Dålig idé med koordinatbord?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

I mitt fall var det inte vändglappet jag brydde mig om, det var själva linjärlagringen :/

Jag har inte byggt någon CNC med det bordet, jag ville bara ha det för att fräsa lite smådetaljer manuellt medan jag byggde om min CNC lite...
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Angående vändglapp. Kan man inte montera DROer på bordet och hooka upp dessa till styrprogget så man får ett closed loop system. Jag funderade mest på denna modell då man CNC konverterar befintliga fräsar.

På DROerna har man ju de "sanna" positionerna så slipper man fundera på vändglapp eller stigningsfel.

/Daniel
hh

Inlägg av hh »

Det har väl försökts många gånger, men resultaten har inte varit allt för övertygande. Det största problemet är att det blir svårt att veta "var" glappet är, och när skärkrafterna spelar in har man en ganska instabil reglering.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ja, den frågan är ju lite jobbig, frugan är på mig hela tiden :) Vad skall du ha det till?!

Ja, först och främst så är det fräsning som gäller. Aluminium och olika plastmaterial är väl huvudsaken, men även trä. Jag vill sikta på en precision på åtminstoden 0,1 mm.

Jag har sett att många har ganska stora bord i sina byggen men för mig så får det blir 150x150 mm och upp till kanske 300x300 stora arbetsstycken.

Tanken med koordinatbordet var att komma igång lite snabbare och inte behöva tillverka så mycket själv. Möjligen kan jag få tag på aluminiumprofiler lite billigare, åtminstonde dra momsen. Men det lär ju dra iväg i pengar ändå. Puuh, alla dessa val ;)

Jag ställde frågan ang vändglappet till företaget Lenny tippsade om. Svaret var 0-2 mm. Ett ganska "safe" svar kan man tycka.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

dancar skrev:På DROerna har man ju de "sanna" positionerna så slipper man fundera på vändglapp eller stigningsfel.
Funkar bara om man kör med DRO som bygger på skjutmåtssprincipen. Många DROer bygger ju på att man har en enkoder som mäter rotationen på skruven och då mäter man ju inte glappet...

>> Ja, den frågan är ju lite jobbig, frugan är på mig hela tiden :) Vad skall du ha det till?!

sweFredrik, jag har börjat med motfrågor om nödvändigheten av allt möjlig som hon köper (vasar, prydnadssaker mm) och då har hon blivit mer tolerant!! :D
Vicke

Inlägg av Vicke »

[quote="sweFredrik"]Ja, den frågan är ju lite jobbig, frugan är på mig hela tiden :) Vad skall du ha det till?!

Av egen erfarenhet, så är ett bra svar att utan just denn kan jag ju inte få jobb. En maskin blir ju ingen maskinpark o en maskinpark utan svarv är ju som.........

Har funkat i 35 år men hon är snäll skall tillägas :lol:

Vicke
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om man vill bygga en riktigt billig CNC utan större verkstadstillgång tycker jag att jojjes lådfräsmodell verkar som en bra ide:
http://www.bergan.se/shopimages/data/1148946871.jpg

Jag tror att du kan få ihop en fungerande CNC-maskin komplett med motorer och allt för kanske 4kkr eller så, kanske inte världens starkaste eller mest avancerade men helt ok för hobbysammanhang?
whynot

Inlägg av whynot »

Först o främst ska Du inte ha "något" glapp på skruven o muttern om Du vill ha ett bra bord. Kolla skruven först så den inte glappar i längsled, sätt på en indukatorklocka om den glappar så kolla om det går att sätta an lagren eller byt till ett dubbelradigt vinkelkontaktlager dom är bra.
Om det är muttern som glappar så gör som någon skrev tidigare såga upp den o kläm ihop den så mycket som behövs eller försök att få dit en mutter till som Du kan spänna dom mot varann så glappet försvinner.
Har Du nu lyckats så har Du ett bra bord :)
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Jag har valit ändrad färdplan en aning. Det blir en portalfräs istället. Har börjat samla på mig delar nu, än så länge kulskruv till x-axeln från e-bay, som jag hoppas ligger och väntar när jag kommer hem från semestern. Sen hade jag sån flyt att jag fick en en riktig monster skruv till z-axeln på jobbet. En "planetary roller screw" från skf ganska fiffig sak, kolla in på:

http://www.linearmotion.skf.com/en/0/ca ... crews.html

Men nu har mitt fokus vridigt sig mera mot elektroniken och närmare bestämt strömförsörjningen. Hoppas på att hitta en färdig lösning men verkar inte helt lätt. Kanske skall man lägga ut en köpes annons på forumet ?

Hur som helst, tack för tippset ang bordet!
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Blir det portalfräs med rörlig eller fast portal?
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Det blir en rörlig portal då jag får större arbetsyta på minsta yta så att säga. Men det känns ju stabilare att ha portalen fast och flytta bordet. Någon åsikt här? Det är ju bara på ide stadiet ännu. Jag satsar på en arbetsyta på x300 y350 z200(så lång är skruven :) )
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har valt att bygga min fräs med fast portal och rörligt bord just på grund av att det är lättare att få stabilt...

Naturligtvis blir det betydligt större men jag tyckte fördelarna övervägde nackdelarna...

PS. Du har PM. DS.
Skriv svar