Solceller
-
- Kontakt:
Jag må ha fel i mycket, men som Danei klankar ner på Peter555 exempelvis för att han inte har samma åsikter som honom och inte tycker att han tillfört något. Jag tror nog att det finns skrivande i det här inlägget som inte tycker Danei tillför något heller.
Människor är av olika åsikter, inser han inte det kommer han få det svårt den dagen han börjar arbeta på en arbetsplats, samarbetssvårigheter kallas det.
Den värsta typen av vänner och arbetskamrater är den typ som aldrig kan ha fel och anser att det alltid är hans egna åsikter som är rätt.
Jag är glad att få rättelser, när jag gör något fel...Men sedan kan man få rättelserna serverade på rätt sätt och inte av någon som försöker idiotförklara en för att man har fel.
Ett trevligt forum är ett forum där man kan ha olika åsikter, men ändå vara sams med varandra.
Människor är av olika åsikter, inser han inte det kommer han få det svårt den dagen han börjar arbeta på en arbetsplats, samarbetssvårigheter kallas det.
Den värsta typen av vänner och arbetskamrater är den typ som aldrig kan ha fel och anser att det alltid är hans egna åsikter som är rätt.
Jag är glad att få rättelser, när jag gör något fel...Men sedan kan man få rättelserna serverade på rätt sätt och inte av någon som försöker idiotförklara en för att man har fel.
Ett trevligt forum är ett forum där man kan ha olika åsikter, men ändå vara sams med varandra.
Mitt förra inlägg var menat till grym. peter måste ha postat när jag skrev. Jag hadde missat det. Jag ser europa som en marknad. Inte som ett sätt att presssa upp priserna.
Jag har inte klankat ner på några åsikter. Jag tycker att marknads ekonom är en bra lösning på elmarknaden. Ska man ha marknads ekonomi så tycker jag att det funkar ganska bra som det är i dag. Om man vill förända det så tycker jag att man ska ha konstruktiva ideer, inte bara gnälla.Och just gnäll utan lösnigar på problemet tycker jag att det mesta i tråden är. sodjans förslag är ju lite mer konstruktivt. Mer lite mer genomtänkta förslag, annars tar jag inte inläggen seriöst. Utan just bara som gnäll. Därmed inte sagt att jag tycker att sodjans förslag är bra. Men det är genomförbart.
Jag har inte klankat ner på några åsikter. Jag tycker att marknads ekonom är en bra lösning på elmarknaden. Ska man ha marknads ekonomi så tycker jag att det funkar ganska bra som det är i dag. Om man vill förända det så tycker jag att man ska ha konstruktiva ideer, inte bara gnälla.Och just gnäll utan lösnigar på problemet tycker jag att det mesta i tråden är. sodjans förslag är ju lite mer konstruktivt. Mer lite mer genomtänkta förslag, annars tar jag inte inläggen seriöst. Utan just bara som gnäll. Därmed inte sagt att jag tycker att sodjans förslag är bra. Men det är genomförbart.
-
danei: Jag tycker att det är lite naivt av dig att tro att inte bolagen inte ska försöka pressa upp priserna. Hur dom ska göra det brukar dom vara väldigt inovativa med. Det finns ju faktiskt en hel del exempel på när marknadsekonomin inte fungerar. Enda chansen att få den att fungera är att sätta spelregler och granska hårt.
Det finns flera fall där marknadsekonomin inte fungerar. El marknaden
är bara en av dom. Jag kan så här lite snabbt även nämna posthantering,
motorvägar (eller hela vägnätet), järnväg, kummunal VA, kollektivtrafik.
För att nämna några områden.
Och visst, EU medför en större "marknad", men det är inte det som
vi behöver. Snarare tvärtom, mer lokalt producerat och betydligt färre
transporter.
är bara en av dom. Jag kan så här lite snabbt även nämna posthantering,
motorvägar (eller hela vägnätet), järnväg, kummunal VA, kollektivtrafik.
För att nämna några områden.
Och visst, EU medför en större "marknad", men det är inte det som
vi behöver. Snarare tvärtom, mer lokalt producerat och betydligt färre
transporter.
Anta att man vill leva lite grönare.
Man tittar på vindkraftverk och hittar en storlek man kan bygga på ett bra sätt. Att bygga en rigg för tillverkning av vingar och köra en serie av tio stycken snurror är barar lite dyrare och jobbigare än att bygga en.
Bygger man på sin fritid och har eget virke/skrot att ta av så kan man få ekonomin att gåihopp och behöver kanske inte ta onödiga lån eller risker.
Men om du nu säljer din överskotts el till grannar så är det en gigantisk administration, samma för dig som för vattenfall.
Iom att vi är så laglydiga och glada i regler/paragrafer i samband med att vi inte kan göra skillnad på stort och litet, så kommer vi inte att kunna få någon småskaligt alternativ att välja på.
