Känna av pulser
Oj. Isink_max var 4 mA. Då är det möjligt att jag överbelastade transistorn i den fläkten. Men man kan använda 4 till 30 V, står det. Så bara man har tillräckligt stort motstånd så borde det gå bra.
Tack Sodjan, för databladet. Det där var bra att veta.
För att göra det extra tydligt: Man kopplar U_BS till avkänningskretsens matningsspänning. Eftersom jag bara mätte så fuskade jag lite, och tog bara ett spänningsaggregat. Om jag bara hade haft tillräckligt stort motstånd så hade det inte varit nån fara för fläkten. Jag tar och skriver det i det andra inlägget också.
Tillägg:
Nu är inlägget med bilderna rättat. Jag får väl be om ursäkt för om det blev missförstånd. Om det är nåt mer som behöver rättas till, så säg gärna till. Bilden kan jag inte ändra, för jag har inte tillgång till oscilloskop nu.
Tack Sodjan, för databladet. Det där var bra att veta.
För att göra det extra tydligt: Man kopplar U_BS till avkänningskretsens matningsspänning. Eftersom jag bara mätte så fuskade jag lite, och tog bara ett spänningsaggregat. Om jag bara hade haft tillräckligt stort motstånd så hade det inte varit nån fara för fläkten. Jag tar och skriver det i det andra inlägget också.
Tillägg:
Nu är inlägget med bilderna rättat. Jag får väl be om ursäkt för om det blev missförstånd. Om det är nåt mer som behöver rättas till, så säg gärna till. Bilden kan jag inte ändra, för jag har inte tillgång till oscilloskop nu.
Senast redigerad av BJ 28 juli 2007, 18:30:56, redigerad totalt 1 gång.
Rättelse: Jag ändrade inlägget lite.
Om man tänker sig att jag fick rätt kurvform i alla fall, så kanske det beror på varvtalet (och inte matningsspänningen) att den blev så konstig. Kan det vara nåt med en svängningskrets, eller att det måste vara en viss styrka eller derivata på signalen nånstans? Magnetfält ger väl mindre inducerad spänning vid lägre varvtal, så det kanske är därför som varv-givar-elektroniken inte hänger med.
Om det är så, så borde pulsbreddsmodulering göra att man får en fin, men hackad signal på varv-givar-utgången - så länge som man håller sig ovanför t.ex. 7 V (som på min fläkt).
Eller drivs varv-givaren helt av magnetfältet? I så fall blir det ju som Sodjan skrev nu.
Är det nån som har ett schema på en sån fläkt?
Om man tänker sig att jag fick rätt kurvform i alla fall, så kanske det beror på varvtalet (och inte matningsspänningen) att den blev så konstig. Kan det vara nåt med en svängningskrets, eller att det måste vara en viss styrka eller derivata på signalen nånstans? Magnetfält ger väl mindre inducerad spänning vid lägre varvtal, så det kanske är därför som varv-givar-elektroniken inte hänger med.
Om det är så, så borde pulsbreddsmodulering göra att man får en fin, men hackad signal på varv-givar-utgången - så länge som man håller sig ovanför t.ex. 7 V (som på min fläkt).
Eller drivs varv-givaren helt av magnetfältet? I så fall blir det ju som Sodjan skrev nu.
Är det nån som har ett schema på en sån fläkt?
Nu verkar det som att det är viktigt att fläkten kör ett visst varvtal.... eller är det bara viktigt att den kör mer än ett visst varv?
Pabst har en serie fläktar som har tacho-signal ut, självklart spänningsmatning samt ett PWM-signal in! Med detta signal kan man köra PWM med duty-cycle mellan 5% och 95% som blir 0% och 100% fläkthastighet respektive.
En sådan fläkt använd i ett produkt jag jobbar med och det enda som kan vara lite dumt är att fläkten ibland inte stoppar vid 0% PWM så numera har jag lagt in en funktion på de nyare kretskort som stänger av en MOSFET så att spänningen till fläkten försvinner.
I fläkten finns en reglering, ger man den alltså 20% duty-cycle kommer den att "låsa" sitt varvtal till denna hastighet, alltså behöver jag inte att reglera något, det klarar den själv.
Pabst har en serie fläktar som har tacho-signal ut, självklart spänningsmatning samt ett PWM-signal in! Med detta signal kan man köra PWM med duty-cycle mellan 5% och 95% som blir 0% och 100% fläkthastighet respektive.
En sådan fläkt använd i ett produkt jag jobbar med och det enda som kan vara lite dumt är att fläkten ibland inte stoppar vid 0% PWM så numera har jag lagt in en funktion på de nyare kretskort som stänger av en MOSFET så att spänningen till fläkten försvinner.
I fläkten finns en reglering, ger man den alltså 20% duty-cycle kommer den att "låsa" sitt varvtal till denna hastighet, alltså behöver jag inte att reglera något, det klarar den själv.
Japp, det såg jag i pappren från Papst.
D.v.s att själva elektroniken *internt* i fläkten drivs
från matningen, men det sista steget ut (OC-trissan) kan
anslutas till lämplig pullup-spänning för att alltid få samma
"höjd" på utpulserna. Jag har för mig att det specades min
4V inspänning, antagligen för att den interna elektroniken
ska fungera stabilt. Hur dessa fungerar med PWM in vet jag inte.
D.v.s att själva elektroniken *internt* i fläkten drivs
från matningen, men det sista steget ut (OC-trissan) kan
anslutas till lämplig pullup-spänning för att alltid få samma
"höjd" på utpulserna. Jag har för mig att det specades min
4V inspänning, antagligen för att den interna elektroniken
ska fungera stabilt. Hur dessa fungerar med PWM in vet jag inte.