Jippi, det funkar.
Jag hade redan testat exakt det men jag måste ha missuppfattat opkoden i det fallet, pinsamt.
Tack för hjälpen gubbar!
Fråga om AvrStudio
Fint att det fungerar !
Och "PC" är ju faktiskt lite tydligare än "$"...
Jag kände på mig att det måste finnas *någonting*
som AVR är bättre på...
> inte din dubbelmoral med delay-rutinerna
Moral och moral...
Det var väl mer en praktiskt fråga.
Dessutom står det att det inte är min kod utan att den
kommer från kodgeneratorn, det finns även en URL dit.
Men visst, jag ska fundera på det...
Och "PC" är ju faktiskt lite tydligare än "$"...

Jag kände på mig att det måste finnas *någonting*
som AVR är bättre på...

> inte din dubbelmoral med delay-rutinerna
Moral och moral...

Dessutom står det att det inte är min kod utan att den
kommer från kodgeneratorn, det finns även en URL dit.
Men visst, jag ska fundera på det...

Vad händer den dagen du modifierar koden lite och lägger till en instruktion bland de 4 som hoppas över och glömmer att ändra till PC+5?Chribbe76 skrev:Tack v-g, jag började faktiskt känna mig lite "upptryckt mot väggen".
BREQ PC+4 betyder faktiskt 4st 16-bitars instruktioner och inte 4st byte.
Det gör det hela ännu bättre tycker jag.
Har du labels räknar ju assemblern om det automatiskt. Jag vet att man oftast säger "det misstaget gör jag aldrig", men rätt var det är sitter du i en stressig situation och gör många ändringar i koden i ett svep och vips funkar inget, då kan det bli några timmars felsökande (och du hör sodjans manande röst inom dig; "vad var det jag sa").

Inte för att jag vill "trycka upp någon mot väggen", så det är fritt fram att lära sig den "hårda" vägen.

/Mats
Hmm.. Jag missade visst ditt inlägg Kaggen.
jag kommer inte använda det för att hoppa över 4st instruktioner, förmodligen inte ens 2st instruktioner.
Det kommer bli en branch och en efterföljande instruktion så dessa kommer leva i symbios kan man säga och detta är exakt samma sak som tex instruktionen SBIC (eller BTFSC för Pic) så det kommer inte bli några problem.
Men tack för omtanken iaf.
jag kommer inte använda det för att hoppa över 4st instruktioner, förmodligen inte ens 2st instruktioner.
Det kommer bli en branch och en efterföljande instruktion så dessa kommer leva i symbios kan man säga och detta är exakt samma sak som tex instruktionen SBIC (eller BTFSC för Pic) så det kommer inte bli några problem.
Men tack för omtanken iaf.