Man tittar på vindkraftverk och hittar en storlek man kan bygga på ett bra sätt. Att bygga en rigg för tillverkning av vingar och köra en serie av tio stycken snurror är barar lite dyrare och jobbigare än att bygga en.
Bygger man på sin fritid och har eget virke/skrot att ta av så kan man få ekonomin att gåihopp och behöver kanske inte ta onödiga lån eller risker.
Men om du nu säljer din överskotts el till grannar så är det en gigantisk administration, samma för dig som för vattenfall.
Iom att vi är så laglydiga och glada i regler/paragrafer i samband med att vi inte kan göra skillnad på stort och litet, så kommer vi inte att kunna få någon småskaligt alternativ att välja på.
El är likvärdig oavsett hur den är producerad. det är en marknad som jag uppfattar som fungerande. Elnätet är en annan sak. Där är det ju samma sak som vatten och fjärrvärme obefintlig konkurrens. Men elen funkar det att konkurrera med. Vad är det som inte funkar på elmarknaden? Har ni något exempel?
-
- Kontakt:
Jag förstår inte ditt problem Danei, du anser att det inte finns något som helst fel med el-marknaden. Hur många deltagare som helst har kommit med sina åsikter. Men du vill bara ha mer och mer exempel. Inse att folk har olika åsikter. Det är precis som politik, de gröna tror på en väg, de röda på sin politik och högerblocket tror på sina åsikter.
Nedan citat av Danei:
Att det är lättare att läsa av en rad med siffror än flera rader är ganska naturligt. Men att man inte klarar av en elräkning tycker jag är konstigt. Det står ju på vad det är för siffror. Men det är tydligen allmänt accepterat att man inte ska fatta sådant. Förstår du inte det så ska du nog inte uttala dig om el-marknaden. Den är mycket mer komplex än din elräkning.
Eftersom du tidigare idiotförklarat mig för att jag tycker att elräkningarna kan bli tydligare, så att vem som helst kan förstå vad man betalar för, och jag därför inte skall uttala mig om el-marknaden så står jag över mina åsikter och du kommer ändå ha det ända rätta svaret om jag känner dig rätt.
Nedan citat av Danei:
Att det är lättare att läsa av en rad med siffror än flera rader är ganska naturligt. Men att man inte klarar av en elräkning tycker jag är konstigt. Det står ju på vad det är för siffror. Men det är tydligen allmänt accepterat att man inte ska fatta sådant. Förstår du inte det så ska du nog inte uttala dig om el-marknaden. Den är mycket mer komplex än din elräkning.
Eftersom du tidigare idiotförklarat mig för att jag tycker att elräkningarna kan bli tydligare, så att vem som helst kan förstå vad man betalar för, och jag därför inte skall uttala mig om el-marknaden så står jag över mina åsikter och du kommer ändå ha det ända rätta svaret om jag känner dig rätt.
-
- Kontakt:
Danei, bör man inte anpassa även fakturor så även de som har svårt har en chans att förstå, eller skall man ha ett samhälle där bara de intelligenta förstår?
Skall livsmedelsförpackningar vara omöjliga för reumatiker att kunna öppna, när det går att göra enklare?
Jag säger mig inte ha lösningen på hur man gör el-fakturorna enklare och jag vill tilläga att jag förstår dem, men det är inte alla som gör det och en del människor kommer aldrig förstå hur enkelt man än gör dem men kan kan ju åtminstone försöka göra ett samhälle där så många som möjligt förstår.
Skall livsmedelsförpackningar vara omöjliga för reumatiker att kunna öppna, när det går att göra enklare?
Jag säger mig inte ha lösningen på hur man gör el-fakturorna enklare och jag vill tilläga att jag förstår dem, men det är inte alla som gör det och en del människor kommer aldrig förstå hur enkelt man än gör dem men kan kan ju åtminstone försöka göra ett samhälle där så många som möjligt förstår.
Jo visst bör man göra fakturorna så lättlästa det går. Men vad jag menar är att det inte är svårare att läsa den än ett pannkaksrecept. Men det skulle inte en kotte komma på att säga att de inte förstår. Men det är allmänt accepterat att inte fatta sådant som har med el och teknik att göra. Men kan man inte skilja på effekt och energi så är det ju svårt att förstå vad man betalar för.
Men jag tycker att det är ett problem att de flesta som uttalar sig om elmarknaden inte har en susning om vad de snackar om.
Jag vill inte betala ett högt pris för förpackningar för att det ska underlätta för en minoritet. Det finns hjälpmedel man kan ta till om det behövs.
Men jag tycker att det är ett problem att de flesta som uttalar sig om elmarknaden inte har en susning om vad de snackar om.
Jag vill inte betala ett högt pris för förpackningar för att det ska underlätta för en minoritet. Det finns hjälpmedel man kan ta till om det behövs.
> Men kan man inte skilja på effekt och energi...
Kan det vara 5% som gör det, kanske? För resterande 95% är det samma sak.
