutom är motorn specad på 1kW så 1kW på en fas låter saftigt med tanke på storleken på motorn. Det kan vara som du säger... men jag ska mäta lite på resistansen mellan kablarna så borde nog lindningarna listas ut.danei skrev:Att det står 220v 50hz betyder inte att det inte är en trefas motor. Jag tycker att du ska ta och lösa reglerna. Man kan köra en trefasmotor på en fas med hjälp av en kondensator.
Jo, som sagt, med tre trådar är det lätt att skifta plats på kondingen. Värre är när det är sex trådar ut. Men jag tror fortvarande att det är en termosäkring eller liknande som de vita tåtarna representerar. Har inte hunnit mäta än då motorn inte ligger i närheten.whynot skrev:Prova och byt plats på kondingen, brukar vara så när det är 3 trådar
händer väl inte så mycket mer än att en säkring kan gå.
Om man går på teorin att det är en termosäkring som går genom de två vita så återstår fyra tåtar. Dessa, speciellt med tanke på färgerna på kablarna, lär representera ändorna på två stycken lindningar. Det är mina fem öre iaf...
Det danei försöker säga är att du skall LÄSA reglerna för forumet, där står det bla att man inte ska citera tidigare inlägg mer än nödvändigt. Har själv aldrig läst dom så jag kan inte förklara mera..danei skrev:Jag tycker att du ska ta och lösa reglerna.
Och ang. dom vita kablarna så röstar jag också för att dom går till någon form av termiskt skydd, har då varit så på enfasmotorer jag skruvat med.
Nu förstår jag vad som menades med "läsa regler". Har tyvärr inte gjort det än men förstår att citering verkar vara näst intill förbjudet; kan leva med det.
Nu har jag mätt och kommit fram till att det finns två stycken punkter där det är ett tiotal ohm och mellan de två vita är det närmare noll i resistans. Tyder klart på två lindningar och något slags termoskydd.
Att det skulle vara en motor som är märkt med enbart 230V och säljs som sådan men ändå vara en trefasare låter lite långsökt, som jag antog. Varför kosta på extra lindningar?
Nu har jag mätt och kommit fram till att det finns två stycken punkter där det är ett tiotal ohm och mellan de två vita är det närmare noll i resistans. Tyder klart på två lindningar och något slags termoskydd.
Att det skulle vara en motor som är märkt med enbart 230V och säljs som sådan men ändå vara en trefasare låter lite långsökt, som jag antog. Varför kosta på extra lindningar?