Jag har en nokia 6230 och digitalkameran (minolta e323) som har varit och badat lite
Jag hade inte möjlighet att plocka isär dom direkt efter (var inte med på båtresan), så det tog ca 3-4h innan jag plockade isär dom. Efter att jag hade plockat isär dom satte jag dom i ungen på 50° i ca 4timmar men båda två var stendöda
Så min fråga är: finns det något vanligt fel när den här typen av elektroniksaker blir vattenskadade?
Har den badat i saltvatten så kan du prova att låta den bada i destillerat vatten först och sedan läkarsprit. Kameran vete tusan om den någonsin kommer att bli som förr igen, det är ju en massa optik som inte gillar vatten där.
Jag hade en gamal Nokia 2110 (ja, det var länge sedan) som tog sig ett sommar dopp på östkusten (bräckt vatten).
Jag vill minnas att den var avstängd (eller slut på batteri) när det hände.
När jag kom hem fick jag ett tips av en god vän som rekomenderade mig att torka den riktigt genom att lägga den på ett varmt tort ställe (inte för varmt och inte i mikron)
Jag satte på ugnen på lägsta ställbara temp och la den där över natten.
Dagen efter funkade den igen
Det var ju iofs en telefon med stridsvagns komponenter i sig men det skadar ju inte att prova.
Jobbade en tid på Ericssons eftermarknadsavdelning i Kumla. Det hände att vi fick in vattenskadade telefoner. Dessa skulle alltid kasseras. Men det gick att laga en del av dom. Vi dränkte dom i isopropanol, blåste av dom med tryckluft och sedan bakade dom i 70 grader. Efter det var det en och annan som hoppade igång. Dock släpptes de aldrig ut på marknaden igen.
Isopropanol köper man enklast och billigt på Shell, deras förgasarsprit är 100% isopropanol.
Oj, tiden kan jag inte minnas... Vi stoppade helt enkelt in dom i vårt ordinarie miljötest. Det löpte över ett antal timmar och började med uppvärmning och sedan nedkylning till -20 grader.
Beroende på omfattingen av skada på korten så kan det gå att rädda. Men en vattenskadad telefo är inte något som någon verkstad i sverige gör något åt. Isf får du beställa delar själv och byta dem. Men det är inte så himla enkelt.
Du kan prova skicka in den men du kommer bara få tillbaka en lapp där det står att antingen får du tillbaka telefonen oreparerad och till en kostnad av 290 kr plus moms.
Eller så skrotas telefonen till en kostnad av 0 kr.
Det är dina val med att skicka in den.
Cr-service, Anovo, Engström gör samma sak.
Dock så kan de gå att laga en del vattenskadade telefoner ja, men det är ofta fel på dem som uppkommer efter ett par månader, så de släpps inte ut på markaden igen. Precis som fler sa.
Så köp en ny telefon. Kameran kan jag itne svara på men skulle tro nåt liknande.
Batterierna är dom värsta skadeverkaren när elektronisk utrustning blir dränkta - riv ur batterierna så fort det bara går om du skall ha en chans att rädda grejorna - glöm inte ev. backuppbatterierna. Batterierna som sådana kan du se som förbrukade i det här läget då tex skyddskretsen för LiIon-batteriet kommer man inte åt normalt sätt och torka - den kommer också att frätas sönder om skyddskretskortet har en droppe vatten på sig med all den spänning från batterierna som den har över sig......
---
biltemas elektroniktvätt 36-4517 för 49:90 består som jag ser det till 98% isopropanol och resten R134a som drivgas. - den är ren och lämnar inga som helst rester efter sig.
- det kommer inte att vara billigare att köpa en flaska på apoteket vart fall och förgasarspriten vet jag inte hur ren den är - spruta/droppa på en ren glasyta eller helblank yta och låt torka - kan man se minsta spår efter vätskan så är den inte tillräkligt ren (se dock för upplöst skit som fanns innan på ytan, de ger garanterat spår/ringar när spriten löser det och torkar bort igen) - kollade just biltemas - ger inga torkrester på en maskindiskad glas med superblank yta.
Har räddat en del telefoner genom åren detta genom att diska hela kretskortet i vanligt diskvatten med YES sen skölja och torka. Till sist kan man skölja av med isopropanol eller destilerat vatten.
Har även räddat en laptom som "någon" spillde juice i vid frukostbordet.
Det som xxargs säger är dock det viktigaste. Bort med batteriet SNARAST.
Det som händer när batterierna sitter i är att ledare på kretskort och pinnar på IC-kretsar omvandlas till en grönaktig gröt av metallhydoxider - pådriven av just batteriet - titta noga på kretskortet under lupp - har du minsta spår av ärg (grön) eller gråvitaktigt fällning så är det nog ganska kört med dagen väldigt tunna ledarbredder...
Jag badade kretskortet i destillerat vatten, sen i isopropanylalkohol och ca 1h i 70° sen fick den ligga ett tag o svalna.
Och sen testade jag men ingenting hände... Så jag pillade med några andra telefoner (fick en söndrig 6100 att fungera) så efter ca 2h så testade jag igen och den gick igång!! bakgrundsbelysningen var slut men den fungerade ju!
Så jag satte i sim-kortet och startade igen men jag kom bara till att jag skrev in pin koden sen dog den. Men jag testade igen, men då visade den bara en liten ruta med: "kontakta service" el. liknande kommer inte ihåg, den visades någon sekund sen dog den ock startar inte igen