> att de flesta som uttalar sig om elmarknaden inte har en susning om vad de snackar om.
D.v.s att de har en annan åsikt ? Hm, jo, det är ju också en slags logik...
Nä, det *stora* problemet med el-räkningen är att om man minskar sin
elförbrukning med 50%, så sjunker totalsumman på räkningen med
kanske 5-10%. *DET* kan vara lite svårt att förklara, *även* för de
tekniskt bevandrade...

Kan det vara 5% som gör det, kanske? För resterande 95% är det samma sak.
> att de flesta som uttalar sig om elmarknaden inte har en susning om vad de snackar om.
D.v.s att de har en annan åsikt ? Hm, jo, det är ju också en slags logik...

Nä, det *stora* problemet med el-räkningen är att om man minskar sin
elförbrukning med 50%, så sjunker totalsumman på räkningen med
kanske 5-10%. *DET* kan vara lite svårt att förklara, *även* för de
tekniskt bevandrade...

instämmer med sodjans inlägg här ovan
det är väldigt svårt att komma med konstruktiva förslag när man måste göra om så mycket för att få det att funka
hur många stora aktörer finns det, för min del så luktar det oligopol lång väg
ok , kunstruktivt förslag, låt den fasta avgiften vara den procent av el som den abonenten förbrukade förra året, enkelt och tekniskt genomförbart, dom som annvänder mycket får betala en bit av den fasta avgiften för dom som förbrukar mycket
inför varierande elpriser, så att det verkligen kostar mycket att ha elvärme på vintern, snart en möjlig åtgärd när mätarna är bytta överallt
elle rättare sagt låt elpriset variera med tillgången, utan möjlighet att köpa till fast pris
hård effektbegränsning, låt det vara ekonomiskt möjligt att ha 1 fas 6A huvudsäkring till ett hus
och en fin blänkare, låt folk få betala för dåliga strömförbrukare
, inga mera platta toppar på nätspänningen
det är väldigt svårt att komma med konstruktiva förslag när man måste göra om så mycket för att få det att funka
hur många stora aktörer finns det, för min del så luktar det oligopol lång väg
ok , kunstruktivt förslag, låt den fasta avgiften vara den procent av el som den abonenten förbrukade förra året, enkelt och tekniskt genomförbart, dom som annvänder mycket får betala en bit av den fasta avgiften för dom som förbrukar mycket
inför varierande elpriser, så att det verkligen kostar mycket att ha elvärme på vintern, snart en möjlig åtgärd när mätarna är bytta överallt
elle rättare sagt låt elpriset variera med tillgången, utan möjlighet att köpa till fast pris
hård effektbegränsning, låt det vara ekonomiskt möjligt att ha 1 fas 6A huvudsäkring till ett hus
och en fin blänkare, låt folk få betala för dåliga strömförbrukare

Vad menar du med det här?grym skrev:ok , kunstruktivt förslag, låt den fasta avgiften vara den procent av el som den abonenten förbrukade förra året, enkelt och tekniskt genomförbart, dom som annvänder mycket får betala en bit av den fasta avgiften för dom som förbrukar mycket
Nätavgiften är ju dels en fast avgift för att du är ansluten. Och beroende på hur mycket effekt du kan ta. Och en del som är beroende på hur mycket energi du förbrukar. Vill du ha ett års förskjutning på avgiften. Eller vill du ha större del på den rörliga nätavgiften? För jag gissar att du inte menar att högförbrukarna ska ta en del av kostnaden för andra högförbrukare.
Varierat elpris efter verkligt pris är en bra ide. Men att förbjuda fast pris tycker jag är dumt. Men det blir väl lite som räntemarknaden. Det lönar sig inte med fast pris. När man dessutom kan spara lite när det är dyr el så bör det löna sig med rörligt pris i alla lägen.
-
- Kontakt:
Statliga SBAB som snart inte är statligt, har åtminstone hjälpt till att pressa räntorna. Vad har statliga Vattenfall gjort för oss?
Det fanns en tid, då vi betalade massor av skatt, men sedan hade (kanske) världens bästa sjukvård, vi hade posten, televerket osv.
Men den tiden är över då vi fick ut massor av vårt höga skattetryck och monopolverksamhet. De privata aktörerna i många fall kan pressa priserna genom en mindre organisation oftast.
Jag hoppas att Vattenfall säljs ut, de står för mer skandaler, nu senast i Tyskland än vi får ut något av dem.
Det fanns en tid, då vi betalade massor av skatt, men sedan hade (kanske) världens bästa sjukvård, vi hade posten, televerket osv.
Men den tiden är över då vi fick ut massor av vårt höga skattetryck och monopolverksamhet. De privata aktörerna i många fall kan pressa priserna genom en mindre organisation oftast.
Jag hoppas att Vattenfall säljs ut, de står för mer skandaler, nu senast i Tyskland än vi får ut något av dem.